Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance – Dubbla personligheter

AMG:s senaste Grand Tourer kan uppföra sig väldigt civiliserat om man så önskar – men med en knapptryckning förvandlas Dr Jekyll till Mr Hyde och släpper loss V8:ans enorma kraft tillsammans med en elmotor på bakaxeln som sammanlagt resulterar i 843 hästkrafter och ett vridmoment på otroliga 1 470 Newtonmeter.

MODELLNAMNET Grand Tourer 63 har fått hänga med sedan AMG hade en V8 på 6.3 liter. Med dagens teknik och miljökrav räcker det gott med 4.0 liters cylindervolym.

Hört talas om herrarna Aufrecht och Melcher? De två före detta Mercedes-ingenjörerna grundade AMG 1967 och ända sedan dess har förkortningen varit synonym med hårdtrimmade specialbyggen från tyska Affalterbach – alltid med respektive motorbyggares autograf under huven enligt principen ”Ein Mann, Ein Motor”. Och G:et då? AM lät lite för kort som företagsnamn, så Hans-Werner Aufrecht lade till begynnelsebokstaven från sin lilla hemstad Grossaspach strax norr om Mercedes-högkvarteret i Stuttgart.

När jag träffar vår publisher Eddie Pfitzner för att ta över vårdnaden av det här testexemplaret är han väldigt noga med att jag måste utnyttja körläget Sport Plus ordentligt. Men det dröjer inte många kilometer förrän jag upptäcker att det även finns ett Race-läge som symboliseras av en rutig målflagga. Jag ringer upp Eddie och påpekar saken.

Vem vinner accelerations- tävlingen? Sedan en AMG-Mercedes tog hem segern på Spa-Francorchamps 24-timmarsrace 1971 har bokstavskombinationen stått för Mercedesbilar med extra allt. Mercedesbilar med extra kolfiberdetaljer.

– Jo, jag vet. Men jag är lite rädd för det där jäkla läget…

I normala laddhybrider är tanken att man ska kunna köra kortare sträckor utsläppsfritt, men i det här fallet handlar elmotorn bara om extra kraft. 204 hästar på bakhjulen närmare bestämt, medan dubbelturbo-V8:an på 4.0 liter driver framhjulen med sina 639 hästkrafter. Visst går det att köra enbart på el, men då blir räckvidden närmast skrattretande – bara 13 kilometer.

Vi rullar iväg försiktigt i Comfort- läget till en början och njuter av medtrafikanternas långa blickar och fotgängarna som vrider nackarna ur led. Visst är det en vacker bil, men ändå relativt diskret i förhållande till de extrema fartegenskaperna. En Ferrari med lägre effekt har ett utseende som skriker supersportbil lång väg, AMG:n är mer av en elegant ”sleeper”. Den matta djupblå lackeringen är smakfull men gör mig lite nervös. En vanlig lack som råkar få en liten skada kan ju ofta poleras så att den blir blank igen, men hur gör man med en matt lackering?

En oväntad detalj är att förarstolen kramas! I kurvorna hjälper elmotorer i höjd med bröstkorgen till att motverka G-krafterna med ett extra stöd som trycker till vänligt men bestämt. Vid körning med en lätt överraskad passagerare visade det sig att passagerarstolen framtill hade samma inbyggda finess. Stolarna känns racingmässigt skålade men ändå mycket bekväma – en perfekt avvägning mellan sport och komfort.

OK då, ut på landsvägen och i med Sport Plus-läget. Fjädringen styvnar märkbart till och motorljudet ändrar karaktär. Mullret är så ljuvligt att huden knottrar sig. Plattan i mattan och accelerationen är nästan ofattbart våldsam – vilket i och för sig inte är ovanligt i dessa dagar med elbilarnas omedelbara kraft. 0-100 går på bara 2,9 sekunder, så att bli av med körkortet kan gå på ett ögonblick. Tyvärr hade vi ingen möjlighet att testa effektmonstret på någon bana. Den uppgivna maxhastigheten på 316 km/tim hade varit ett nytt personligt rekord för undertecknad. Värsta konkurrenten, Porsche Panamera Turbo S-E Hybrid, har inte alls samma prestandasiffror och nästan 150 hästar färre under huven.

Men självklart handlar det inte bara om en dragster som enbart kan accelerera rakt fram. Trots att det är en relativt stor och tung pjäs, drygt fem meter lång och med en tjänstevikt på 2,4 ton, är GT 63 kvickstyrd med massor av körglädje när det svänger. När man trampar lätt på bromsen möts man till att börja med av systemets regenerering innan de faktiska keramiska skivbromsarnas enorma caliprar nyper till. Kraftöverföringen sker genom en niostegad dubbelkopplingslåda som kan växlas manuellt med paddlar på ratten om man är på det humöret. Det finns även ett Drifting-läge för den som vill åka på tvären genom kurvorna (och besöka sin lokala däckhandlare oftare än de flesta).

Efter ett par dagars testkörning är det dags att lämna tillbaka tvåmiljonersbilen, och det gör jag med saknad. Aldrig har jag upplevt en bil som låter mig skjutsa barn och storhandla på ICA med samma kompetenta självklarhet som den låter mig leka Lewis Hamilton när lusten faller på – och formgivningen, ljudet, utstrålningen och omgivningens beundrande blickar är pricken över i.

Fakta

  • Motor: 4.0 liter V8, bensin, dubbelturbo Totaleffekt: 843 hästkrafter Vridmoment: 1 470 Newtonmeter Acceleration 0-100: 2,9 sekunder Topphastighet: 316 km/tim Förbrukning: 0,71 liter/mil Däckdimension fram: 265/40 x 20” Däckdimension bak: 295/35 x 20” Tjänstevikt: 2 431 kilo Längd/bredd/höjd: 505 x 195 x 146 cm
  • Pris: 2 085 000 kronor

Text och bild: Thomas Wiman