Carnegie Bank

Bra kvalite och snygg design

BRA KVALITET OCH SNYGG DESIGN = tidlös hög kvalitet

Det är en uttalad filosofi i kombination med välgjord design och långvarig funktion som ger det bestående värdet.

Det var redan 1892 som Friedemir Poggenpohl, då 33 år, grundade sitt möbelföretag i Bielefeld i den tyska delstaten Nordrhein-Westfalen vid nordvästra änden av Teutoburgerskogen. Ett företag vars specialitet utvecklades till att bli ergonomiska bänkar i ”rätt” höjd kombinerat med moderna innovationer för förvaring som tillsammans förenklade arbetet i ett kök. Friedemir Poggenpohl ville ändra på hur köket var uppbyggt för att förbättra och förändra förutsättningarna för arbetet med matlagning. Han öppnade ett visningsrum för sina alster, och världen hade aldrig tidigare sett så genomtänka lösningar när det gällde utformningen av det som behövdes i ett kök. Hans vision var att ett kök skulle tåla att ta med sig när man flyttade och kvaliteten på materialet skulle vara så hög att ett par flyttar inte skulle märkas på produkterna.

Idag är Poggenpohl ett av världens bästa köksvarumärken inom kategorin premiumkök – och det äldsta. Produkterna tillverkas i Tyskland och man har bara flyttat huvudkontoret några mil sedan starten till intilliggande Herford med cirka 67 000 innevånare.

Sedan 1960-talet har Poggenpohl kunnat erbjuda kunderna inom den svenska premiummarknaden sina kök med geniala skräddarsydda lösningar. Svenska Poggenpohl AB, med showroom ett stenkast från Stureplan i Stockholm, är ett familjeföretag som ägs och drivs av VD Anette Ersa Engberg och hennes familj där flera familjemedlemmar är involverade.

– Vi ser ett starkt familjeföretag växa fram och Sverige har visat sig ha den rätta målgruppen. Vi har vuxit oss starkare över tid, berättar Anette när Robb Report besöker henne i de eleganta och spatiösa lokalerna på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

Poggenpohl har konkurrensfördelar när det kommer till högsta kvalitet och det bredaste urvalet av produktfinish i den avancerade europeiska köksdesignen. Många förknippar modern köksdesign med företaget, men de har också en traditionell designstil i sin kollektion.

ÅR 1970, i samarbete med designern Luigi Colano, utvecklade Poggenpohl det sfäriska blå köket “Experiment 70”, i avantgarde-look mot år 2000.

Redan från början när Friedemir Poggenpohl grundade företaget var syftet att ”göra köket bättre”. Under 131 år har den tidigare snickeriverksamheten blivit det ledande varumärket för lyxig köksarkitektur. Som uppfinnaren av det moderna köket kombinerar Poggenpohl sitt arkitektoniska koncept och metoder med trendsättande design vilket har resulterat i enastående hantverk med teknisk precision.

Hos Poggenpohl bottnar kvalitet i en snickares hantverk. Det som gör att de skiljer sig från många andra tillverkare är kombinationen av praktisk erfarenhet och nya metoder. Ett exempel på detta är den speciella slip-lack-tekniken, en bearbetningsmetod som möjliggjorde extraordinära, lackade ytor och som blev världsberömd redan på 1930-talet. Idag smälter skickligt snickeri samman med den modernaste produktionstekniken och tillverkningen sker uteslutande i Tyskland vilket också är en försäkring om kökens kvalitet och särart.

Lite historik

1923 lanserades en fristående skåpsektion, The Ideal, som den amerikanska skåptillverkaren Kitchen Maid tog till sig. Poggenpohl-skåpet blev på det sättet föregångaren till The Fitted Kitchen under det som man brukar kalla ”the Era of the Commodious Cupboard”. Företaget fortsatte att skapa nya produkter med nya tekniker och 1928, ett år innan den österrikiska arkitekten Margarete Schütte-Lihotzky ”uppfann” pentryt, introducerades Poggenpohls ”Reform Kitchen” i en för tiden innovativ design. Köket designades av Margarete Schütte-Lihotzky 1926, efter att hon gjort omfattande tester när det gällde kökseffektivitet, hygien och arbetsflöde och intervjuat otaliga hemmafruar och kvinnogrupper.

Varje kök kom komplett med en vridbar pall, en gasspis, inbyggd förvaring, en nedfällbar strykbräda, en justerbar taklampa och ett avtagbart sopkärl. Märkta förvaringskärl i aluminium med plats för etiketter som socker och ris var lätt att hälla ur. Man har tänkt noga på material för specifika funktioner som mjölbehållare i ek (för att slippa mjölmask) och skärytor av bok (för att slippa fläckar och märken av knivar).

1930 skapade företaget en speciell ”tiolagers polerad lackteknik” med rötter från kinesiskt lackarbete. Ytan på lacken är så hård att en och annan krock med en trehjuling inte ger några märken.

1950 lanserades det första enhetsköket i modern design med hel bänkyta och matchande väggskåp. I takt med att produktlinjen utvecklades ersattes traditionella träknoppskåpshandtag med infällda handtag.

2000 presenterar Poggenpohl ett kök på en möbelmässa som tar köket från ett enhetskök till ett sofistikerat inredningskök.

2007 introducerades företagets första kök med Porsche Design döpt till P’7340 – Porsche Design Kitchen.

POGGENPOHLS
världsberömda +MODO-design, i samarbete med Jorge Pensi Design Studio, efterfrågas alltmer och är numera en internationellt erkänd ikon.
POGGENPOHLS världsberömda +MODO-design, i samarbete med Jorge Pensi Design Studio, efterfrågas alltmer och är numera en internationellt erkänd ikon.

Före sin tid

Innovation är tradition hos Poggenpohl. Med oväntade idéer tar man ständigt tag i utmaningar inom det kreativa. Experimentet 70 Study representerade till exempel ett stort steg in i framtiden. Redan 1970 skissade designern Luigi Colani på ett visionärt koncept för år 2000 med sitt sfäriska blå kök. En symbol för den uppfinningsrikedom som alltid är inriktad på människor i Poggenpohls arbete.

Reformköket som presenterades 1928 anses vara grunden för det moderna köket. Idén med anslutna skåp och funktionella interiörer blev föregångaren till senare inredda kök. Walter Ludewigs Form 1000 Kitchen System (utvecklat 1950) är ytterligare ett exempel på Poggenpohls arkitektoniskt innovativa synsätt. Hans idé om att flexibelt använda väggmonterade över- och underskåp för att bättre utnyttja det tillgängliga utrymmet har format köksdesignen fram till idag.

Det var ju så att 1950 hade saker och ting återgått till ”rätt” spår och Tyskland höll sin andra årliga Internationale MöbelMesse Furniture Fair i Köln trots att folket hade kriget i backspegeln. På mässan – nästan 60 år efter att Friedemir Poggenpohl startade sin butik – visades världens första enhetskök som företaget var redo att rulla ut ur fabrikerna. Poggenpohls hopmonterade skåp hade förfinades ytterligare för att ge ett renare och elegantare utseende.

Designen var en hit och Tyskland började efter mässan exportera Poggenpohls kök till grannländerna. Form 1000 inspirerade köksdesigners i Amerika – även om det är tveksamt att amerikanska designers på den tiden skulle ha tillskrivit detta utseende ett tyskt företag. Man bör komma ihåg att efter andra världskriget undvek ett självständigt Amerika att köpa produkter från tidigare motståndare, men att Poggenpohl haft en tydlig påverkan på köksdesignens historia är påtagligt.

Den moderna designen är tidlös eftersom den minimalistiska stilen har mindre designkänslighet. Högkvalitativa, funktionella designlösningar och ett mindre rörigt utseende i hemmet kan beskrivas som lågmäld sofistikering när den är som bäst.

Produkterna är byggda för att hålla och är något som skapar värde. Det är väl använda pengar och i slutändan blir det en mycket prisvärd designinvestering. Om något är tillverkat av överlägsen kvalitet och hantverk har det lång hållbarhet. Långvarig hållbarhet = prisvärda designlösningar.

Poggenpohl har genom åren både befäst och flyttat fram sina positioner på köksmarknaden. Genom innovativ design, genomtänkta funktionslösningar, ett servicekoncept i världsklass kombinerat med intressanta samarbeten med formgivare är deras förmåga att se in i framtiden en enorm styrka.

ÅR 1972
utvecklade Poggenpohl, tillsammans med Petr Tučný, MS-serien, ett köksprogram som innehåller en samtida blandning av trä, metall och glasmaterial.
ÅR 1972 utvecklade Poggenpohl, tillsammans med Petr Tučný, MS-serien, ett köksprogram som innehåller en samtida blandning av trä, metall och glasmaterial.

– Poggenpohls kunder är kräsna och letar speciallösningar anpassade efter antingen utrymme eller behov. Poggenpohls köksplanerare är vana vid att tillgodose de flesta önskemål, ritningarna genomgår flera kvalitetskontroller innan någon tillverkning påbörjas. Den första instansen ligger redan hos ordermottagarna i Tyskland, den tekniska avdelningen godkänner förslagen så att allt är tekniskt och praktiskt genomförbart, säger Anette Ersa Engberg som är Poggenpohls VD i Sverige.

– Människorna är alltid i fokus för planeringen när vi utvecklar skräddarsydda lösningar för kundernas individuella idéer och på så sätt förvandlar det som var en köksarbetsplats till hemmets hjärta.

– Våra kunder vet att våra kök håller över tid och att vi nästan alltid kan hjälpa till med reservdelar oavsett hur många år som passerat sedan man köpte sitt kök. Att köpa ett kök från Poggenpohl är början på en livslång relation, avslutar Anette Ersa Engberg.

Text: Britta Rossander