Carnegie Bank

Att skapa utan kompromisser kräver mod och uthållighet

Skickligt hantverk och väl valda material i kombination med kompromisslös design är Louise Liljencrantz signum.

Metall och ljust trä i kombination för en ren och avskalad interiör för ett kök med rejäla arbetsytor.

Det började med inredning för det egna hemmet för att sprida sig till vänner och bekanta med mun-mot-mun-metoden. Fler och fler ville ha hjälp med att inreda sina hem. År 2017 kom så kollektionen Seed i mahogny, valnöt och ek vilket gjorde att fler exemplar av möblerna tillverkades och på så sätt blev tillgängliga för fler kunder. Louise Liljencrantz hyllade design beskrevs som skulptural, elegant och lekfull och kollektionen finns hos utvalda exklusiva återförsäljare i Skandinavien, Frankrike, England och USA.

Inredningsdesigner Louise Liljencrantz har på kort tid blivit flerfaldigt prisbelönt för sin stilsäkra design.

– Vi står för gediget hantverk och tidlös design. Kvalitet och val av material måste stå i fokus och resultatet ska utstråla lyxig enkelhet. I grunden är det samarbetet vi har med hantverkarna som är viktigast för att nå perfekt resultat och jag älskar gedigna material som sten, järn och trä, säger Louise Liljencrantz, prisbelönt inrednings- och möbeldesigner med studio på Brahegatan 26 i Stockholm.

Robb Report träffar Louise och hennes kollega Kristin Rudenstam, som blev bekanta via Instagram, en plattform som de var tidiga att använda flitigt för att sprida information om sina möbler och inredningar. Denna aktivitet har gjort att många av deras kunder finns i andra länder. Kombinationen Louise och Kristin är en ”perfect match” där Louise står för det kreativa och Kristin projektleder, är spindeln i nätet för deras stora nätverk samt sköter större delen av administrationen.

– Att skapa har alltid varit en dröm, inredning och arkitektur upptäckte jag först när jag fått barn, berättar Louise som titulerar sig inrednings- designer och inte möbelarkitekt eftersom en formell utbildning inom området aldrig blev av.

Louise har en bakgrund inom mode och utbildning i grafisk design. Det var ett uppmärksammat projekt inom det senare området som ledde till att hennes yrkesbana tog en ny riktning. Med arbetet, som tog form som en skulptur istället för bild på papper, upplevde hon lyckan i att formge föremål.

Idag är Louise etablerad som inredningsdesigner med uppdrag för privatpersoner och kommersiella lokaler samt med samarbeten som till exempel Kvänum. Stilen är genomgående minimalistisk, generös i storlek och innehåller en orädd lek med ytor. Alla miljöer är unika vilket betyder att flertalet möbler bara tillverkas i ett exemplar.

– Vi skräddarsyr i princip allt i våra projekt, vi blandar också eget med inköpt. Vårt nätverk av samarbetspartners är stort. Vi använder mycket textil i våra inredningar och kan utan problem genom våra internationella kontakter låta tillverka unika föremål på beställning som till exempel en matta i cashmere. Vid tillverkningen gör vi skisser och hantverkarna försöker översätta och vi testar oss fram. Vi gör också inköp på auktioner med flera ställen samt låter renovera och klä om möbler för att de ska passa in i projekten. Det är alltid platsen som bestämmer vad som skapas. Det är sällan jag ritar en möbel som inte redan har en plats som väntar, berättar Louise.

Att låta konsten få ta plats är viktigt och ger i detta fall ett lugn.

Blir det någonsin konflikt mellan er och beställaren beroende på att ni har olika åsikt om saker och ting?

– Nej, faktiskt aldrig. Vi går igenom önskemålen noga innan vi börjar planera och det är vanligt att även de som ”bara” vill ha en snygg inredning blir väldigt intresserade och involverade. Att de förstår kvalitet och hantverkskunnande vilket oftast betyder att tillverkningen får ta tid, något som de blir bekväma med, säger Louise Liljencrantz.

– Vårt varumärke, Veermakers, med inredning och föremål som vi lanserade 2021 tillverkas av Liljencrantz K.F.K. Master Cabinet-Makers, några av Sveriges mest etablerade snickerimästare kända för sitt oöverträffade hantverk. Namnet Veer står för ”att ändra riktning” vilket passar oss bra. Vi vill att hantverket ska stå i fokus – så som det gjorde förr. Det finns så mycket på marknaden idag som är kompromisser när det gäller kvalitet och design. Massproduktion och priskrig dominerar men enligt vår mening bör det vara tvärtom. Mindre skräp och mer fokus på hållbart, både när det gäller kvalitet och ur miljösynpunkt. Det vore toppen om fler intresserade sig och utbildade sig till hantverkare av olika slag. Det är svårt att hitta riktigt skickliga hantverkare så där finns ett hål att fylla. Och jag är stolt över de otroligt duktiga människor vi arbetar med, teamet som vi byggt under flera år är väldigt viktigt i vårt arbete.

Palazzo by Liljencrantz är Louises senaste samarbete med Kvänum och kan beskrivas som ett lyxigt koncept i klassiskt elegant ”dressing-room- stil” i betsad ek inspirerat av italienska renässanspalatset La Posta Vecchia. Två olika skåpluckor ingår; Palazzos med dubbel ram och Brahe, en elegant slät lucka där alla beslag är gjorda i gjutjärn. Konceptet kan kombineras på många sätt, måtten är generösa och luckorna finns i vitbonad eller betsad ek i tonerna Fudge, Chocolate och Amber.

Coffee table Cloud i ek med satinfinish i en för övrigt vit inredning och sideboard i valnöt och stål, båda från The Veermaker Collection.
Hug Table i björk med satinfinish och ben av stål brända i linfröolja ur The Veermaker Collection.

Louise Liljencrantz levererar till ett flertal internationella inredare vilket betyder att de inte alltid vet vem slutkunden är. Viktiga samarbetspartners är the Invisible Collection i Paris och Studio Twentyseven i New York, Miami och i London.

– Kanske får vi så småningom se någon möbel i ett exklusivt internationellt inredningsmagasin. Det vore roligt, avslutar Louise vårt samtal.

Text: Britta Rossander