Hos All Blues är det detaljerna som gör det 

Tag Heuer

Kvalitet, hantverk, design och kultur – 4 ord med stor vikt för All Blues när de nu ger sig in i inredningsvärlden

– Vi ville ta fram det vackra i den här lokalen. Visa rymden och den otroliga takhöjden, visar Jacob Skragge med en gest som tyder på att lokalen på Birger Jarlsgatan blev precis som, visionären tillika medgrundaren av märket All Blues, hade tänkt sig.

Det som från utsidan ger intrycket av att vara en lokal för innovativa konstinstallationer har sedan 4 år tillbaka varit All Blues flagship butik och hjärtat i verksamheten. Det är här det kokas ihop idéer, hålls möten, och hit kunder från hela världen kommer för att prova smycken kring en spegel mer likt ett imponerande monument som är byggd för att fungera som ett ja, ”öppet provrum för smycken”. Mittemot står det som vid första anblick ser ut som ett modernt växthus en enorm displayta för All Blues alla smycken och till min stora förtjusning så ligger de öppet för människor som en själv som gärna vill känna och klämma innan det provas. Det här är ingen vanlig smyckesbutik och det är precis just därför vi har tagit oss hit. 

– All Blues handlar om så mycket mer än bara saker. Hela vår värld kretsar kring en känsla och en kärlek för design, kultur, kvalitet, hantverk och historia, säger Jacob, som var med och grundade All Blues för 15 år sedan när han insåg att de smycken han själv ville bära helt enkelt inte fanns. 

– Men för mig handlade det inte bara om smycken. Det passade för stunden. Men drivkraften kom från en strävan efter att bevara svenskt hantverk, att verka kring en kultur och kring idéer som engagerar människor. Och så är det än idag. Det är det absolut viktigaste. 

Nu går All Blues in i ett nytt segment när de till senvåren lanserar en kollektion inredningsdetaljer. Inredningskollektionen består av 14 olika produkter, alla tillverkade i rostfritt stål – men polerade till en nysilvernivå – med en vikt som för tankarna tillbaka till en tid när gediget hantverk stod i fokus, och det något urvattnade begreppet materialbesparing inte ens var påkommet än.

Varje produkt är en hyllning både till det dukade bordet och till svunna tider där Zippo-tändaren levde i symbios med levande ljus på borden och där nysilverunderlägg användes för att förhöja bordsdukningen. Som en liten extra intressant detalj så välkomnar kollektionen även rökelsen (åter) in i hemmet. I en fin behållare ryms svarta rökelsepinnar som görs för hand på en liten ö i södra Japan, med en ljuvlig doft av cederträ. 

Kollektionen i sin helhet är väl genomtänkt där varje föremål är sprunget ur en känsla, en kulturell förnimmelse eller längtan efter skapande. Inget har lämnats till slumpen och samtliga produkter är tillverkade i Sverige. 

– Jag är besatt av idén om att värna om den svenska hantverkstraditionen. Att vara geografiskt nära skapar även en djupare relation som jag är övertygad om även generera en bättre slutprodukt. 

Text: Emilia Radow Ingvarson
Foto: Mikael Olsson

Tag Heuer