Carnegie Bank

En av världens bästa barer får sin egen whiskey

The Dead Rabbit Irish Whiskey gör skäl för sitt namn.

På de flesta barer är inte ”husets sprit” ett eget varumärke som refererar till barens namn. Men Dead Rabbit är inte som de flesta barer. Den ligger på en lugn gata i New Yorks finansdistrikt och blev snabbt en sensation bland stadens mest erfarna barhoppare efter öppnandet 2013. Kombinationen av gemytlig irländsk 1800-talspub och mixologiskt mästerskap har lett till att Dead Rabbit blivit flerfaldigt prisbelönt och utsetts till världens bästa bar i både Worlds 50 Best Bars och Tales of the Cocktail Spirited Awards.

Men Dead Rabbit är inte bara ett cocktailmecka utan har även ett häpnadsväckande utbud av irländsk whiskey med cirka 60 olika sorter på menyn. Så när ägarna Sean Muldoon och Jack McGarry bestämde sig för att sätta barens namn på en whiskeyetikett kunde det inte bli vilken flaska som helst. The Dead Rabbit Irish Whiskey, som släpptes i samband med barens 5-årsjubileum på St Patrick’s Day, är ett samarbete mellan Muldoon–McGarry-teamet och Bushmills före detta mästerdestillerare Daryl McNally, som nu arbetar för det nya Dublin Liberties Distillery.

Blandningen av single malt- och grainwhiskey har lagrats i fem år på amerikanska ex-bourbonfat innan den finishlagrats på specialgjorda nya amerikanska ekfat i halv storlek (90 liter). Den nya eken ger dominerande vaniljtoner och en kittlande kryddighet som är ovanlig för irländsk whiskey, som vanligtvis är känd för sin mjuka karaktär. Bourbonfaten ger en smörig textur och mäktiga karamellsmaker. Resultatet är en hybrid mellan irländska och amerikanska smaker som passar perfekt i en bar med ena foten i den gamla världen och den andra i den nya. Den är potent nog att drickas ren eller med is men används även i Dead Rabbits cocktails – allt från whiskey sour till Irish coffee och Dead Rabbits specialiteter som den tiki-inspirerade Cloak & Dagger punch.