Carnegie Bank

Mer än design – Hermès Home Universe

Det är mer än bara design, det är hantverksmässig produktion där varje noggrant konstruerat föremål bär på en berättelse om konstnärerna bakom de mönster och tekniker som Hermès hantverkare behärskar.

Företaget startades 1837 av Thierry Hermès som sadelmakeri, men utvecklades snart till att kunna förse ryttarna med ytterligare tillbehör. Redan år 1900 startade tillverkningen av den första väskan designad så att ryttarna kunde bära sin sadel i den, och så småningom fann sig Hermès in i ryttarnas hem. Det nya inredningsdelen började med filtar och lampor men kom att utvecklas ordentligt tack vare ett möte 1924 mellan inredningsarkitekten Jean-Michel Frank(1895-1941) och Jean-René Guerrand (1905-1993), svärson till Emile Hermès, barnbarn till grundaren, som gav honom i uppdrag att stoppa om hans fåtöljer och soffor.

Jean-Michel Frank var Frankrikes mest inflytelserike designer och inredare under 1920- och 1930-talet och var berömd för sina minimalistiska inredningar med möbler tillverkade i luxiösa material. Med en egen stil som bäst beskrivs som ”understated luxury” i sin mest utstuderade form blev Jean-MichelFrank föregångare till det som vi idag kommit att kalla minimalism. Nästan brutalt kapade han all överflödig dekoration till förmån för enkelheten med sina stränga linjer, enkla former och hans val av naturliga och sofistikerade material. Det var med Jean-Michel Franks hjälp som Hermès tog klivet att börja tillverka möbler och väggbeklädnader, ett partnerskap som varade under resten av designerns livstid och som än idag finns i Franks strama möbler i Hermès sortiment.

Hermès produkter är alla gjorda för att hålla och förmedlas vidare till nästa generation. Det är finess i hantverk utan industriella och syntetiska material. En kombination av arv och långsiktighet, gärna med lite överraskande extra tillägg av undangömd lyx. På modesidan kan det handla om ett extravagant mjukt tyg i fickans påse – även om det inte syns utan bara känns. På möbelsidan kan det vara att även en möbels låda på insidan är läderklädd. Det är som att ha sobel invändigt i kappan, det är inte viktigt att det syns men det ska kännas och bara vetskapen för ägaren att det finns där är tillräckligt.

Många tycker att Hermès inredningsstil är som hand i handske i hem där den kan kombineras med till exempel skandinavisk och japansk stil. Att kunna blanda och lägga till sin egen personlighet i sitt hem är en enorm fördel istället för att stirra sig blind på ett varumärke. JeanLouis Dumas, fransk miljardär och ordförande för Hermès-gruppen under åren 1978 till 2006, sa när det gäller mode: ”Man ska inte bara bära Hermès, man ska våga blanda.” En filosofi som är gångbar även när det gäller deras inredning. Dumas var också företagets konstnärlige chef och det var han som, under sin tid som ordförande, tog Hermès på resan till att bli det globala lyxvarumärke vi känner till idag.

Dagens kollektion Brittiske designern Jasper Morrison står för lätthet och enkelhet i sin formgivning och har idag ett samarbete med Hermès med den nya kollektionen ”Equilibre d’Hermès”. ”Ända sedan vi började på Hermès har vi velat samarbeta med Jasper Morrison”, säger Charlotte Macaux Perelman och Alexis Fabry, konstnärliga ledare för företaget sedan 2014. Det är Morrisons förhållande till material och hans design som fokuserar på användarvänlighet som attraherade, två saker som är väsentliga även för Hermès. Tre föremål som idag ingår i Hermès serie är inspirerade av Morrisons stol ”La Tourette” som ritades av Le Corbusier 1997 och levererades året efter till klostret Sainte Marie de La Tourette. Den ursprungliga stolen, tillverkad i 100 exemplar, är skräddarsydd för att passa de dominikanska munkarna under kontemplation.

Klostret som kom att bli Corbusiers sista uppdrag ses idag som ett av de viktigaste exemplen på brutalism med användandet av rå betong som på franska heter béton brut. (I Sverige var det arkitekt Hans Asplund som myntade ordet nybrutalism och ett exempel på det är tidigare Arkitektskolans byggnad på Östermalmsgatan i Stockholm, en gång framröstad som Stockholms fulaste byggnad.) I Hermès kollektion idag åtföljs munkarnas strama stol av ytterligare en stol med armstöd samt ett bord. Karmstolens ryggstycke är gjort av ett enda trästycke och sitsen har en lös läderplatta, sydd på sadelvis, som gör den extra bekväm att sitta på. Soffbordet Hippodrome d’Hermès har ritats av den franska designduon Normale Studio och är en fröjd för ögat för den som älskar rena linjer.

Soffbordet Hippodrome d’Hermès har ritats av den franska designduon Normale Studio och är en fröjd för ögat för den som älskar rena linjer. Formgivarna har kombinerat en rektangulär bordsskiva i oljad ek, med kanter inspirerade av ett flygplan, en oval undre hylla klädd med slätt och polerat kraftigt tränsläder. Det är en stor möbel som får lätthet av smala ben placerade en bra bit innanför kanterna på kortsidorna.

Bland kollektionens dekorativa föremål är vasen Kala i terrakotta med handtag i ek fäst med en läderrem en riktig nyhet. Vasen är i form av en rektangel med rundade hörn och det är första gången Hermès använt sig av lera som material i sina skapelser.

Väggväskan Gazette är en perfekt kreation för att hålla ordning på papper och tidningar. Den känns som ett självklart föremål för Hermès, så självklar att man undrar varför den inte funnits förut. Den är tillverkad i kalv- och getskinn med handsydda handtagsflikar à la Kelly-väskan för upphängningsringarna.

Kollektionens mattor, Tremplin, H Vibration och Escalator, är designade av Gianpaolo Pagini och är broderade för hand. Inspirationen kommer delvis från rulltrappornas utseende där mönstren bildats genom att man broderat band av bomull på kraftigt linnetyg. Ett hantverk som är väldigt arbetsintensivt, precis som det alltid är när det gäller Hermès produkter vad det än må vara.

I samband med öppningen av sin butik i Stockholm erbjuder Hermès oss att både kunna se och köpa möbler tillsammans med övriga inredningsdetaljer. Deras formspråk går ju som hand i handske med den skandinaviska stilen vilket säkerligen är en av anledningarna till att de satsar här och även visar möbler av Jean-Michel Frank som fortfarande är i produktion.

Text: Britta Rossander