Dassault Aviation ser mot nya horisonter med nya jetplan

Den 4 maj 1963 lyfte Dassault Aviations första affärsjet, Mystère 20, för första gången. Under månaderna som följde skulle flygplanet döpas om till Falcon 20, vilket företaget ansåg vara ett bättre modellnamn för den amerikanska marknaden där dess framgång var avgörande.

“För att ett plan ska kunna flyga bra, så måste det vara vackert!”
Citatet kommer från företagets legendariske grundare Marcel Dassault, mannen bakom bland annat jetjaktplanet Mirage.

Den framgången skulle komma snabbt. Efter ett besök hos Dassault i början av 1960-talet upptäckte den legendariske piloten Charles Lindbergh flygplanet och informerade snabbt Juan Trippe, den banbrytande grundaren av Pan American Airlines, om flygplanet eftersom han visste att Trippe letade efter lämpliga plan för att starta en affärsjetdivision. Pan Am, som det senare skulle bli känt, inledde samarbetet med att lägga en beställning på 40 Falcon 20:or, med option på ytterligare 120 plan.

Falcon 20 satte mönstret för alla efterföljande affärsjets från Dassault. Dess flygkontroller, system och strukturer lånade mycket teknik från Dassaults militära Ouragan-plan, Frankrikes första jetjaktplan.

Infusionen av jaktplans-DNA gjorde Falcon 20 lättare och starkare än andra samtida privatjets, och mycket snabbare med en maxhastighet på Mach 0,88. Tack vare servoassisterade flygkontroller och aerodynamik från stridsflygplanet imponerades piloterna över Falcons överlägsna egenskaper i luften.
Planet var en ovanligt lyckad blandning av civil komfort baserad på en kärna av militär teknologi.

I sex decennier hittills har den formeln inte förändrats. Idag är Dassault det enda företaget som bygger både jetjaktplan och affärsflygplan.

Medan andra affärsjetmärken från sextiotalet – Hawker Siddeley, North American Aviation, Aero Commander och till och med klassiska Learjet – har försvunnit från scenen fortsätter Dassault att designa och bygga de mest avancerade jetplanen inom affärsflyget.

Dassaults nuvarande flaggskepp, Falcon 8X, kan flyga upp till 12 000 km. Företaget kombinerar nu 8X med två helt nya ultra-widebody-designer som är avsedda att få passagerarna att känna sig mer som om de befann sig i sitt eget hem än i ett affärsjet.

FALCON 6X har en räckvidd på 5 500 nautiska mil. Idag har Dassault levererat över 2 700 Falcon-privatjets sedan starten 1963.
FALCON 6X har en räckvidd på 5 500 nautiska mil. Idag har Dassault levererat över 2 700 Falcon-privatjets sedan starten 1963.

Ett flygande penthouse

Den nyligen FAA-certifierade Falcon 6X kommer att tas i bruk senare i år. Den har en kabin som är 1,98 m hög och 2,58 m bred, vilket gör den till det största specialbyggda affärsjetplanet. Dassaults interna designstudio satte en ny standard för moderna affärsjetinteriörer, som uppmärksammades av utmärkelser som det prestigefyllda Red Dot-priset för industriell design.

6X:s digitala (fly-by-wire) flygkontroller, hämtade från Dassault Rafale-jaktplanet, är de mest avancerade hittills i en Falcon. Dassaults inkorporerande av fly-by-wire-tekniken var banbrytande för affärsflygplan. Företagets digitala flygkontroller ger hundraprocentig driftsäkerhet, vilket innebär skydd mot driftstopp, överskridande av maxhastigheten och överbelastning av flygplanskroppen. De minskar pilotens arbetsbelastning, ökar säkerheten och ger passagerarna en mjukare resa i händelse av turbulens. Testpiloter säger att 6X är den Falcon som har bäst flygegenskaper hittills.

6X kommer att följas ut på marknaden av en ännu större affärsjet, Falcon 10X, med certifiering planerad till 2025. Idag bygger Dassault upp stora produktionslinjer och avancerade system för 10X-planet.

Falcon 10X-kabinen är 2,03 x 2,77 meter, större än vissa trafikplan. Räckvidden är 13 900 km och dess topphastighet närmar sig ljudets hastighet med Mach 0,925.

10X-kabinen ger helt enkelt passagerarna mer av allt. Den har ett utökat pentry med relaxavdelning för besättningen som tillval. Passagerarområdet har fyra kabinzoner med identisk storlek, var och en med sina egna klimatkontroller, men designen är flexibel eftersom varje zon kan förminskas eller utökas för att anpassa inredningen.

10X kommer att ha nästa generations digital flygkontroll. Nytt på 10X är en Smart Throttle – en spak som styr båda motorerna under alla förhållanden och är kopplad till flygkontrollsystemet. Den möjliggör ett automatiskt återställningsläge i händelse av en plötslig turbulensstörning.