Världens mest eleganta digitala konstverk

Marknaden för digitalt ägande är glödhet. Det lanseras oändligt många NFT-projekt, såväl som enskilda NFT-konstverk dagligen. När utbudet är så pass stort kommer framtiden att avgöra vilka som överlever – och vilka som för evigt glöms bort.

ETT AV konstverken från samarbetet mellan PJPP och SEASE.

Låt oss inleda med att först och främst klargöra begreppet NFT. Benämningen är en akronym för non-fungible token, vilket betyder ”icke utbytbar värdehållare”. Det handlar således om klargörandet kring ägandet för digitalt ägande. Ett fysiskt verk kan dupliceras i form av en replika. På samma sätt kan ett digitalt foto eller en digital video dupliceras online. Genom tekniken som används för NFT blir det tydligt vem den sanna ägaren av respektive verk de facto är. All information om ägande lagras i offentlig blockkedja där det enkelt kan klargöras vem ägaren är samt, i många fall, även framgå försäljningspriser. Med andra ord, om en viss person påstår att denne äger ett visst konstverk så kan vem som helst ta del av den sanna informationen. Vi alla kan påstå att vi har en Picasso hängande i vardagsrummet utan att allmänheten kan granska det påståendet. Med NFT är utgångsläget således annorlunda.

En av världens mest kända NFT är Twittergrundaren Jack Dorseys första tweet. Den 21 mars 2006 twittrade Dorsey följande: ”just setting up my twttr”. Detta var den allra första publicerade tweeten i Twitters historia. Äganderätten till detta, i form av ett digitalt foto, såldes för 2,9 miljoner dollar år 2021.

Under samma år exploderade intresset för NFT. Även under förevarande år har intresset varit skyhögt. Bland alla NFT-projekt som startats under senare tid har vissa särskilt sig mer än andra. Ett exempel är Private Jet Pyjama Party, även kallat PJPP. Engagemanget för PJPP har visat sig vara stort på det internationella planet. Med rötter i Schweiz innehar PJPP rekordet för den dyraste NFT-försäljningen tillhörande ett europeiskt NFT-projekt som någonsin sålts; priset var omkring en miljon kronor.

Många av Robb Reports läsare känner säkerligen igen motivet av PJPP:s NFT-design. Det härrör sig nämligen från det ikoniska fotografiet av den solbrände sångaren Julio Iglesias sittande i sin privatjet iklädd ett billigt linne, en stor KFC-hink, nybakad spansk omelett, och en utsökt flaska Château Lafite Rothschild. Iglesias definierar begreppet cool i den mest eleganta miljön som någonsin skådats.

Den auran har PJPP återskapat med hjälp av stjärnkonstnären Benny Robinson. Med sin briljanta touch har Robinson skapat ytterst vackra och träffsäkra konstverk som alla är i NFT- form. Samtliga är unika, vissa mer än andra. Den första serien som PJPP släppte bestod av 5 267 unika NFT varav samtliga är digitala bilder. Vissa av dessa var helt unika i den mening att de hade särskilda attribut som inga andra hade, exempelvis #795, vilken går under benämningen ”All Gold Everything” då den är genomgående guld- färgad. Även om samtliga 5 267 verk är unika så har de flesta samma attribut, exempelvis att de har en Dom Périg- non-inspirerad flaska, eller att de bär en Daytona-klocka.

#951 “QUEEN OF DIAMONDS” med inspiration från Audrey Hepburns karaktär i Breakfast at Tiffany’s.

Och ja, låt oss tydliggöra att PJPP:s samtliga NFT utgörs av ugglor. Det må låta konstigt för någon som inte är insatt inom NFT, men att använda sig av särskilda djur i ens motiv är väldigt vanligt. Världens mest värdefulla NFT-projekt är nämligen apor (Bored Ape Yacht Club). Fantasin har inga gränser, vilket på många sätt beskriver NFT-landskapet. Som skrivet gäller det att särskilja sig bland massan. Vi hade privilegiet att slå oss ned med konst- nären Benny Robinson och därmed få större inblick i hur han varit nyckelfi- gur i PJPP:s enorma framgång.

När kom du i kontakt med NFT som koncept för första gången, och vad var din tanke om det?

– Första gången jag kom i kontakt med NFT var faktiskt när grundarna av PJPP kontaktade mig och presenterade sitt projekt för mig. Fram till denna punkt var jag inte riktigt medveten om konceptet eller de enorma möjligheter som följer med det. Personligen var jag mest fascinerad av konstnärernas bemyndigande och överflöd av möjlig- heter att kanalisera min kreativitet.

Varifrån kom inspirationen till ugglorna?

– När vi initialt startade projektet var NFT-utrymmet redan översvämmat av en mängd apor, björnar, katter och så vidare. Vi ville skapa något annorlunda, något unikt som förkroppsligade och förmedlade de värderingar som gemenskapen sedan blev känd för. Teamet hade redan i form av namnet Private Jet Pyjama Party, och vi var engagerade i att designa konst som var både visuellt tilltalande; rik på detaljer och som återspeglar den lekfulla och eleganta naturen hos ugglor. Utspridda över konstverket finns också referenser till bilvärlden, mode och kultur i allmänhet, avsedda att ta med innehavare och tittare på en resa som hjälper det digitala och fysiska rummet att kollidera.

Berätta om processen att skapa en NFT.

– Processen att skapa en NFT är tvådelad: å ena sidan är den faktiska block-kedje-komponenten, där tillgångar skapas med hjälp av ett smart kontrakt, å andra sidan är den kreativa processen som definierar konstverket. Med tanke på storleken på Private Jet Pyjama Party-kollektionen skapades ugglorna med ett tema som lade de olika föremålen, uggletyperna och bakgrundsinnehållet i lager för att skapa färgglada, mycket olika figurer. Detta hjälpte till att generera olika grader av sällsynthet i konstverket, med vissa funktioner eller egenskaper som förekom oftare än andra. En del av huvudkollektionen var också tio helt unika föremål som innehöll helt exklusiva attribut.

Många av PJPP NFT inkluderar popkulturreferenser. Har du tagit med några av dina egna personliga intressen?

– Självklart. Owlfinity, den gröna fågeln, är vår hyllning till den underbara Axie Infinity. I den ursprungliga manliga kollektionen finns gott om referenser till musik, särskilt från den klassiska rockgenren, medan First Ladies, våra kvinnliga ugglor, är fyllda med föremål inspirerade av modevärlden. I båda fallen kanaliserade jag mitt mest spontana jag och utnyttjade den otroliga plattform som Private Jet Pyjama Party och världen av NFT gav mig.

Benny Robinson hänvisar till den manliga respektive kvinnliga serien av PJPP-ugglor. Den första kollektionen bestod av 5 267 manliga ugglor, medan den andra kollektionen bestod av 3 333 kvinnliga ugglor. De kvinnliga ugglorna, benämnda som ”First Ladies”, har även de ett antal helt unika NFT. Mellan den manliga och den kvinnliga serien skapades även ett unikt samarbete med det exklusiva italienska varumärket SEASE. Samarbetet bestod av fem helt unika PJPP NFT som tillsammans såldes för näst intill två miljoner kronor. Det genomsnittliga värdet för samtliga NFT som PJPP står bakom har med tiden ökat i värde. Framgången ligger inte enkom i att konstverken är fina att beskåda. Det finns många framgångsrika NFT-projekt där konstverken i sig inte är något att hänga i granen, kanske mest anmärkningsvärt CryptoPunks som är pixlade ansikten. En genomgående nyckel till framgång är att skapa en community kring projektet. En gemenskap där det finns ett mervärde som innehavare av respektive NFT. Detta är något PJPP prioriterar, vilket Robinson hänvisar till i den avslutande frågan i intervjun.

DEN IKONISKA bilden av Julio Iglesias i sin privatjet, 1986.

Det skapas massor av nya NFT-projekt varje dag. Varför ska folk välja just PJPP? – PJPP är ett varumärke som syftar till att blanda lyx och kultur genom samlarföremål, med stöd av en mångsidig gemenskap av mycket framgångsrika entreprenörer från hela världen och från olika branscher med ett gemensamt intresse för NFT, mode och de finare sakerna i livet. NFT i sig är en biljett till en resa som hittills har samlat en grupp främlingar från över 70 länder, de flesta vid deras första erfarenhet av att köpa kryptotillgångar och har gjort det möjligt för medlemmar att vara drivkraften bakom några av de mest anmärkningsvärda partnerskapen med traditionella lyxmärken som SEASE, premium livsstilsmodeföretag grundat av Loro Piana-familjen och De Bethune, en av världens mest avancerade klocktillverkare. Hittills har vi samlat likasinnade i det digitala rummet men är nu fokuserade på att utöka dessa relationer till den verkliga världen genom att organisera flera evenemang för våra innehavare där de har chan- sen att träffas, nätverka och njuta av livet tillsammans.

PJPP är ett varumärke som syftar till att blanda lyx och kultur genom samlarföremål

Efter vårt auktions- evenemang med SEASE i St. Moritz, är vi nu på väg till racerbanorna med Porsche där våra innehavare kommer att njuta av en rolig och adrenalinfylld helg. I sommar arrangerar vi också vår första golfturnering på en världsberömd golfbana och strax därefter firar vi tillsammans vår gemenskap med en minnesvärd sommarfest som kommer att ta fram det bästa av PJPP, nämligen glädje, spänning, spontanitet och vänskap. Det finns massor av andra evenemang som redan är planerade men de är fortfarande hemliga för nu – allt vi kan lova är att var och en kommer att bli en oförglömlig upplevelse.

#2601 “OWLWOMAN”
med inspiration från DC Comics-karaktären Catwoman.

PJPP:s NFT finns att köpa och sälja på världens största marknadsplats för digital ägande, nämligen OpenSea. Samtliga officiella länkar återfinns på pjpp.io

Text: Arvid Svensson