Nytt showroom hos Bentley Stockholm

För den som vill beställa en klassisk engelsk lyxbil är det inte längre Östermalm som gäller. Sedan januari håller Bentley Stockholm till på Sveavägen 167 och har samtliga modeller till påseende i ett nytt ståndsmässigt showroom på hela 900 kvadratmeter.

Många känner säkert till att Bentleys enda svenska generalagent sedan urminnes tider har funnits på Grev Turegatan 5. Men nu är det nya tider och det blev en snabb mellanlandning på Birger Jarlsgatan innan företaget hittade hem på Sveavägen. Verkstaden för reparationer och service ligger fortfarande ute på Lidingö. Vi har tagit en kopp Earl Grey med Bentley Stockholms genomtrevlige Marketing Manager Petter Eneman som inte har minsta tillstymmelse till ”stiff upper lip”. Hur många Bentleys som säljs per år i Sverige får han inte svara på, det är en företagshemlighet, men hur många modeller som finns att välja på berättar han gärna.

– Det finns tre eller fyra modeller beroende på hur man räknar. Continental GT finns både som coupé och cabriolet och vi har båda varianterna till påseende. SUV:en Bentayga är den modell som säljer bäst, cabben säljer sämst i vårt nordiska klimat, och så har vi flaggskeppsmodellen Flying Spur.

Det är dock inte bara fabriksnya bilar som gäller. En stor del av verksamheten går ut på att förmedla begagnade bilar i perfekt skick med kvalitetsstämpeln Certified By Bentley. Men om jag vill ha en spritt ny 2022:a, hur går det till?

– Då bokar vi ett möte så att du kan få den tid och det bemötande du väntar dig. Det finns inte bara te utan även kaffe! Vi går igenom modeller, motoralternativ och så vidare. Vi har dessutom en Experience Configurator-avdelning där du får se och känna på alla de olika materialen och välja mellan 62 lackfärger för att skräddarsy en Bentley just för dig, säger Petter och det låter ju onekligen enormt frestande.

Vi får veta att det knappast finns någon kund som beställer någon slags standardmodell direkt från fabriken. I stort sett alla vill välja färger, material och extrautrustning efter egen smak. Då får man också räkna med att vänta en viss tid innan drömmen går i uppfyllelse.

– Någon exakt leveranstid är omöjligt att säga, det beror på utrustningsnivå och annat, men det brukar ligga på ungefär sex månader.

Vi hörde någonstans ett rykte om att alla som beställer en ny Bentley får en betald resa till fabriken i Crewe för att få se just sin egen bil växa fram under händerna på de skickliga hantverkare som ofta har arbetat för Bentley i flera generationer. Men just det där med resan till England är tyvärr bara en myt, avslöjar Petter Eneman.

– Men självklart har vi vissa möjligheter att arrangera ett besök på fabriken för de beställare som så önskar! Under pandemin gick det förstås inte men nu kan det nog gå att ordna.

Vi presenterar nya Bentley Flying Spur Hybrid under tidigare inlägg i detta nummer, så innan den sista teslurken är urdrucken passar vi på att fråga – hur starkt är intresset för hybrid-Bentleys bland svenska köpare?

– Hittills har väl intresset ärligt talat varit sådär. Här i Sverige har vi ju förmånliga regler för fordonsskatt om man väljer en miljöbil, men för Bentley-köparen är det inget starkt incitament. Köper man en hybrid så gör man det för att man vill värna om miljön. Jämfört med inköpspriset är ju fordonsskatten inte någon stor utgift. Men när de första hybriderna kommer ut på marknaden hoppas vi så klart att intresset kommer att öka, avslutar Petter Eneman med en kärleksfull blick över de blankpolerade karossernas graciösa linjer.

Text: Thomas Wiman Foto: Bentley Stockholm

Porsche GT3