Vilken bil kan egentligen kallas världens första superbil? Många menar att Mercedes-Benz 300 SL var den första att bära detta epitet – något den fortfarande bevisar över 60 år senare.
En av historiens mest ikoniska bilar stavas 300 SL – internbeteckning W198 – en bil som kom 1955 och tog världen med storm.
Den var först med bränsleinsprutning, var världens snabbaste bil på tiden det begav sig, och använde sig av material som är högteknologiska än idag.
W198 besitter således alla de egenskaper som krävs för att säkra en plats inom bilvärldens mest anrika historieböcker.
För att ta reda på om bilen verkligen lever upp till sitt legendariska rykte åkte Robb Report till Monterey i Kalifornien för att provköra en Mercedes-Benz 300 SL Roadster från 1957.
En stjärna på vägarna
300 SL Roadster lanserades i maj 1957 och anpassades särskilt för den amerikanska marknaden. Modellen gav nytt liv åt försäljningen efter en nedgång året innan.
Förutom det avtagna taket fick Roadstern en ny bakfjädring, vilket enligt Mercedes själva förbättrade köregenskaperna markant jämfört med den klassiska måsvingemodellen.
Totalt tillverkades 3 258 exemplar av 300 SL, varav 1 858 var Roadsters. En imponerande majoritet av dessa finns fortfarande kvar, vilket vittnar om bilens hållbarhet och status som samlarobjekt.
En dröm bakom ratten
Bränsleinsprutningen – som 300 SL var först i världen med – väckte bilen till liv på ett ögonblick. Jag lade i ettan och möttes av ett kort och distinkt slag i växellådan.
Kopplingen har en härlig tyngd och kommunicerar ytterst väl. Att möta gasen med kopplingen är ingen svår match, och undertecknad kom undan utan så mycket som ett enda motorstopp.
Bilen började rulla och min färd började i riktning mot Stillahavskusten. Ettan till tvåan kräver inte mer än ett halvlångt slag men kräver att man ändå är uppe i fart då den raka 3-liters sexan vantrivs i lägre hastigheter.
Mercedes-Benz 300 SL är en klassiker
SL står för ”Superleicht” och syftar på bilens lättviktiga aluminiumkonstruktion. Utöver sin låga vikt har aluminium fördelen att det inte rostar, vilket förklarar varför så många 300 SL fortfarande är i fantastiskt skick.
”Bilen känns mer levande över 4 500 varv”, nämnde min medpassagerare, en skämtsam tysk ingenjör. Jag tryckte gaspedalen i botten, och i takt med att varvtalen ökade gjorde bilens mekaniska symfoni detsamma.
300 SL har 218 hästkrafter som når sin topp vid 6 100 varv, medan vridmomentet på 275 Nm kommer fram vid 4 600 varv. När bilen når över 4 500 varv, som lovat, vaknar den till liv och bjuder på en körupplevelse som känns fullständigt tidlös.
Vindbruset är minimalt, och även vid högre hastigheter är det lätt att föra samtal med passageraren. 300 SL är kanske inte en bil som uppmanar till aggressiv körning, men den tackar inte nej om chansen ges. Det mest imponerande är hur kontrollerad körupplevelsen är, trots att bilen är över 60 år gammal.
Modern känsla i klassisk form
Det som fascinerar mest med 300 SL är hur modern den känns, trots sin ålder. Växellådan är exakt, styrningen progressiv och helt utan servo, och vägens karaktär förmedlas tydligt till ratten.
Kvaliteten genomsyrar varje aspekt av bilen, och dess robusta konstruktion gör att man vågar pressa den utan oro. Oavsett om man kör i lugnt tempo eller testar dess gränser är upplevelsen ren magi.
Mercedes-Benz 300 SL Roadster är en tvättäkta ikon
Mercedes-Benz 300 SL Roadster är en bil som överträffar även de högsta förväntningar. Dess ikoniska status är välförtjänt, och populariteten är helt rimlig när man upplever vad bilen har att erbjuda.
300 SL Roadster engagerar alla sinnen och känns modern än idag. Den är inte bara fantastisk att köra – den utstrålar en elegans som få andra bilar kan matcha.
Att köra längs Stillahavskusten med solen i ryggen och en skämtsam tysk ingenjör vid sin sida är ett minne för livet. Mercedes-Benz 300 SL är och förblir en av bilhistoriens mest betydelsefulla modeller.
Tekniska data: Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W198) (1957)
Motor: 3-liters rak sexa, 215 hästkrafter, 275 newtonmeter
Kraftöverföring: 4-växlad manuell låda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 330 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4570/1300/1790 mm
Text & foto: Marcus Berggren