Carnegie Bank

Best in shows

De mest intressanta nyheterna från höstens båtmässor i Cannes, Monaco och Fort Lauderdale.

Victorious är den största yacht som någonsin har byggts i Turkiet, gjord för världsomseglingar och med inspiration från Formel 1.

DRIVEN TO WINVICTORIOUS

Den största yacht som någonsin har byggts i Turkiet är ett fartyg skapat för världsomsegling och utrustat med de typiska bekvämligheterna som jacuzzi, gym, bastu och biograf. Men den 279 fot (85 meter) långa Victorious har även mer ovanliga inslag som öppna eldstäder, en aktersalong i världsklass och en livbåt i form av en 42 fots katamaran vilket gjorde att den här yachten stack ut lite extra bland årets premiärer i Monaco.

Historien om Victorious började 2007 i norra Chile, där hon skapades som ett 253 fots projekt som aldrig slutfördes. Affärsmannen Graeme Hart från Nya Zeeland tog så småningom över projektet och flyttade båten till Auckland, men beslutade sig två år senare för att låta bygga sin ännu större 351 fots Ulysses istället. 2016 kom bygget igång på riktigt när den erfarne båtbyggaren Vural Ak tog över projektet. Ak är en bilsamlare med ett stort antal klassiker och supersportbilar i sin privata samling, och han är även grundaren bakom det turkiska skeppsvarvet Akyacht. Bland hans tidigare båtar finns bland annat 164-fotaren Dr No No och ett antal tävlingsbåtar, bland annat en 118-fotare som fortfarande är i hans privata ägo, så Ak visste exakt vad han ville ha.

Inredningen i ek, teak och ebenholts ger en elegant och nutida look.

Victorious färdigställdes precis i tid för showen i Monaco och är en mycket personlig yacht som även är tänkt att användas på chartermarknaden. Totalvikten är 2 291 ton och fartyget har elva gästsviter och flera familjeanpassade utrymmen. 26 extra fot adderades till aktern för att göra plats för en swimmingpool, och ett lekrum för barn upptar rejält med utrymme på huvuddäcket. VIP-arbetsrummet med charmiga takbjälkar ger ett desto vuxnare intryck. Englandsbaserade H2 Yacht har skapat interiören och fyllt alla tomma utrymmen i enlighet med ägarens önskemål. Vit ek och teak kontrasterar med mörkare träslag, silverfärgad kalksten har använts i korridorer och trapphus, och våtutrymmena är gjorda i Calacatta marmor som skapar en fantastisk effekt. Onyx med bakgrundsbelysning har använts i många av utrymmena för att skapa kontrast.

Det går inte att missa referenserna till bilvärlden som går som en röd tråd genom inredningen. Var och av de elva sviterna har fått ett namn efter en Formel 1-bana, som till exempel kaptenssviten på det övre däcket som heter Intercity Istanbul Park (också ägd av Vural Ak) med egen jacuzzi och en privat terrass. På båten finns även en läkarmottagning, en nödvändighet i coronatider, med all tänkbar sjukvårdsutrustning och ett eget ventilationssystem. Men allra mest storslaget är salongen på soldäcket, med en stor öppen spis flankerad av två enorma högtalare i mahogny, krökta soffor, en humidor och en vinkällare. Soldäckets matsalsbord är inglasat tillsammans med infravärmare för kallare klimat. ”Fartyget ska användas på sommaren men soldäcket är gjort för att klara även vinter – det gör båten användbar året om”, säger Kivanç Nart, projektchef på Akyacht.

Efter 14 års byggande är det bara att konstatera att Victorious lever upp till sitt namn.

Nya Motopanfilo är en modern tolkning av klassikern från 1960-talet, fast utan övertydliga retroklichéer.

CH-CH-CHANGES – BENETTI MOTOPANFILO 37M

Benettis nya 121 fots Motopanfilo 37M i glasfiber premiärvisades på Cannes Yachting Festival innan hon korsade Atlanten för att visas upp på showen i Fort Lauderdale. Den designmässiga visionen för denna moderna tolkning av 1960-talets klassiska motoryacht var glasklar: Gå tillbaks till rötterna för ”Panfilo-serien”, som amerikanska ägare kallade den, och kombinera med den typiskt italienska elegans som uppskattades av den tidens köpare som David Bowie och Monacos prins Rainier.

Vi fick en tur med 2021 års Motopanfilo i Cannes tillsammans med Claudio Lazzarini, ena halvan av Rom-baserade Lazzarini Pickering Architetti, ansvariga för inredningsdesignen. ”Benetti insisterade på att båten inte bara skulle bli en nostalgitripp som enbart efterapade gamla tiders koncept”, berättade Lazzarini. ”Istället fick vi uppgiften att återskapa genren genom att blåsa nytt liv i den gamla designen.”

Den välrenommerade arkitektfirman har skapat en känsla av luft och rymd som man normalt skulle förknippa med större båtar, med dominerande inslag som krökta, benvita valvbågar som löper från golvet upp längs väggarna och tvärs över taket. Dessa är de mest framträdande inslagen i salongen och Lazzarini liknar dem vid revben från en val. Tillsammans med speglar och stora glasytor skapar de en omedelbar samklang med havet.

Användningen av trä är ett traditionellt grepp som formgivarna har gett en oväntad twist genom att inte bara klä in väggarna i teak utan även taket. Textilierna går i en dämpad palett av material och färger. Tygerna kommer från Loro Piana och kulörerna har namn som Connemara och Papeete, kombinerat med antikvita Biancore-toner, marin- blått och malakitgrönt för den rätta marina 60-talskänslan som förstärks ytterligare av runda fönsterventiler i alkoverna på väggarna mellan ”revbenen”.

Kaptenssviten är placerad på huvuddäcket framför den huvudsakliga salongen, och de fyra gästsviterna ligger på det nedre däcket. På övre däck finner vi en mindre salong samt förarplatsen, och på den högsta nivån är ett innovativt utsiktsdäck med inglasade solbäddar. Trots inslagen av retrostil känns Francesco Struglias mjukt svepande linjer up-to-date, med den nästan vertikala stäven och den vinklade akterspegeln med en nedfällbar badbrygga med något som formgivaren beskriver som en ”musselskal-silhuett”, en extravagant design som David Bowie säkert skulle ha uppskattat.

SOM EN SUV PÅ SJÖN – WALLY WHY 200

Vid en första titt tycker vi att Wally WHY200 ser ut som en trött medelålders version av de typiskt kompakta och kantiga Wally-båtarna. Visst har den samma pilformiga design, men som en beundrare av det Monaco- baserade märket sedan många år räknar jag med att bli besviken. Men när jag ser den 25 fot breda aktern och enorma cockpiten så förstår jag: 200WHY är en flytande SUV, där tyngdpunkten ligger på upplevelsen till havs snarare än ytlig skönhet. Att maximera den invändiga volymen är en ny trend bland yachtbyggare, framför allt de som försöker hålla skrovlängden under den magiska gränsen 24 meter (78 fot). Här i Europa räknas båtar över den längden som kommersiella fartyg och då gäller helt andra regler. WHY200 har ett skrov som ligger precis under den gränsen trots att yachtens totala längd är nästan 89 fot.

Men den stora nyheten är volymen. Båtens modellnamn refererar till vikten på 200 ton snarare än till skrovlängden vilket annars brukar vara standard. Innervolymen är drygt 60 kubikmeter, optimerat för att göra livet ombord så behagligt som möjligt. Det är nästan som en 150 fots superyacht inklämd i ett mycket mindre skrov. Vi beundrar detaljer som den rymliga mastersviten i fören, en inglasad trappa och gourmetköket komplett med induktionshällar, ugn, diskbänkar, generösa arbetsytor och en vinkyl.

Master Bedroom med 270 graders utsikt.

Inredningen av Wallys grundare Luca Bassani och A. Vallicelli & C. Yacht Design är smakfull och elegant snarare än överdådig, med teakgolv med svarta inlägg som matchar de yttre däcken samt teakväggar med inslag av afrikanskt rosenträ. Mastersviten i fören bjuder på välkommet ”outside the box”- tänk som till exempel glasytor i 270 grader som ger en panoramautsikt över havet rakt igenom själva fören. Förarplatsen på huvuddäcket har ett ovanligt stort utrymme som är skyddat mot väder och vind. Allt sammantaget resulterar det i en fräsch upplevelse av vad en modern yacht kan bjuda på.

Bassani, tillsammans med Laurent Giles Naval Architects Ltd., har designat det högtgående skrovet för en ovanligt torrskodd gång. På ett blåsigt event i Monaco var WHY200 det enda fartyget som lämnade Port Hercules och stävade ut på det öppna havet där vågorna gick nästan två meter höga. ”Vi har eftersträvat att skapa en båt som går mjukt och fint under krävande förhållanden”, säger Bassani. ”Det här skrovet reser sig bara två grader under acceleration, och stampar minimalt i grov sjö.”

Fyra Volvo Penta D13-IPS med 900 hästkrafter vardera bjuder på en topphastighet på 21 knop, men det finns även ett motoralternativ med fyra gånger 1 000 hästkrafter och max 23 knop. Den kompakta IPS-konfigurationen (Inboard Performance System) tar minimalt med plats vilket tillåter antingen tre eller fyra hytter på nedre däck. Allt som allt var WHY200 vår favorit bland alla premiärvisningar i Monaco.

Nummer två i Azimuts innovativa serie daycruisers.

LIKA SNABB SOM SNYGG – AZIMUT VERVE 42

Azimut, grundat i Italien 1969, har flyt. Verve 47 som presenterades 2020 skapade en ny standard för daycruiser-design, med en kraftfull och väl avstämd kombination av våldsamma prestanda och lyxig utrustningsnivå. På mässan i Fort Lauderdale i höstas utsåg vi omedelbart deras nya Verve 42 till titeln Coolest New Dayboat.

”Detta är en båt gjord för att slappna av i solen och bada från aktern”, säger Federico Ferrante, VD för Azimut-Benetti USA. Och, tillägger han med ett visst mått av understatement, ”för att åka fort.” Den slimmade 42-fotaren drivs av tredubbla 450 hästars Mercury Racing V8 utombordare och har en maxfart på 45 knop (84 km/tim), med ett steppat skrov designat av Michael Peters, en Florida-baserad marinarkitekt känd för sina snabba skapelser. Den patenterade ”two-step”-designen leder in luftströmmar för att få båten att plana effektivt och reducera friktion, samtidigt som skrovets utformning ger extra stabilitet i höga hastigheter.

På showen i Fort Lauderdale show var Verve en lite udda fågel jämfört med Azimuts större och mer traditionella motoryachter. Men det blev succé ändå och när mässan var över hade 14 köpare beställt båtar. 25 om året ska byggas och väntetiden började närma sig ett år vid denna tidnings pressläggning. Priserna börjar på 1,1 miljon dollar och det som skiljer Verve från andra sport-weekend- båtar är Francesco Struglias design.

Med den bakåtsvepta vindrutan, överbyggnaden i kolfiber och fönster längs sidorna som låter kapten och passagerare se havet rusa förbi liknar Verve ingenting annat på vattnet. Synintrycket förstärks ytterligare av det bakre däcket som kan fällas ut för att fördubbla utrymmet i cockpiten.

Det råder ingen brist på umgängesytor på däcket, från den stora hästskoformade soffan i fören och den fällbara solbädden till den L-formade hörnsoffan i cockpiten. Under däck finner man en dubbelsäng i aktern, en V-formad bäddsoffa i fören, ett rejält tilltaget kök och en toalett med separat dusch.

Daycruisers har fått en renässans på senare år, och Azimut Verve med alla sina Mercury V8-hästar är en fräsch och väldigt snabb tolkning av traditionell design.