Grand Hôtel var det första hotellet i Stockholm av kontinentalt snitt, 150 år senare är det fortfarande stadens – kanske Sveriges – främsta hotell. Ett hem för celebriteter och helt vanliga livsnjutare sedan 1874.
Järnvägsförbindelsen till huvudstaden som öppnade i november 1862 kapade restiden från Göteborg till Stockholm med 14 timmar. Staden öppnades för omvärlden; aldrig tidigare hade så många resenärer anlänt till staden och man insåg att det behövdes ett stort hotell. Tio år senare var bygget godkänt av styrelsen för offentlig byggnad. Fasaden skulle vara utformad i stil med den franska renässansen och arbetet startade i mars 1872. Regis Cadier, uppvuxen på ett värdshus i Alperna, kom till Stockholm, blev kunglig kock, öppnade Stockholms första riktiga restaurang och 1872 stod han som ansvarig för Grand Hôtel.
Våren 1874 var interiören nästan färdig och de första gästerna checkade in. Vid invigningen den 14 juni förklarade kung Oscar II hotellet officiellt öppnat och han sade att äntligen hade Stockholm fått ett hotell som kunde mäta sig med de ”stora” i de stora europeiska huvudstäderna. Hotellet hade 315 rum, en för tidens Stockholm svindlande storlek. Simbassäng, gasljus och rinnande vatten i alla rummen samt en oerhörd modernitet, luftkonditionering, var några av de moderna faciliteterna. När hotellet öppnade blev det genast en succé och har sedan dess aldrig upphört att vara Stockholms förnämsta hotell. ”Alla” har bott där vilket syns i gästböckerna – kungar och presidenter, världens främsta författare och vetenskapsmän, filmstjärnor och operasångare, ja verkligen alla.
Robb Report talar med Pia Djupmark som för elva år sedan blev tillfrågad om tjänsten som VD på Grand Hôtel.
– Efter en lång rekryteringsprocess fick jag den stora äran att ta över rollen. Det är det roligaste jobbet jag haft under hela min karriär, och jag känner stolthet och tacksamhet varje dag över att få vara en del av denna unika plats.
– Grand Hôtel betyder så otroligt mycket för mig. Det har blivit en symbol för innovation, hantverk och värdskap. Värmen innanför dessa väggar är svår att förklara, den måste upplevas. Och det är utmanande att driva en verksamhet som aldrig sover och som ska hålla internationell, femstjärnig service dygnet runt. Vi har inte utrymme för misstag. Men det är också det som gör det så otroligt spännande. Värdskapet på Grand Hôtel är på riktigt, varken konstlat eller tillgjort och jag inspireras dagligen av den yrkesstolthet som finns bland vår personal. Den är unik. Prins Bertil sade att Grand Hôtel är en angelägenhet för hela Sverige – skriver du under på det?
MILJÖN inomhus är uppdaterad med varsam hand.
I DEN GENERÖSA lobbyn är blommorna alltid färska.
– Ja, absolut. Vi har sedan vi öppnade dörrarna för 150 år sedan varit en viktig mötesplats för såväl svensk som internationell handel. Förr i tiden byggdes alla stora hotell invid järnvägsstationerna, Grand Hôtel byggdes vid Stockholms ström med Slottet och Sveriges riksdag som närmsta grannar. Det var givetvis ingen slump. Idag har handelstrafiken försvunnit utanför vår entré, men vi välkomnar dagligen gäster som ska möta det officiella Sverige och näringslivet. Den första Nobelprisbanketten hölls på Grand Hôtel 1901och 1909 förverkligade Wilhelmina Skogh, hotellets legendariska kvinnliga chef, sin dröm om en vinterträdgård. Hon hade stora idéer, enorm energi och stor organisatorisk förmåga, men saknade insikt om ekonomi så hennes tid på hotellet blev kort. Den sista Nobelprisbanketten hölls på Grand Hôtel 1929. Evenemanget behövde större lokaler och flyttades till Stockholms stadshus. Men pristagarna och deras familjer bor fortfarande på Grand Hôtel i samband med prisutdelningen i december varje år, och det skräckinjagande Luciafirandet genomförs som alltid.
– När snön ligger vit utanför hotellet och Nobelpristagarna anländer med sina familjer så glittrar hotellet lite extra. Det är spänning i luften som är fylld av förväntan, stolthet och att just då verkligen vara i nålsögat av en så internationellt stor och viktig händelse för Sverige och forskningen världen över är mäktigt, berättar Pia.
”Så vitt jag kan se är enda skillnaden mellan mig och kungen att han bor på ena sidan av vattnet och jag på den andra” – sagt av en nöjd gäst
REGIS CADIER kom till Stockholm som kock och för 150 år sedan öppnade han Stockholms
första hotell av internationell klass, och stod då som ansvarig för det enorma bygget som idag är Grand Hôtel.
Intressant är att under de sex hektiska åren av kriget som bröt ut i september 1939 blev pressrummet på Grand det internationella presshögkvarteret och främsta nyhetscentret i Europa. Något som mycket få kände till. Efter andra världskrigets slut, när antalet resenärer började svälla igen, skaffade bankdirektören Marcus Wallenberg ett intresse för hotellbranschen, han tyckte om verksamheten men trodde också att det kunde vara en god investering. Han förvärvade hälften av aktiekapitalet i Carlton Hotel och blev ordförande. Men målet var Grand Hôtel, det bästa som Stockholm hade.
Möjligheten han väntat på kom och den 1 januari 1968 tog Carlton Hotel över Grand och familjen Wallenberg driver fortfarande hotellet. Det går ju strålande för er – vad är nyckeln till framgången?
– Två viktiga faktorer är vår underbara personal och våra modiga ägare som tänker långsiktigt. Vi lägger stor vikt vid att hålla hela vår stora organisation uppdaterad, utbildad och informerad. Vi jobbar tight över avdelningsgränserna och så transparent som möjligt. Att stå med en vacker hårdvara men med en oengagerad mjukvara innanför dörrarna vore förödande. Personal som trivs och mår bra spiller direkt över på resultatet. Och om vi inte hade haft långsiktiga ägare som tror på det vi gör hade vägen framåt gått betydligt långsammare, berättar Pia. Peter Wallenberg Jr blev VD för Grand Hôtel 1992 och han är fortfarande på plats. Hans uppgift var att styra hotellet genom den ekonomiska nedgången. Hans intresse för besöksnäringen hade väckts i tidig ålder, när han i början av 1970-talet fick en praktikplats som busboy på Grand Hôtel, och där blev han fast. 2002 lämnade Peter Wallenberg Jr över ordförandeskapet för hotellet för att två år senare vara tillbaka i VD-stolen. En sista fråga – kan du berätta lite om Grand Academy?
CADIERBAREN, namngiven efter hotellets grundare,
har mottagit internationella priser för sin trevliga atmosfär och fantastiska personal.
– Det är den utbildning som alla nyanställda påbörjar genom en heltidsutbildning, men som sedan är närvarande under hela deras anställning hos oss. Den tar sig form på olika sätt beroende på vilken avdelning du jobbar på och på vilket sätt personen i fråga utvecklas inom verksamheten. Men grunden är att ge våra anställda nycklarna och möjligheterna till att stärka sitt värdskap och hantverk löpande.
Bonusfakta: Efter kriget beställde Grand Hôtel nya värmepannor av Söderströms Mekaniska Verkstad i Norrköping, min morfars familjeföretag. De var så stora att man var tvungen att åka till Tyskland och köpa de största lastbilar som fanns – de som transporterat stridsvagnar. När dessa sedan körde genom staden vände min mamma ansiktet mot väggen för hon skämdes så förskräckligt. Jag tror att de skrotades efter den ”sista resan”.
Text: Britta Rossander
Foto: Grand Hotel & Rami Hanna