Maserati – historia och framtid för en italiensk ikon

Tag Heuer

Få namn inom bilvärlden väger lika tungt som Maserati. Samtidigt är det idag mer än ett bilmärke; det är en ikon för italiensk ingenjörskonst och ett uttryck för livsstil, snarare än transport. För att förstå deras existensberättigande och för många oemotståndliga charm måste vi ta oss till där startskottet gick: i en liten verkstad i Bologna år 1914.

Bröderna Alfieri, Ettore och Ernesto Maserati hade alla teknik- eller racingbakgrund. Deras passion för ingenjörskonst och fart resulterade i en drös framgångar: först en debutvinst i Targa Florio med Tipo 26 och senare konsekutiva vinster i Indianapolis 500 samt ett världsmästerskap i F1.

Interiör GranCabrio Trofeo

Vid andra världskrigets slut har Maserati bytt ägare och fokus skiftar från renodlade tävlingsbilar till eleganta GT-vagnar – ett segment de själva har definierat. Sofistikerade, självsäkra och smakfulla skapelser som A6 (1947) och 3500 GT (1957) satte tonen för varumärket. Under 1960- och 70-talet var de oerhört eftertraktade och symboliserade allt vad Europa ville vara.

Under 1970- och 80-talet kunde Maserati emellertid inte undkomma att drabbas ekonomiskt, likt många andra italienska tillverkare. Det resulterade i att ägarskapet skiftade ett flertal gånger. Först var det Citroën, sedan entreprenören Alejandro de Tomaso och slutligen Fiat. Trots turbulensen var det en sak som genomsyrade allt: bilarna prydda med den ikoniska treudden var byggda för att tilltala hjärtat snarare än hjärnan.

Maserati Grecale

Kring millennieskiftet blev Maserati systermärke till Ferrari, som också ägdes av Fiat. Med Ferrari bakom tyglarna återkom fokuset på prestanda och lyx. Det är under denna tidsperiod som Maserati lanserar modeller som 3200 GT och femte generationen Quattroporte, för att inte nämna MC12. Ett par år senare lanseras GranTurismo och med den hittade Maserati tillbaka till sina klassiska anor.

Idag är Maserati en del av Stellantis-koncernen, men ambitionerna är fortsatt tydliga: att förbli exklusiva, innovativa och djupt rotade i den italienska traditionen. Märket befinner sig i dagsläget mitt i en omställning till eldrivet. I skrivande stund erbjuds majoriteten av modellutbudet både med förbränningsmotor och som renodlade elbilar. Redan år 2028 kommer samtliga Maserati-modeller vara helt och hållet eldrivna.

Det elektriska varumärket stavas Folgore, vilket betyder blixt på italienska. Hittills erbjuds suven Grecale, GT-bilen GranTurismo och dess taklösa syskon GranCabrio som elbilar. Framöver kommer en större suv och ikonen Quattroporte elektrifieras. 

Robb Report tog sig till Maseratis hemstad Modena för att utröna huruvida de fortfarande fängslar entusiaster när bensin byts ut mot elektroner. Redan vid första anblick gör den förföriska designen sitt; de eleganta linjerna och den aggressiva grillen prydd av den betydelsefulla tridenten spelar genast på hjärtats strängar.

Maserati har insett att estetiken är av högsta prioritet och att elektrifieringen inte får urvattna det klassiska formspråket. Genom att inte placera batterierna i bottenplattan av GranTurismo Folgore har man kunnat bibehålla modellens ack så viktiga elegans.

Väl bakom ratten möts man av tystnad. Avsaknaden av motorljud utgör en slående kontrast mot den gamla skolans Maserati. Samtidigt är det en medveten tystnad som endast bryts av Maseratis egna, artificiella motorljud. Konsten att kunna rulla runt genom italienska byar och fånga blickar, utan att störa, är säkerligen något som Maserati-kunder uppskattar.

Maserati GranTurismo Folgore är dessutom hållkäften-snabb. Över 750 hästkrafter och 1350 newtonmeter innebär bottenlös men samtidigt kontrollerad prestanda.

Maserati GranCabrio Folgore

I GranCabrio Folgore kommer man ännu närmare omgivningen tack vare avsaknaden av tak. Som en av få eldrivna cabrioleter på marknaden, och den enda i sin prisklass, utgör den dessutom en unik produkt. Maserati säljer även på exklusivitet. För varje Maserati Grecale Folgore finns det exempelvis tusentals Porsche Macan EV.

Vi avslutade besöket bakom ratten på GranCabrio Trofeo, det vill säga den hetaste varianten med förbränningsmotor. Smilbanden sattes på spänn så fort motorn gick runt. Gasen i botten möttes av ett enormt leende på läpparna. En växling, bang, två… Oavsett hur raffinerade och kompetenta Folgore-modellerna var, kunde inget mäta sig mot den jämförelsevis bristfälliga dinosaurien när det kommer till körglädje.

Maserati lyckas bibehålla sina kärnvärden trots elektrifieringen, och därför förblir de i mångas ögon oemotståndliga.

Mer inom motor kan du läsa här

Text: Morgan Petri
Foto: Maserati

Tag Heuer