Därför är Ford F-150 Raptor så enormt populär

Pickup som delar stamtavla och historia med superbilen Ford GT.

En ”raptor” är en rovfågel eller, i filmens fantasivärld, en liten till medelstor köttätande dinosaurie. Inget mysdjur, och definitivt inte mysigt för den som drabbas av dess rovlystnad. Raptor är latin för ”plundrare”, och det är precis vad Fords ingenjörer gjorde när de byggde motorn. De plundrade deras EcoBoost V-6 motor på delar för att driva både GT och F-150 Raptor – den högpresterande offroad-pickupen.

Fords chef för produktutveckling, Raj Nair, berättar att Raptor har nästan 60 procent av sina motordelar gemensamt med Ford GT, och det råder ingen tvekan om att EcoBoost V-6 gör sitt jobb. Pickupen är lika bekväm att köra som en lyxig SUV fast utan bling-bling – kanske det perfekta fordonet för både stadstrafik och mer lantliga äventyrsfärder. Och som alla rovdjur väcker den bävan hos omgivningen.

I den rymliga förarkupén sitter man högt och njuter likt en örn av en bättre vy över landskapet än från de flesta SUV:ar, och råstyrkan gör sig påmind med 450 hästkrafter och 690 Nm vridmoment. Men det är ändå ingen ”truckkänsla” med den här bilen, utan med Fords Fox Racing-fjädring och fyrhjulsdrift tacklas både släta motorvägar och off-road-terräng med samma kompetens.

En riktig allround-bil för daglig körning, alltså. Den rymmer sex personer och massor av last, och den kan köras där ingen vanlig SUV kan ta sig fram. En fullt utrustad F-150 Raptor kostar cirka 1 miljon kronor vid privatimport.

Porsche GT3