Carnegie Bank

Morgondagens värld

Fantiserar du om ljudisolerade hemmakontor och ett eget hälsospa, så här över ett halvår in i Covid-19-krisen? Längtar du efter ett bakteriefritt sätt att ta emot gäster? I den här exklusiva portföljen drömmer kända arkitekter
och formgivare om nya sätt att leva.

När man funderar över den kvardröjande, långsiktiga globala effekten av covid-19 landar tankarna på hur den kan förändra hemmet, eftersom pandemins chockvågor förändrar känslan, formen och funktionen i vårt
sätt att leva. Påverkan kommer sannolikt att bli omvälvande, tack vare den förnyade betoningen på livet hemma under en stor del av det här året.
Många av oss har tvingats, kanske för första gången, att tillbringa längre perioder i något som närmar sig husarrest (förutsatt att sådana ting är relativa). Vi har ägnat oss åt våra egendomar på nya sätt och lärt oss mycket
mer om deras fördelar och brister. Nu är vi inställda på att framtidssäkra oss inför kommande pandemier – eller åtminstone om att inte bli galna.

Robb Report har bett 19 av världens främsta designförmågor att visa hur hemmiljön kan komma att förändras som en följd av covid-19. Den här portföljen ger en exklusiv titt på vad de bästa arkitekterna och formgivarna idag kan föreställa sig. Här presenterar vi deras oväntade och varierade svar: från en minimalistisk meditationspaviljong till snillrika lösningar som hjälper till att integrera utrymmena både inomhus och utomhus och till och med en okonventionell idé om hur design kan hjälpa till att stoppa nästa utbrott, snarare än att bara reagera på det.

VARDE LJUS, Leyden Lewis – LEYEDEN LEWIS DESIGNSTUDIO

Lewis är en arkitekt och designer från Brooklyn. Han har upptäckt att han sörjer ”i flera dimensioner” under pandemin. ”Jag upplevde en förlust av familj och vänner och förlusten av en identitet, där jag föreställt mig själv som fri att när som helst kunna göra vad jag ville.”

Hans kreativa svar på krisen omfattar ett självvårdande tillvägagångssätt. ”Vi föreställer oss en hälsoarkitektur som stödjer vårt nervsystem och vår mentala hälsa för att bevara balansen”, säger han.

Bland nyckelkomponenterna i hans design ”är tillgång till ljus utan behovet att lämna huset … filtrerat genom en omkrets av växter.” Det finns även en central öppning som ger rummen indirekt ljus, samt direkt tillgång till solen
och utsikten på takterrassen. ”Trädgården är en plats som ger näring genom vegetationen och är även en psykologisk expansion från interiören, planterad på ett sådant sätt att en trompe l’oeil effekt skapas”, säger han. ”Genom de horisontella fönstren ser man trädgården med en utåtriktad blick, ett diorama, en grönskande miljö som löser upp känslan av plats,
ett alternativ till datorskärmens inåtriktade vy. En glasstruktur ramar in husets omkrets och fungerar både som en skyddande sköld och ett växthus för att de boende ska kunna bevara sin autonoma tillgång på mat året runt.

ANDAS LÄTT, Jairo Vives – PININIFARINA OF AMERICA

Miamiarkitekten Vives förutspår ”ett större krav på hem som är mångsidiga, funktionella, modulära och anpassningsbara till plötsliga
livsstilsförändringar”. ”Luftkvalitet och källor till naturligt ljus är livsviktiga, då vi fortsätter att se biofilins positiva effekt på det mänskliga
välbefinnandet. Standarder har redan etablerats av USA:s miljöskyddsmyndighet och upprätthålls av lokala och internationella byggregler för luftkvalitet och kommer att kompletteras av den ökande
förekomsten av fönster från golv till tak, balkonger och trädgårdar,
både inomhus och utomhus.

Det här konceptet kommer även att uppmuntra till samtal om mindfulness och drivs av filosofin att god design kan stödja god hälsa.”

ETT GRÖNARE SÄTT, Florian Idenburg – SO – IL

Färden mellan trottoaren och den egna dörren kan bli så mycket mer lockande”, funderar Idenburg, som startade en arkitekturfirma i Brooklyn
med sin fru Jing Liu. ”Varför snubbla genom en svängdörr och sedan pressa sig förbi en nyfiken concierge, förbi travar av paket? En oändlig väntan innan du klämmer in dig mellan en dräglande dobermann och dess
ägare, skummisen från 15G, vars rock är inpyrd av cigarettrök.”
”Den sista delen är värst: 193 steg och fem svängar genom en svagbelyst labyrint av korridorer innan du når din lägenhet”, fortsätter han. ”Kan vi istället föreställa oss den här färden som något trevligt? Fylld med dagsljus,
frisk luft, frodiga växter och utrymmen för lugna samtal eller där man till och med kan sitta ner med den trevliga killen från 15G och hans gulliga lilla hund.”

TRÄD IN PÅ NYTT, Elliot Barnes – ELLIOT BARNES INTERIORS

”Inredningsdesign i covid-19-samhället efter pandemin kommer att betona övergången från utomhus till inomhus”, säger Barnes, en designer från Paris, ”från en otrygg miljö till en som är stabil.” ”Entrén kommer inte längre att bara vara en plats där man säger hej eller adjö”, fortsätter han. ”Den kommer även att vara platsen där spåren från utsidan elimineras
innan man träder in i sitt boende.” Barnes hittar sin inspiration internationellt. ”Tänk på italienska palazzi, som använder sig av piano rustico som filter innan man fortsätter upp till piano nobile. Tänk på japanska hus, där skorna byts mot uwabaki (tofflor) i hallen, eller platsen för en dörr som isolerar entrén från bostaden.

Jag kan föreställa mig en plats av sten som inte är belamrad, avbruten av ett tvättställ och oshibori (handdukar). Jag skulle komplettera detta med inneskor och eleganta receptionsrockar som ersätter ytterkläderna, innan man stiger in i bostadens mjuka och silkeslena lugn.”

EN ROFYLLD SÖMN, Pierre Yovanovitch

”Något vi har lärt oss från pandemin är att inte försumma vår vardagsmiljö, eftersom vi aldrig kan veta när vi blir sittande i den”, säger Yovanovitch, som är inredningsarkitekt med kontor i New York och Paris. ”Även när
företagen börjar öppna upp igen och människor återvänder till sitt vanliga arbetsliv tror jag att det finns en betoning nu på hur vår inredning påverkar våra dagliga liv. Ett fokus på hantverk och naturliga, långlivade material kommer i spel som en del av detta”, fortsätter han. ”Särskilt under en tid när massproducerad design är allerstädes närvarande tror jag
att människor i allt högre grad ser värdet av att tänka igenom vilka material de väljer att leva med. I till exempel ett sovrum kan naturmaterial av hög kvalitet och jordtoner skapa ett avkopplande utrymme.”

EN HÖGTFLYGANDE IDÉ, Craig Dykeres – SNOHETTA

”Medan världen hanterar pandemin ligger mycket av fokus på att dämpa
spridningen av sjukdomen för att skydda mänskligt liv”, säger Dykers, en av grundarna till den internationella arkitekturfirma som är känd för National 11 September Memorial Museum. ”Mitt skissblock tittar istället på en långsiktig lösning för att förhindra framtida sjukdomsutbrott. Upphovet till den här och många andra pandemier historiskt har att göra med interaktionen mellan människor och djur i tidigare avlägsna boplatser
som störs av mänsklig aktivitet.

När det gäller covid-19 är viruset antagligen följden av ett möte mellan
fladdermöss och människor.” ”Fladdermuspopulationen är under belägring från två huvudfaktorer: dåligt planerad utbyggnad som tränger in i
fladdermössens hemvist och industriell jordbruksteknik som tar ifrån fladdermössen deras skogar och näringskällor”, fortsätter han.
”Skissen visar några möjligheter för mer skyddade boplatser och en ökning av deras näringskällor i urbana och halvurbana miljöer.” ”Fladdermuskaféet är en upphängd, insektsfrämjande anordning. Den kan hängas i träd, från utskjutande klippor, master eller byggnader.

Grottstrukturen kan tillverkas av pressad jord och trä. Tillsammans skyddar de här båda strukturerna boplatser, minskar djurens stress
och kan potentiellt minimera antalet sjukdomar som sprids till människor. De här mindre interventionerna kan med fördel läggas till större systematiska program som främjar förändringar i planering och jordbruksteknik, och därmed stödjer utvecklingen av friska boplatser för både människor och fladdermöss. När våra fladdermusgrannar mår bra och är glada är vi det också.”

INSIDAN UT, Brigette Romanek – ROMANEK DESIGN STUDIO

”Att leva både inomhus och utomhus har länge varit en essentiell komponent i den kaliforniska livsstilen. Medan vi har tagit skydd i hemmet har det aldrig varit viktigare att hitta harmoni mellan utrymmena
inomhus och utomhus”, säger Romanek, en inredningsarkitekt från Los Angeles med kunder som bland annatBeyoncé och Jay-Z. ”Den här utökade tiden hemma, när vi har tvingats kombinera behovet av funktionella
utrymmen med behovet av helgade platser, kommer att ge en bestående effekt på klienternas förhållande till sina hem. Av det skälet föreställer jag mig det här inom- och utomhusutrymmet med betoning på lugn och ro”,
förklarar hon. ”Elementen – solen, himlen, vattnet – blir designens stjärnor. Palettens, materialets och formernas enkelhet är lugnande. Sängens partiella tak ger skydd så att utrymmet kan fungera som sovrum, men även som vardagsrum, där fokus flyttas till utsidan.”

GRANNSTRUKTURER, Eran Chen – ODA

”Jag har länge ifrågasatt isolerade höghus med bara en ingång, hissar som går raka vägen till privata takvåningar som svävar högt ovanför stadsgatorna”, säger Chen, huvudsaklig grundare av en arkitektur- och designfirma från New York. ”Vertikalt boende har förvandlat oss till betraktare och åskådare snarare än deltagare. Samtidigt som vertikala torn har plats för lika många människor som hela grannskap med låghus saknar
de den samhälleliga och sociala interaktion vi behöver mer än någonsin och stänger oss även ute från den naturliga världen.

Covid påminde oss om att vi behöver leva i städer där vi kan vara på egen hand utan att känna oss ensamma, där vi kan njuta av tätheten samtidigt som vi njuter av sol och frisk luft”, tillägger Chen. ”Sjukdomen påminde oss om att grannskap är platser där grannar interagerar.”

EN PLATS FÖR ATT, Deborah Berke&Kiki Dennis – DEBORAH BERKE DESIGN

”Tiden vi har tillbringat hemma har gett oss möjligheten att tänka om kring de viktiga detaljer som skapar bekvämlighet, nytta och skönhet. Vi har haft många samtal om de verkligt avgörande element som bäst stödjer det dagliga livet under den här föränderliga tiden”, skriver Berke och Dennis,
som är dekan vid Yale School of Architecture respektive inredningsarkitekt och partner i Berkes firma. ”En stark koppling till landskapet med massor av naturligt ljus och ventilation skapar en hälsosam och bekräftande miljö
under en del av dagen eller under utdragna perioder.”

Berke och Dennis rekommenderar även ”flexibla utrymmen som kan öppnas upp eller stängas med akustisk separation” och enkelt kan förändras från exempelvis ett kontor till ett gästrum. ”Genomtänkt och ordnad förvaring hjälper inte bara till att hålla rummet obelamrat och fridfullt, det bidrar även till att olika verksamheter, boende, arbete,
ätande, etc, kan samsas så att utrymmena kan anpassas efter
behov”, skriver de. Paret föreställer sig även god tillgång till små och
stora utrymmen utomhus för tid med familjen, gäster, träning, arbete och enskild avkoppling. ”Naturmaterial”, noterar de, ”kan hjälpa till att förena utrymmena inomhus och utomhus och öka hemmets välbefinnande.”

1 Öppna och avskiljbara utrymmen
2 Ljus och utsikt
3 Naturlig ventilation
4 Genomtänkt och ordnad förvaring
5 Gemensamma eller enskilda utomhusrum
6 Individuella arbetsplatser
7 Tidlösa material
8 Flexibel akustisk avskildhet

VERANDA REDUX, Oliver Furth

Furth är en Los Angeles-baserad inredningsarkitekt som spårar hemprivattrenden till 1930-talet. ”Frank Lloyd Wright, enligt många den mest inflytelserika arkitekten på sin tid, flyttade alla dörrar från framsidan så att de vände sig bort från gatan och sedan dess har verandan blivit omodern”, säger han. ”I efterkrigstidens Amerika började husen vändas mot baksidan och privata bakgårdar blev ett måste för social samvaro. Idag är många hem kringgärdade och inhägnade runt om, hela vägen fram till tomtgränsen, vilket skapar privata utrymmen både framför och bakom husen.

Men numera, med mer privatliv än vi vet vad vi ska göra av med, och en önskan om att ta emot bara några få utvalda gäster, samtidigt som man håller sig på säkra avstånd, omvärderar vi tanken på en entréveranda i en mer samtida kontext”, fortsätter han. ”Min vision är ett halvt inneslutet utrymme, övertäckt för användning vid dåligt väder, med bekväma möbler för måltider och avkoppling – allt lätt att rengöra. De av oss som är socialt
isolerade och instängda inomhus hela dagen välkomnar att ha en granne att vinka till från tryggheten i vårt eget utrymme, precis som vi
gjorde för ett sekel sedan.” ”Den här nya verandan gör att du kan bjuda ’hit’ människor utan att bjuda ’in’ dem. Jag betraktar det som 2000-talets vardagsrum.”

EN ORGANISK ÖVERGÅNG, Glenn Pushelberg&George Yabo – YABO PUSHELBERG

Pushelberg och Yabu, både livspartners och partners i sin internationella designfirma, har använt ett av sina egna hem som modell för framtiden. ”Vi har föreställt oss vårt Torontohems entrévestibul på nytt på ett sätt som bevarar den ursprungliga fasadestetiken, samtidigt som den försiktigt lyfter fram nya hälsoöverväganden när man förflyttar sig från utsidan till insidan”, berättar de för Robb Report.

”Ett glasat växthus väntar nu på gäster och drar växtlighet från det omgivande skogsområdet, samtidigt som det erbjuder en plats där man kan ta en paus, skala av sig det yttre och göra sig ren”, förklarar de och tillägger
att de diskret har inkorporerat en handspritspump, förvaring för skor och väskor och ett lager med skor och ”bekväma plagg” att ha på sig.
”Vi hoppas att den här övergångsentrén ger besökarna en lugnande yta att omgruppera sig på innan de ansluter sig till oss inomhus för en helgbrunch eller en livlig hemmakväll.”

DET NYA HEMMAKONTORET, Alexa Hampton

”Min familj och jag flydde från New York City till Hamptons i mars. Här har vi tur nog att ha lite mer utrymme och frisk luft, men det har krävts en del anpassningar”, säger Hampton, inredningsarkitekt. ”Med en fulltecknad
arbetskalender, ett kontor på Manhattan mer än två timmar bort, tre nästan-tonåringars hemundervisning, en 195 cm lång make som hela tiden behöver tre skärmar för att kunna arbeta och, må Gud hjälpa oss, en ny valp, har jag kommit till den mycket allvarliga slutsatsen att vi måste
möblera om för att få plats med nya skrivbord överallt.”

”Matsalen har alltid varit en stor arbetsplats för oss, i synnerhet
i staden”, fortsätter hon. ”Du hittar mig i ena änden, min make i den
andra och åtminstone ett barn som dyker upp för att diskutera
matteproblem eller grekiska.” ”Numera tycker jag att ett skrivbord är ett måste för samtliga sovrum – mitt i synnerhet. Jag behöver ett i närheten där jag kan bekämpa min böjelse för prokrastinering tillsammans med en frostigt kall Corona och lime (på ett glasunderlägg, så klart). Covid19 har lärt vår familj att det är ett måste att kunna arbeta tillsammans, men om man kan arbeta i skilda rum och med lås på dörrarna blir livet så mycket enklare.”

EN LÅGTEKNOLOGISK FRISTAD, Clodagh

”Mitt drömrum är fritt från apparater”, säger New Yorkdesignern, som går under ett enda namn. ”Det är en plats där man firar alla sinnen för att inkorporera alla element: den tystnad som följer med tjocka stenväggar och golv och tak av timmer, med ett djupt burspråk där sätet sticker rakt ut i luften och där två personer kan koppla av eller ligga mot varandra eller sida vid sida.”

Clodagh, som designade Miraval spa i Arizona, tänker sig att man möblerar rummet så att det både blir praktiskt och lekfullt. ”Det finns en öppen brasa
flankerad av bekväma fåtöljer, en bokhylla, bra läslampor, förnimbara textilier och en liten fontän som skvätter vatten i en stenskål”, räknar hon upp.
”Sandelolja som grund och ros för stillhet skapar en sensuell stämning. Här finns så klart en hundkorg, en liten bar och läckra saker att äta. Rummet är en återgång till den analoga världen, en till synes förlorad värld just nu.
Barnen kan trängas i fönstersitsen om de kopplar bort sina apparater
och berättande uppmuntras.”

VATTEN OCH VÄLBEFINNANDE, Paul McClean – McCLEAN DESIGN

”Ett starkt element i vårt förhållande till design har alltid varit en önskan att anknyta till vatten och naturen för stillhet och helande”, säger McClean, en arkitekt baserad i södra Kalifornien. ”Det är centralt i våra ritningar och
vi har inkorporerat välbefinnande i våra hem under en tid.” ”Vatten, och framför allt vattenfall, kan fungera terapeutiskt. Vi har experimenterat med glas för att skapa synlighet från båda sidor och överförande av ljus, samtidigt som man bevarar det privata”, fortsätter han.

”Förutom ånga, bastu och massageområden ser vi ett ökat intresse för saltväggar, ljusterapi, kompletta hammam och sinnesdämpande kammare.
Vattenterapi i form av horisontella duschar, olika avsvalkningspooler och vattenmassage är populära. Vi har även inkorporerat snötillverkning som en del av upplevelsen.” ”De flesta wellnessområden bildar en svit tillsammans med ett gym, men vissa klienter har begärt att det ska vara en del av sovrumsområdet för att skapa en verkligt privat fristad”, noterar
McClean. ”På min önskelista finns designen av ett wellnessområde i en separat byggnad, som en del av en kontemplativ privat trädgård.”

EN BOKKARUSELL, India Mahdavi

Mahdavi, arkitekt och designer baserad i Paris, gick in för en nyckfull touch. ”Den här färgstarka roterande bokhyllan kan ha potentialen att bli din bästa vän”, säger hon. ”Den kan förvara dina favoritböcker och kanske
en skrivare. Den används bäst i ett hörn, där utrymmet ofta är outnyttjat.”
”Färgerna muntrar upp dig”, tillägger Mahdavi, som är känd för sina makronfärgade Laduréebutiker, ”och påminner dig om att livet är vackert.”

HUSLIG FRISTAD, Scott Gillen – UNVARNISHEDCo

”Direkt när covid-19 förändrade vårt sätt att tänka på hemmet bestämde jag mig för att betona hälsa och välbefinnande”, säger Gillen, designer och utvecklare i Malibu. ”Med Case Study No. 5, som är under byggnad i Kalifornien, lade jag till mer grönska på gården: ett blommande träd med bänkar runt om – inte bara trevliga att titta på, utan något man kan sitta under och njuta av. På insidan – den glasdörrkantade hallen längs med gården – lägger jag till ny luftrengöring, bortom HEPA-filter, och producerar
därmed den renaste möjliga luften inomhus innan man kliver ut på gården.

Jag designar hem som är mer än bara en plats där man sover och duschar”, tillägger han, ”utan som en verklig fristad där du vill tillbringa varenda stund.”

EN MEDITATIONSPAVILJONG, André Fu

Text: Mark Ellwood