Mercedes-SL

Vi rankar alla Mercedes SL

Det finns en anledning till att SL har varit det föredragna valet för de kräsna i nästan 70 år.

Mercedes-Benz SL-klass har alltid varit en bil för de kräsna och mäktiga, eller för dem som strävar efter att vara det. Det är märkets sanna flaggskepp (oavsett vad S-Klass-ägare kan säga) och under sin 69-åriga historia har den haft sina upp- och nedgångar – men mest uppgångar. Att välja favoriter bland SL-modellerna är som att dela hårstrån, men de skapades inte alla lika. Från måsvingemodellen till dagens SL, här är de från minst till mest fantastiska.

R231

Mercedes SL R231

R231, som tillverkades från 2012 till 2020, hamnar längst ner på listan över SL Mercedes av några anledningar. För det första ser den bara lite klumpig ut. Mercedes gick igenom en period av kvasi-barock stil och vissa modeller bar upp det bättre än andra. Modellen var inte heller särskilt dynamiskt intressant. Den var stor och tung, vilket motsäger både S (Sport) och L (Leicht eller lätt) i dess namn.

Det blir värre. Detta är den första SL sedan introduktionen av V12-motorn i Mercedes sortiment som inte är tillgänglig med den motorn utanför AMG-modellerna. Dessutom var basmodellen med V6-motor en riktig sömntablett. Missförstå mig inte, detta är inte en dålig bil i sig, men i sällskap med sina släktingar framstår den som den fattiga kusinen.

R121

Mercedes-SL-R121

190SL känns som 300SL:s motsvarighet till det där memet där du ber din mamma om något i affären och hon säger att du redan har det hemma, men det som finns hemma är dåligt. Den tar alla de bästa delarna av den berömda Gullwing och bortser genast från dem, så det enda du har kvar är en långsam liten cabriolet som nästan ser ut som sin storebror.

R121-chassit, som det kallades internt, debuterade 1955 och drevs av en förgasarmotor på 1,9 liter som producerade 105 hästkrafter. Till skillnad från Gullwing hade 190SL inget coolt rymdchassi, utan använde istället en nedskuren version av W121-sedanens chassi. Trots det hade den en liknande fullt oberoende fjädringsuppsättning och var mycket billigare än sin större syskonmodell.

Sammanfattningsvis, även om detta är en klassiker, och dessutom en snygg sådan, kan du definitivt få mer SL för pengarna.

R230

Mercedes-SL-R230

R230 introducerades under en tuff tid i Mercedes historia. Den var en del av den nya vågen av Benz-bilar som övergav den återhållsamma stilen och den legendariska byggkvaliteten från 70-, 80- och 90-talen till förmån för dramatiska linjer och enorma hästkrafter.

R230, som tillverkades från 2001 till 2011, såg verkligen cool ut och modeller som SL55 och 65 inspirerar fortfarande folk att fatta tveksamma beslut idag. Problemet är att de inte bara behöll några av sina föregångares (R129) dåliga vanor, nämligen det hydrauliska fjädringssystemet ABC (automatic body control), utan de introducerade också nya problem som brake-by-wire-system som helt enkelt slutar fungera efter ett visst antal bromspedaltryckningar.

Dessa bilar är fortfarande ganska billiga och även om det är dyrt att hålla dem på vägen, är de i sann SL-anda fantastiska bilar som erbjuder verklig prestanda och överlägsen komfort.

R232

Mercedes-SL-R232

Den nuvarande R232-generationen SL, som introducerades 2022, är fantastisk. Den är superlyxig, har ett par bra drivlinaalternativ (och ett dåligt) och ser otrolig ut. Den är också fyrhjulsdriven, supertung och katastrofalt dyr.

På många sätt representerar R232 en återgång till formen för SL-serien. Det är ett instrument som har blivit obevekligt konstruerat för att vara den bästa grand tourer som Tyskland kan skapa och det gör det lätt att glömma föregångarens tråkighet.

R129

Mercedes-SL-R129

R129 stod inför en nästintill omöjlig uppgift när den debuterade. Den behövde hjälpa till att sälja ett mycket nytt och annorlunda ansikte som Mercedes försökte anta till sina mest inflytelserika kunder. Dess föregångare definierade begreppen lyx och överflöd i 18 år och nu skulle denna nya, större kaross med relativt släta sidor komma in och omdefiniera dem. Inte avundsvärt.

Men saken är att R129 (1989-2002) faktiskt lyckades. Den gjorde ett så bra jobb att folk fortfarande tittar på någon som kör runt i en och tänker, “Wow, de har verkligen lyckats.”

R129 markerade också introduktionen av V12-motorn till SL i form av SL600, och V8-versionen, kallad SL500, var nästan lika bra. Dessa bilar var sofistikerade, återhållsamma och varför äger jag inte en nu?

R107

Mercedes-SL-R107

Med undantag för kanske 300SL är R107 den bil många tänker på när de tänker på Mercedes SL. Bilen existerade i 18 år med anmärkningsvärt få förändringar förutom motorerna, och det säger något. Paul Bracqs design är ikonisk och ser lika bra ut nu som den gjorde när den debuterade 1971.

Visst, R107 är ganska långsam, även i sin mest potenta Euro 500SL-trim, och visst, den har mycket mjuk fjädring och en ratt stor som en stadsbuss, och ja, den rostar som galen. Trots detta gjorde denna bil mycket av arbetet för att bygga det rykte som Mercedes har idag. Dessa bilar byggdes som bankvalv och det faktum att man fortfarande ser dem regelbundet på vägarna i soliga områden är ett bevis på detta.

W113

Mercedes-SL-W113

Den andra generationens SL fick sitt smeknamn “Pagoda” på grund av hur taket ser ut framifrån, något konvext. Det kommer också från en gyllene tid för Mercedes design när Paul Bracq skapade vackra, eleganta och återhållsamma bilar som om hans liv hängde på det.

W113 SL var endast tillgänglig med raka sexcylindriga motorer, antingen förgasar- eller mekaniskt med bränsleinsprutning. Den kunde fås med en fyr- eller femväxlad manuell växellåda eller en fyrväxlad automat, och även om den inte alls var lik den SL som föregick den när det gäller ren prestanda eller exklusivitet, satte den tonen för märket framöver.

Pagoda-SL:arna är fortfarande eftertraktade idag och rankas lätt bland de vackraste bilarna från sin tid.

W198

Mercedes-SL-W198

Det fanns aldrig någon annan möjlighet för denna rangordning att sluta annorlunda än såhär. 300SL “Gullwing” har gått till historien som en av världens mest eftertraktade bilar tack vare sin häpnadsväckande design, de ikoniska dörrarna och den då helt oöverträffade prestandan.

W198 Gullwing får sin prestanda från flera källor. Först och främst är det motorn, en mekaniskt med bränsleinsprutning 3,0-liters rak sexa lånad från 300-seriens Adenauer-limousine. Den var kopplad till en fyrväxlad växellåda och producerade 240 hästkrafter. Detta, tillsammans med ett unikt, race-bil-specat rörchassi och oberoende fjädring, innebar att det inte fanns något på vägen 1955 som kunde mäta sig med Gullwing.

Dessa bilar är värda miljontals dollar år 2024 och med tanke på deras historia, deras utseende och deras fortfarande imponerande prestanda, verkar de vara värda varje öre och mer därtill.

Av KYLE HYATT