Monsterjet med högtflygande inredningsdesign

Världens första ACJ320neo har en interiör som andas mer lyxvilla än flygkabin.

Acropolis Aviations G-KELT har inte bara en av de mest överdådiga och tekniskt avancerade interiörerna utan även en av de rymligaste. I sin version som Airbus A320neo passagerarplan rymmer dess 27 gånger 3,6 meters kabin 180 personer; med den exklusiva G-KELT-interiören formgiven av Yves Pickardt på Alberto Pinto Design har planet bara 19 säten. Den luftiga kabinen har nästan tre gånger så stor rymd som konkurrerande businessjets och är smakfullt dekorerad med läder och ädelträ, specialbeställda lampor och äkta konst. Det finns till och med en mastersvit med kingsize-säng, marmorhandfat och dusch.

Acropolis rekommenderar att kunderna använder planet, världens första färdigställda ACJ320neo, för att transportera statsöverhuvuden eller som ett flygande styrelserum. Räckvidden på drygt 1 000 mil gör det möjligt att flyga non-stop från New York till Tokyo eller London till Seattle. Potentialen att flyga mer än 13 timmar i sträck fick Pickardt att skapa bekväma lounger med öppen planlösning, en matsal, ett konferensutrymme, fåtöljer som kan fällas ner till sängar och ett pentry som är mer gourmetkök än minibar. Den specialdesignade och handbyggda inredningen utfördes av AMAC Aerospace – företagets mest avancerade hittills.

– Samarbetet inleddes långt innan planet levererades till Basel. Vi spenderade över ett år med att komma med idéer för att utveckla formgivningen så att beställaren skulle kunna göra verklighet av sina önskningar, berättar Waleed Muhiddin, AMAC:s marknadsföringschef.

Pickardts ambitiösa design innebar stora mängder ädelträ, marmor och till och med speglar av glas, ovanligt för ett jetplan där överflödig vikt påverkar prestandan. Alltså byggde AMAC:s ingenjörer alla säten och liknande med lättviktig flygaluminium och gjorde ytmaterial och faner så tunna som möjligt. – Vi använde supertunna glas till badrumsspeglarna och fäste dem på keramikmaterial, samma sak med marmorhandfatet även om det var tjockare än speglarna, säger Muhiddin.

Passagerarna kommer kanske inte att lägga märke till det sofistikerade luftfiltersystemet, men de kommer garanterat att notera de perfekt utformade träpanelerna, målningarna av Helen Amy Murray, 19 iPads med supersnabb Ka-band internetuppkoppling och Rockwell Collins bild- och ljudsystem med 4K Ultra-HD-skärmar. Efter en timme eller två i luften kan det nog hända att man helt glömmer att man faktiskt befinner sig på ett flygplan.

Text: Michael Verdon