High fashion och high art i perfekt synergi

Ett möte mellan konst och mode där väskor visar hur ett modehus kan kombinera konstnärlig vision med traditionellt hantverk.

TURSIC OCH MILLES väska innehåller en detalj från konstnärernas målning ”Tenderness” från 2021.

I år är det femte gången Louis Vuittons ArtyCapucine genomförs, ett samarbete där fem samtida konstnärer bjuds in för att sätta sin prägel på den ikoniska väskan.

Säg Louis Vuitton och de flesta tänker på canvas med monogram. Men företaget öppnade en avdelning för lädervaror redan 1880, och den första genomtänkta kollektionen av väskor i läder presenterades 1892 i det årets officiella katalog.

Capucinemodellen introducerades 2013 av den då nyanställde kreative chefen Nicolas Ghesquière och döptes efter Rue Neuve-des-Capucines, gatan i Paris där Louis Vuitton 1854 öppnade sin första butik. Modellen har sedan dess betraktats som en av märkets mest klassiska trots att den bara har tio år på nacken.

De fem olika versionerna av väskan formgivna av konstnärer tillverkas var och en i 200 exemplar och samlare, stadda vid god kassa, står på kö för att förvärva en av dem. Väskorna har självklart en hög prislapp och om väskan sedan kommer ut på andrahandsmarknaden blir den hisnande. Något som priserna på den auktion Sotheby’s genomförde i somras där 20 unika exemplar av ArtyCapucine såldes är ett bevis på. Av årets utvalda konstnärer har vi valt att titta lite närmare på de designade av kinesiska Ziping Wang, konstnärsduon Tursic & Mille med Ida Tursic från Serbien och Wilfried Mille från Frankrike samt Billie Zangewa från Sydafrika.

Tursic & Mille

1974 föddes Ida Tursic i Belgrad, Serbien, och Wilfried Mille i Boulogne sur Mer, Frankrike, men det var först i början av 2000- talet de började samarbeta. Paret gillar oväntade kombinationer och ”throwbacks” och är totalt ointresserade av att följa en stil eller fokusera på något speciellt utom att måla sig själva. Bilderna de utgår från är privata eller hämtade ur tidningar eller från webben. Duon nominerades 2019 till Marcel Duchamp-priset och vann året därpå det konstnärliga Grand Prix 2020.

Den gula ”kroppen” av Tursic & Milles Artycapucines är täckt av två färgrika paneler med indrag i sidorna där det krävdes extra skickligt arbete för att skapa indraget i väskans bas. Framsidan innehåller
en detalj från konstnärernas målning ”Tenderness” från 2021, skapad med hjälp av hundratusentals broderistygn för att återskapa de ursprungliga penseldragen. Det graciöst välvda handtaget är av förkolnat cederträ vilket också använts för inläggningen av LV-logotypen i metall och för väskans fötter. Under väskans flik finns en broderad och tecknad dinosaurie som först dök upp i konstnärernas verk från 2022, The Souvenir with Dinosaur and Owl. Väskan kompletteras med en bred, gul, avtagbar axelrem.

– Första gången jag besökte Centre Pompidou fascinerades jag av två verk: Picassos ”La pisseuse” och Joseph Beuys-rummet. Detta gjorde att jag insåg att det var konstnär jag skulle bli, säger Wilfried Mille.

– Idas och mitt gemensamma arbete är en form av forskning om måleri genom måleri och vi blandar ett konceptuellt förhållningssätt med måleriets process och materiella verklighet.

Alla väskorna är numrerade. Om köpintresse finns ska man kontakta sin lokala butik och skriva upp sig på en lista där man uppger vilken konstnärs väska man vill ha samt vilket nummer man vill ha. De nummer som är kopplade till tur på något sätt brukar gå åt först.

Billie Zangewa

Billie Zangewa är född i Blantyre, Malawi, och har en BFA från Rhodes University, Grahamstown, Sydafrika. Billie arbetar framförallt i textil och hennes verk finns i privata och offentliga samlingar som bland annat Centre Pompidou, Paris; National Museum of African Art, Washington, DC; Tate Modern, London; Norval Foundation, Kapstaden; och Stedelijk Museum Amsterdam.

Hennes tidiga arbeten inspirerades av flora och fauna i Botswana, där hon växte upp men i och med flytt till Johannesburg, Sydafrika, lät hon sin kvinnliga blick undersöka världen.

Vad gjorde att du blev konstnär?

– När jag gick i lågstadiet visade min bästa vän en teckning hon gjort av prinsessan Diana. Jag blev så berörd och visste att den känslan ville jag kunna ge till folk. Efter examen flyttade jag tillbaka till Gaborone där min karriär som artist började. Jag följde med till min mammas syjunta och fick därför en kärlek till textil, så att arbeta med tyg blev nästan oundvikligt.

Hennes motiv kommer ur vardagslivet och vardagliga situationer. Hennes väska heter ”Simlektionen”.

– Jag ville hedra min son vars födelse är den viktigaste händelsen i mitt liv och han är min största inspiration. Att lära sig simma var ett stort steg för honom.

– Processen att göra väskan var lärorik. Det finns supereffektiva människor där ute som kan förverkliga visioner och jag fick lära mig att allt är möjligt. Originalbilden reproducerades genom scanning av ett stycke råsilke, inklusive veck och naturliga defekter, och sedan överförd till mjukt läder via högupplöst utskrift. Den är fäst på väskan med avsiktligt ojämna handgjorda sömmar. Poolen är reproducerad med massor av trådar och broderitekniker med handsydda pärlor som skapar gnistrande reflektioner. Väskans insida är fodrad med blått råsilke som matchar poolen.

Extra kul detalj är att i väskan finns en broderad version av konstnärens signatur.

Ziping Wang

Ziping Wang född 1995 i Shenyang, Kina, har en MFA från Pratt Institute, New York och en BFA från Rhode Island School of Design. I januari förra året hade hon sin första separatutställning på Galerie Marguo i Paris.

Med hjälp av visuella språk för reklam och illustration skapar hon bilder av hur det är att leva i en uppmärksamhetsekonomi, där vi bombarderas av popup-fönster, banners, meddelanden och flöden
av alla de slag. Bland annat är det förföriska förpackningar från snabbköpet som fungerar som inspiration för Wangs färgglada kombinationer kombinerat med stilar från kinesiska och japanska dekorativa motiv samt stilleben i Old Master-stil.

– Jag växte upp i Shenyang i nordöstra Kina. Min mamma är filosof och pappa undervisar i oljemålning, så att uttrycka mig genom konst blev mitt ”modersmål”.

Nämn det första konstverket som gjorde intryck på dig?

– Jag såg utställningen med Hilma af Klints målningar på Guggenheim 2018 och blev berörd av hennes sökande i den andliga världen. Det var en obeskrivlig upplevelse.

Berätta om din Artycapucines-väska.

– ”Sweet Tooth” är skapad ur lyckan man känner när man som barn får en godisbit en vardag.

Ziping Wangs väska är dekorerad som ett kalejdoskopiskt lapptäcke av läder och emalj. Handtaget, också i läder, är gjort som en polkagris och de fyra fötterna likaså.

Text: Britta Rossander