Japansk traditionell estetik och avancerad teknologi blandat med orubbligt engagemang, spetskompetens, innovation och strävan efter tidlös skönhet.
Sensai är ett lyxigt skönhetsmärke vars rötter går tillbaka till tiden då man använde sig av handspunna sidentrådar av det berömda Koishimaru-silket. Ett silke som på grund av sin dyrbarhet var reserverat för den kejserliga familjen, men som ingrediens i hudvård ger en fantastisk lyster och bekväm känsla i huden. I sortimentet finns hudvård, make-up, doft och solprodukter – men det är hudvården som är grunden och älskad av en stor men kräsen grupp kunder, vilka vi fokuserar på i denna artikel.

Varumärket grundades officiellt 1979 men har i verkligheten en mycket längre historia: det föddes nästan hundra år tidigare, från en idé som entreprenören Sanji Muto hade och som följdes av studier där man sökte efter hur natur och teknik skulle kunna mötas på bästa sätt.
Det hela började inom företagets sidenproduktion där det i stort sett bara var kvinnor som arbetade. Under en produktionsinspektion stannade Sanji Muto för att titta på kvinnornas händer och såg att de var ovanligt mjuka och lena. Han insåg då att detta bara kunde bero på kontakten med silket under arbetets gång. Så med utgångspunkt från detta drogs ett forskarlag ihop och den första Sensai-produkten föddes: ”Savon de Soie” – en tvål med siden av en kombination av natur och teknik.
Produkten följdes av många fler fram till 1979, året då Sensai-produkter från moderbolaget Kanebo Cosmetics debuterade på den europeiska marknaden och dök upp i skyltfönstret på Harrods i London. Västerländska kvinnor älskade konceptet med naturlighet och elegans, enkelhet och respekt. Den typ av silke som användes i produkterna var Koishimaru-silket, det som var så värdefullt för sin glans och mjukhet.
Så det var för drygt 40 år sedan som kunderna i Europa fick lära känna varumärket och bli bekanta med japanska skönhetsrutiner när de, i mitt tycke, är som bäst. London var som sagt första destinationen och man kan väl säga att sedan dess har varumärket framgångsrikt fängslat de mest kräsna kvinnor (och vissa män) med sina banbrytande anti-aging-lösningar där tidlös skönhet möter vetenskap för att uppnå silkeslen hud.


”Living mindfully in grace” har blivit ett begrepp, vilket beskriver ett sätt att leva utan de stora gesterna och dundrande orden. Sensai är subtilt, lågmält och flyger säkert under radarn för många. De arbetar efter tesen att de ska stödja och förbättra livet med en fantastisk hud för de som delar deras värderingar. I hjärtat ligger uppskattade traditioner från Japan – som till exempel Saho, en tradition som ingår i den japanska teceremonin.
År 1887 grundades Kanebos föregångare, Tokyo Cotton Trading Company. Det var där som hantverkarnas lena händer gav idén om silke i hudvård och efter många års forskning lyckades de ta fram en ingrediens gjord av det material som kasserats under spinningsprocessen. Detta ledde till lanseringen av Kanebos första ”sidentvål”, Savon de Soie. Kosmetikabranschen expanderade och på Harrods i London hade namnet byttes ut och Sensai Ex La Crème drygt 100 år sedan starten – 1989 – blev de omnämnda som ett japanskt högprestigemärke. Man sa att: ”med en oöverträffad finhet, lätthet och delikat briljans, stärkte Koishimaru Silk varumärkets produkter”.
Från Sensai säger man att det är viktigt att bevara de japanska skönhetstraditionerna. De menar att passion för konstnärskap och vördnad för naturen har inspirerat dem till Saho, en hudvårdsritual som stöttar deras kärnvärden. Ritualen, inspirerad av den japanska teceremonin, innebär dubbel rengöring och dubbel fukt. Den är kombinerad för att användas varje dag för att man så småningom ska kunna känna att huden blir silkeslen. Enligt den japanska historien är Koishimaru Silk ett exceptionellt lätt och vackert silke. Det har förmåga att främja produktionen av hyaluronsyra, en naturlig substans som finns i huden och är nödvändig för att vårda och bygga upp huden.
Man köper utvalda råvaror som till exempel Shiso-bladextrakt och Ashitaba-blad/stamextrakt från gårdar som inte använder syntetiska gödningsmedel eller bekämpningsmedel. Det ger inte bara spårbarhet genom hela processen med markberedning, odling, skörd och utvinning, det ingår också att man ”rehabiliterar” och fyller på jorden med resterna som kommer från produktionen som naturlig kompost.
Samma värderingar som vid starten gäller fortfarande och trots att varumärket utvecklats och moderniserats fortsätter man att skapa produktlinjer kopplade till den historiska filosofin, som ”Silky Purifying Cleaving Oil” och ”Silky Purifying Milky Soap”, olja och tvål skapad med naturliga ingredienser, ”Absolute Silk Cream”, en återfuktande och uppljusande kräm. ”Ultimate”, den främsta hudvårdsserien mot åldrande hud som är lyxig samt innehåller Koishimaru Silk Infinite och Sakura Eternal Complex. Den används som en hudvårdsritual i tre steg där det första är att rengöra huden från makeup med Ultimate Cleansing Oil som är vattenlöslig som ska göras varje dag, och fortsätter man konsekvent med steg två och tre blir huden silkeslen.
Text: Britta Rossander
Läs mer om hudvård här