Defender Rally har genomfört ett av sina mest krävande test hittills i förberedelserna inför Dakar-rallyt 2026. Den nya tävlingsbilen Defender Dakar D7X-R har testats i Saharas extrema terräng, samtidigt som teamet fått en ny ledare i Ian James, tidigare chef för McLaren Electric Racing.
Robb Report åkte till Marocko för en närmare titt.

Ett steg närmare Dakar med Defender
Efter flera månader av utveckling är Defender nu redo att ta sin plats på världens mest utmanande rally. Under testet i Erfoud i östra Marocko kördes tusentals kilometer i hetta, sand, sten och grus, alltså miljöer som speglar de kommande etapperna i Dakar-rallyt. Syftet var att samla så mycket erfarenhet som möjligt inför starten i januari.
Defender Dakar D7X-R baseras på den nyligen lanserade Defender OCTA och kommer att tävla i den nya “Stock”-klassen för produktionsbaserade bilar i FIA World Rally-Raid Championship.
Under Dakar 2026 ställer Defender upp med tre bilar, följt av två bilar som tävlar i de återstående deltävlingarna under året.
Robb Report gavs möjlighet att rasta Land Rover Defender på plats i den marockanska öknen, för att få ett smakprov på vad bilarna är kapabla till när de tar sig bortom asfaltens trygga barm och resultatet var onekligen imponerande.
Även moderna Defender visar att Land Rover har ett tydligt off-road-arv, något som en Dakar-satsning understryker ytterligare.


Från fabrik till öken
Tävlingsbilen delar sin robusta D7x-arkitektur i aluminium med produktionsmodellen Defender OCTA, inklusive drivlina och den 4,4-liter stora V8-motorn med dubbelturbo. Karossen byggdes vid Defenders anläggning i Nitra, Slovakien, innan slutmontering till tävlingsspecifikation genomfördes i Storbritannien.
Under testet i Sahara användes kortare testrutter över mindre sanddyner innan teamet gick vidare till längre sträckor som täckte hundratals kilometer genom så kallade wadis, alltså floddalar, stäpper och sand. Målet var att efterlikna de förhållanden som väntar vid Dakars start i Yanbu, Saudiarabien.




Världsklass bakom ratten
Bakom ratten på D7X-R satt några av världens mest rutinerade förare, bland dem Stéphane Peterhansel, Sara Price och Rokas Baciuška. Tillsammans med sina kartläsare tränade de på digitala navigationssystem där rutterna avslöjas bara minuter före start, precis som i den verkliga tävlingen.
Ian James, ny Team Principal för Defender Rally och även nytillträdd Managing Director för JLR Motorsport, berättar:
– Det är en ära att leda Defender Rally när vi tar klivet in i rally-raid-världen 2026. Med ett toppteam och en bil som nu visat sin kapacitet i öknen ser jag fram emot den intensiva förberedelseperioden som återstår. Vi har mycket kvar att göra, men vår målsättning är att göra 2026 till ett oförglömligt år för Defender.

Från lyx till extremt äventyr
Mark Cameron, Managing Director för Defender, tillägger:
– Att delta i World Rally-Raid Championship är den ultimata scenen för att visa vad Defender står för, kapacitet och hållbarhet i sin mest extrema form. Nya OCTA har satt en ny standard för robust lyx och att nu se den utvecklas till en tävlingsbil redo för Dakar är fantastiskt.
– Med bara tre månader kvar till start känner jag en enorm stolthet över vårt team och vår nya ledning.

Defender – byggd för tuffa förhållanden
Defender är synonymt med äventyr och kompromisslös styrka. Märket erbjuder modellerna 90, 110 och 130 med upp till åtta säten, och finns även som laddhybrid och den mer bruksiga Hard Top-varianten. Flaggskeppet Defender OCTA representerar det yttersta inom terrängprestanda och lyx.
Som officiell partner till Dakar Rally sedan 2025 kommer Defender att fortsätta sitt engagemang fram till 2028. Totalt deltar märket med tre bilar i tävlingen och ytterligare fordon som används av arrangörer och media.
Det hela är en fråga om att visa vad en av bilvärldens mest ikoniska beteckningar kan åstadkomma.
Text: Marcus Berggren
Foto: Land Rover




