Carnegie Bank

En briljant historia

En ädelsten såg till att cementera varumärkets rykte som en ultimat lyxdestination.

Tiffany Blue Box® med Tiffany Soleste® rund förlovningsring i platina med diamanter.

Under hela sin historia har Tiffany bländat världen med hisnande diamanter. Namnet Tiffany & Co är synonymt med romantik, frieri och äktenskap sedan 1886 då de lanserade The Tiffany Setting. Sex klor lyfter stenen från skenan och maximerar därmed dess briljans och utstrålning. Tiffany Setting revolutionerade inte bara marknaden för förlovningsringar, den gjorde också den amerikanska juveleraren till destinationen nummer ett för par i giftastankar. För miljontals kvinnor gör blotta åsynen av den blå-turkosa boxen dem knäsvaga.

Lite historia

Det hela startade 1837 då Charles Lewis Tiffany (då 25 år) öppnade butik i New York tillsammans med kompanjonen John B Young. Sortimentet var pappersvaror och preciosa, och startkapitalet var 1 000 dollar som Charles far lånade ut. Sortimentet utökades och butiken, med adress Broadway, etablerade sig snabbt som stadens populäraste för fashionabla damer som sökte smycken och klockor i avskalad design, helt annorunda än det pråliga överflöd som förknippades med den viktorianska eran.

År 1845 blev Tiffany pionjärer när de lanserade The Blue Book, den första
postorderkatalogen distribuerad i USA. Den innehöll ett brett utbud av varor från smycken och accessoarer till föremål för hemmet. Den blev en årligen återkommande katalog som kunderna började älska. Vid sekelskiftet 1800-1900 öppnade Tiffany & Co. butiker i London och Paris och genom denna expansion blev Blue Book tillgänglig även utanför USA. Idag, 177 år senare, är innehållet i boken sedan länge en presentation av den årliga High Jewellery-kollektionen och en fröjd för ögat med magnifika ädelstenar, ofta i imponerande storlekar. Den här typen av presentation av märkets mest spektakulära juveler har utvecklats från att vara avbildade på tecknade bilder av smyckena till påkostade foton och åtföljs idag även av en digital version. Kollektionen för 2021 fick namnet Colours of Nature och 2022 års kollektion får vi vänta lite på.

Örhängen ur kollektionen High Jewellery for Blue Book 2021.

År 1867 fick Tiffany internationellt erkännande när de vann stora priset för sitt silverhantverk på världsutställningen i Paris. Intressant är att de fortfarande tillverkar smycken i silver vilket gör att deras design är åtkomlig även för de som inte vill lägga en förmögenhet på ett smycke.

The Tiffany Diamond

Men det var inte förrän 1878 som kopplingen Tiffany-smycken och världens finaste diamanter skrevs in i historieböckerna. Företaget förvärvade då en häpnadsväckande gul rådiamant på 287,42 ct från Kimberleys diamantgruvor i Sydafrika. Slipad och klar blev den en enastående sten på 128,54 carat med 82 facetter för maximal briljans. Den färdiga kanariegula stenen monterades in i ett halsband. Den blev en sten, nu med namnet The Tiffany Diamond, som hela världen lärde känna genom att Audrey Hepburn nästan 100 år senare (1961) bar den på PR-bilderna för filmen Breakfast at Tiffany’s.

Under åren är det bara fyra kvinnor som burit den spektakulära diamanten. Senast ut är det Beyoncé som bär den på bilderna med henne och Jay-Z (Shawn Carter) för kampanjen “About Love” som kom i vintras.

Behind the scenes vid plåtningen av kampanjen ”About Love” med The Tiffany Diamand där en matchande gul diamant glittrar på Beyoncés vänstra hands ringfinger.

Kampanjen är ett samarbete mellan Tiffany & Co och Shawn Carter Foundation som arbetar för att hjälpa unga i socioekonomiska svårigheter så att de ska kunna fortsätta sin utbildning på högskolor och universitet. Tiffany & Co har till stiftelsen gjort ett åtagande på 2 miljoner USD som ska gå till stipendier och praktikprogram för Historically Black Colleges and

Universities (HBCUs). De andra som burit den är förutom Audrey Hepburn är Mary Whitehouse, hustru till den amerikanske diplomaten Edwin Sheldon Whitehouse. Hon var först och bar den på en bal organiserad av Tiffany 1957. Hur det kom sig att hon fick äran vet vi inte, men antagligen var hon och hennes man storkunder. Lady Gaga bar den på Academy Award 2019 men skådespelerskan Gal Gadot i filmen Death on the Nile fick nöja sig med en replika.

Charles Lewis Tiffany blev återigen rubrikernas man när han 1887 chockade världen genom att på auktion ropa in en tredjedel av de franska kronjuvelerna. Han hade förstått att stora diamanter hade en hypnotisk effekt på sina kunder och här fanns de. Han passade samtidigt på att ge sig själv smeknamnet ”King of Diamonds”.

The Blue Box

Smycketrender kan komma och gå, men det som varit konstant sedan starten för företaget är den distinkta Tiffany Blue Box. Färgen, kartongen och det vita satinbandet är alla varumärkesskyddade, så också termen Tiffany Blue Box. Och det var Charles Lewis Tiffany som bestämde att kartongerna bara kunde erhållas i samband med ett inköp av en Tiffany-produkt. Detta fick New York Times att 1906 skriva följande:

”C. L. Tiffany har en sak på lagret som du inte kan köpa, inte ens för alla pengar i världen. Han kommer att ge det till dig och det är en av hans boxar.”

De håller stenhårt i sina askar och under inspelningen av Breakfast at Tiffany’s i butiken i New York var 40 (!) beväpnade vakter på plats för att se till att ingen ask fick fötter.

Design

Efter Charles Lewis bortgång 1902 blev sonen, Louis Comfort Tiffany, företagets förste officielle designchef. Art Nouveau-rörelsen tog fart och Louis innovativa, naturinspirerade juveler, skapade av material som glas, ädelstenar och emalj, placerade honom i framkant.

Francesca Amfitheatrof har som första kvinnliga designchef stått vid det kreativa rodret sedan 2013

Han öppnade också Tiffany Artistic Jewelry, en avdelning i butiken på Fifth Avenue för tillverkning på plats av smycken och dyrbara föremål.

Under åren har varumärket arbetat med flera visionära smyckesdesigners, inklusive Elsa Peretti vars Open Heart-halsband i mer än 40 år varit favoritpresenten för bemärkelsedagar och examen. Paloma Picasso har också satt starka avtryck i Tiffanys sortiment, så även Jean Schlumberger, känd för sina emaljarbeten.

Francesca Amfitheatrof har som första kvinnliga designchef stått vid det kreativa rodret sedan 2013. Hon har fått mycket respekt för att ha låtit Tiffany ta en ny fräsch riktning och samtidigt lyckats med konststycket att behålla essensen i det ikoniska varumärket.

Nya kollektionen Tiffany Knot innehåller smycken i gult och rosétonat guld med eller utan diamanter.

Nya kollektionen, Tiffany Knot vars design är inspirerad av New Yorks gator, beskrivs med orden: ”Stadens industriella anda har använts till något modernt och förfinat. Det är släta organiska former för armband, ringar, halsband, hängen och örhängen i gult eller rosétonat guld. Alla med en knut med eller utan diamanter”. På det dubbla armbandet döljer guldknuten spännet och kollektionens showstopper är en delvis stel dubbel choker med över 300 diamanter.

Nya kollektionen, Tiffany Knot vars design är inspirerad av New Yorks gator

Med den moderna klassikern Tiffany T-kollektionen omtolkas dess berömda ”T-motiv” – en inspiration för märkets smyckesdesigner sedan 1980-talet.

– Med dessa smycken vill vi visa att äkta smycken inte bara är för speciella tillfällen, de kan bäras varje dag. De står för ett modernt och enkelt sätt att bära fina smycken på. Med sina eleganta kantiga och samtidigt feminina proportioner är kollektionen också en hyllning till husets historia, säger PR-chefen för norra Europa när vi ses i den nyöppnade butiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

The Tiffany Setting, sex klor lyfter stenen från skenan och maximerar därmed dess briljans och utstrålning.
Tiffany Flagship Store, New York 1940.

Fakta

Samvete och pay back to society
Tiffany & Co har ett helhetsgrepp på diamantspårbarhet och delar med sig av stenens hela resa för nyinköpta, individuellt registrerade diamanter (från 0,18 ct och uppåt). Informationen är tillgänglig för alla säljare och kunder samt tryckt på Tiffany Diamond Certificate.

År 2000 grundades Tiffany & Co. Foundation för att samla företagets filantropiska ansträngningar. Sedan dess har stiftelsen delat ut över 90 miljoner USD i anslag, med i genomsnitt 4-6 miljoner USD årligen under de senaste åren. Stiftelsen stöder organisationer som ägnar sig åt att förvalta naturresurser inom områdena ansvarsfull gruvdrift och bevarande av koraller och hav.

Roligt att veta

1910 introducerade Dr George F. Kunz morganiten för den amerikanska allmänheten. Stenen upptäcktes på Madagaskar och är en typ av rosa beryll. För att hedra finansmannen och filantropen J.P. Morgan namngav Kunz den till morganit, en sten som Tiffany var tidiga med att använda. Under 1968 introducerade Tiffany ytterligare en intressant sten, tanzaniten, en otroligt sällsynt blå-lila ädelsten som upptäckts vid foten av berget Kilimanjaro.

Text: Britta Rossander