Geneva Watch Days 2024

Ett soligt Genève välkomnade under Geneva Watch Days 52 varumärken, 1 500 klockintresserade gäster med 650 representanter från media, samt 250 återförsäljare. Kort sagt, en vecka fylld av intressanta lanseringar, möten och diskussioner.

Paviljongen vid “Rotonde du Mont Blanc” på kajen till Lac Lèman utanför hotel Beau Rivage var under vissa tider öppen för allmänheten. Och intresset från Geneveborna var otroligt! 13 800 besökare kom till den publika utställningen där ur från alla de 52 varumärkena visades.  

Några röster från initiativtagarna:

– Framgången för årets evenemang beror inte bara på de deltagande varumärkena, utan också på våra partners, sa Jean Christophe Babin vid invigningen, som är ordförande för Geneva Watch Days Association och VD för Bulgari Group samt en av initiativtagarna till det som vi till vardags kallar GWD tillsammans med Georges Kern, VD för Breitling. Även han är glad över utvecklingen av evenemanget och sa: 

– Det är ett nöje att vara med om detta initiativ. Samarbetet har gått från klarhet till klarhet sedan starten för fyra år sedan. Det är en plattform för utbyte för alla inom klocktillverkningsindustrin. 

– Informellt, professionellt, decentraliserat och vänligt, det är det perfekta formatet för att ge en heltäckande bild av vår 233-åriga historia, sa Patrick Pruniaux, VD för Girard-Perregaux och Ulysse Nardin som genom att ingå i ledningen gjorde trojkan som driver GWD ännu starkare. 

Maximilian Büsser, grundare och VD för MB&F, gör ingen hemlighet av möjligheten att lansera sina vackra mekaniska föremål mitt emot Jet d’Eau.  

– I hjärtat av klocktillverkningens vagga, i en värld där digital teknik tar över är det viktigt att dela och utbyta idéer, både med branschfolk, media och allmänhet.

Geneve-Watch-Days-CEO
Gemensam bild på alla CEOs som var på plats under Geneve Watch Days.

Som besökare kan man tycka att det är lite väl utspritt i centrala Genève men för att råda bot på trötta journalistfötter är de vita cyklarna med plats för en till två personer per ekipage en stor hjälp. Visst kan man ta passbåt till andra sidan floden men i klockornas värld så gäller det att passa tiden. Att det blir en fortsättning verkade alla vara rörande överens om och en önskan från staden Genève är att GWD även ska bli ett mål för klockintresserade turister. 

På plats från Robb Report Sweden var Britta Rossander (text) och Mia Litström (foto). 

Cartier