Den offentliga sidan av privatflyget

En av de stora fördelarna med privatflyg finns just där i namnet: privat. Men möjligheten att hålla sig dold för nyfikna ögon gäller bara inne i kabinen.

Privatflyg
Privatflyg

Konton i sociala medier som sänder flygrutten för anmärkningsvärda namn – inklusive Drake, Taylor Swift, Nancy Pelosi, Kim Kardashian och LVMH-ordföranden Bernard Arnault, såväl som många sanktionerade ryska oligarker – har fått miljontals följare, där Twitter-användarnamnet @ElonJet fick internationell uppmärksamhet innan Musk själv stängde av kontot.

Att hamna i strålkastarljuset som person är lika delar nördig hobby, nyfikenhet på häftig nivå och offentligheten – Arnault blev så småningom trött på exponeringen, sålde sin Bombardier Global 7500 och bytte till charterflyg med privata passagerarlistor. Och det är inte bara affärsmagnater, kändisar och politiker som är utsatta.

Alla som reser via ett privat jetplan delar information som överförs genom planets svarta låda. Av säkerhetsskäl överför Automatic Dependent Surveillance-Broadcast-teknik (ADS-B) GPS-koordinater, höjd, markhastighet och andra data till flygledare och närliggande flygplan – men det ger också upphov till potentiella faror – allt från företagsspionage till hot om våld.

– Det är som att köra på en mellanstatlig väg och låta någon ta reda på din registreringsskylt för att se vem som sitter i bilen och vart du är på väg, säger Doug Carr, senior vicepresident för trygghet, säkerhet, hållbarhet och internationella frågor för National Business Aviation Association (NBAA).

– Det här handlar inte bara om livsstilar för de rika och berömda. Det handlar om grundläggande säkerhet och att inte kunna spåra människor i realtid – vilket förresten är olagligt någon annanstans.

Frågan kom i fokus för ett decennium sedan, när en restaurangleverantörs VD, som använde flygplan för att göra affärer, blev cyberstalkad och spårad av konkurrenter. Även återvändande skadade militärveteraner konfronterades av antikrigsdemonstranter på sina hemmaflygplatser.

Martha King, som driver pilotutbildnings akademin King Schools tillsammans med sin man John, hade flera instabila personer som trakasserade henne. Vid ett tillfälle dök en av dem oanmäld upp och hotade henne.

– Sekretess låter overkligt, men det blev snabbt personligt för oss, säger Martha. Nu är vi mer försiktiga när vi flyger till okända flygplatser.

Federal Aviation Administration (FAA) försöker hjälpa. Efter att ADS-B blev obligatoriskt i januari 2020 skapade byrån flera program som gör det möjligt för jetoperatörer att välja bort att dela registeringsnummer, vilket hjälper till att dölja passagerarnas identiteter.

Många privata ägare registrerade sig för programmet Limited Aircraft Display Data (LADD), men användare som inte nyttjar FAA-data är inte skyldiga att följa dessa begränsningar och kan fortfarande publicera informationen som sänds ut från ett flygplans färdskrivare.

FAA försökte fixa det kryphålet genom att skapa ett sätt att tillfälligt dölja ett flygplans registreringsnummer genom Privacy International Civil Aviation Organization Address Program (PIA). Men att gå med i det programmet är betydligt mer komplicerat än att registrera dig för LADD, vilket kräver fysiska modifieringar av färdskrivaren och tillfälliga anropssignaler – och när det kommer till det senare, ”du skulle förmodligen behöva ändra den koden rutinmässigt”, säger Heidi Williams, NBAA:s chef för flygtrafiktjänster.

Dessutom känns de nya koderna inte igen utanför USA:s luftrum. Det man noterat utifrån ett bredare kändisskap, om det finns tillräckligt med allmänhetens intresse, kommer spårarna att hitta ett sätt – FAA kan inte stoppa entusiaster eller paparazzi från att fysiskt titta på flygtrafik på en lokal flygplats och sedan dela dessa registreringsnummer.

En FAA-talesman säger att byrån utökar PIA för USA-registrerade flygplan till att inkludera FAA-hanterat internationellt luftrum, men det finns för närvarande ingen mekanism för att dölja anropssignalerna, eftersom ADS-B-systemen inte har någon på/ av-strömbrytare .

Samtidigt för NBAA samtal med branschorganisationer i Kanada och EU, som står för 40 procent av den globala affärsflygverksamheten, för att skapa ett internationellt PIA-program.

Men ett universellt antagande skulle kräva ”en konversation i alla delar av världen om vad det här programmet betyder och hur det skulle samverka med flygledningssystem”, säger Carr.

Allt detta gör piloter som John King – vars fru var fysiskt hotad – frustrerade, arga och undrande: ”Varför ska vi behöva ge upp vår integritet när vi sätter oss på ett flygplan?”

Text: Jaclyn Trop

Illustration: Steve Scott