Ineos Grenadier: En modern tolkning av en klassiker

Tag Heuer

Att våga skapa en helt ny bil från grunden i dagens bilindustri är både modigt och en imponerande manifestation av självförtroende och övertygelse. Sir Jim Ratcliffe är mannen som har gjort just detta med Ineos Grenadier.

I en tid där fokus ligger på elektrifiering och hållbarhet, sticker det ut att lansera en stor, tung terrängbil med förbränningsmotorer. Det är inte bara oväntat utan också en fröjd för de som söker något annorlunda på marknaden. När Land Rover 2016 slutade tillverka den äldre ikoniska Defender, en bil känd för sin kantiga design och oslagbara terrängegenskaper, lämnades ett tomrum. Sir Jim Ratcliffe, som delade en stark kärlek till den klassiska Defendern, såg detta som en möjlighet.

Ur saknaden av Defender föddes en ny idé

Idén föddes under ett samtal med vänner på hans favoritpub “The Grenadier” i London. Efter att ha diskuterat saknaden av den klassiska Defendern med sina vänner, tog han beslutet att fylla tomrummet. Med sin passion för äventyr och bilar, och sin framgång som företagsledare, började han skissa på en ny terrängbil samma kväll på puben. Resultatet blev Ineos Grenadier, uppkallad efter puben där idén föddes, och namngiven efter Ineos, Sir Jims eget multinationella kemiföretag.

För att säkerställa högsta kvalitet samarbetar han med några av världens främsta leverantörer. Där exempelvis motorerna kommer från BMW – raka treliters sexcylindriga motorer, både bensin och diesel, kombinerade med en åttastegad automatlåda från ZF. Bromsarna levereras av Brembo, axlarna av Carraro, och Recaro har stått för sätena. Ineos köpte även en fabrik från Mercedes i Hambach, Frankrike, där Smart-bilar tillverkas.

En bil som klarar terrängen 

Ineos Grenadier är en fyrhjulsdriven bil som är byggd för att tåla de tuffaste förhållandena. Den kan vada genom vatten på upp till 80 cm djup och har diffspärrar på fram- och bakaxlar samt en mittdifferential. Interiören är både praktisk och robust, med synliga skruvar, allt ska vara enkelt att byta om något går sönder, och dessutom har den dräneringshål i golvet för enkel rengöring som gör att man lätt och smidig kan spola av golvet. Den finns också läckra och väldesignade knappar och vred som inte bara är snygga estetiskt utan även funktionella på så sätt att de ska kunna torka om det skulle hamna fukt i bilen. Och just dessa knappar för alla viktiga funktioner är placerade både på mittkonsolen och i taket, som är en extra häftig designdel av bilen, vilket ger en känsla av att sitta i ett flygplan.

Andra praktiska tillbehör som bilen är utrustad med är såsom vinsch, stege, snorkel och en lastlist på sidorna av bilen som kan bära upp till 45 kg. Där man exempelvis kan fästa ett bord eller fästa fast ett tält. Allt för att vara så funktionell på fält som möjligt. Dessutom roliga och charmiga detaljer, är bland annat den extra “toot-knapp” i rött, som är placerat på höger sida av ratten. Den har ett mjukt tut-ljud jämfört med den vanliga tutan. Tanken är att man på ett mer försiktigt sätt ska kunna varna cyklister och gångtrafikanter. Detta är speciella detaljer som bidrar till bilens härliga karaktär.

Detaljerna och känslan imponerar

Vid provkörning imponerade dieselmotorn med sin styrka och det karaktäristiska motorljudet från BMW:s sexcylindriga diesel, vilket ger en känsla av härligt med kraft. Växlingarna är mjuka tack vare den automatiska åttastegade växellådan. Det tar dock ett tag att vänja sig vid att hastigheten endast visas på pekskärmen och inte framför föraren, vilket är en mer ovanlig designlösning men som kommer mer och mer på moderna elbilar och är en vanesak. Det är också en rolig utmaning att lära sig alla terrängfunktioner, som styrs både via knappar och pekskärmen.

Alla detaljer på bilen är genomtänkta och skapta för en mening. Bakdörrarna har en delad konstruktion – en mindre dörr till vänster och en större till höger – som gjorts för att enklare kunna öppna bakdörren även med en släpvagn påkopplad. Dessutom har Grenadier ett hydrauliskt styrservo, vilket är mindre vanligt i dagens bilar. Men det är också en god tanke med detta för att ge en mer robust och direkt styrkänsla i terrängen, däremot känns det annorlunda på vanliga vägar, där man exempelvis aktivt behöver styra tillbaka efter en sväng. Det är också en vanesak och när man väl kör i terräng med bilen så förstår man varför styrningen är konstruerad på det sättet. Dessutom för att bilen ska vara så underhållsvänlig som möjligt har de varit återhållsamma med dyrbara elkomponenter som är kostsamma att byta och som dessutom inte är lika tåliga i tuffare påfrestningar som terrängkörning. 

Trots likheterna med den gamla Defendern drar Ineos Grenadier till sig nyfikna blickar, och människor kom vid flertal tillfällen fram under provkörningen för att fråga om bilen. Det som också överraskar, är förvånansvärt lite vindljud med tanke på sin omfångsrika storlek och är dessutom lättmanövrerad för att vara så robust och funktionell som en traktor. 

Resan slutar inte här 

Ineos Grenadier är en hyllning till den klassiska terrängbilen, designad för att fylla tomrummet som klassiska Land Rover Defender lämnade efter sig. Med robust design, högkvalitativa komponenter och en känsla av praktisk nytta sticker den ut i en tid då de flesta fordon fokuserar på elektrifiering. Grenadier kombinerar kraft och användarvänlighet med charmiga detaljer, vilket gör den till ett spännande alternativ för de som söker något annorlunda i terrängbilsklassen. Men det stannar inte med den här modellen, för företaget har planer på att i framtiden även lansera en mer stadsvänlig och mindre bil som är eldriven och det ryktas även om att de kikar på vätgasteknik. Så detta är bara starten för ett nytt spännande bilmärke som verkligen vågar gå sin egen väg. Och i Sveriges är det Hedin Bil som är generalagent för Ineos Grenadier. 

Text & foto: Mia Litström

Mer inom motor läser du här

Tag Heuer