Väl värt väntan

Den första nya Learjeten på sju år erbjuder mer utrymme och går både längre och snabbare.

Som en av de ursprungliga utvecklarna av privata businessflyg grundade William Powell Lear 1962 företaget som idag är Learjet. Det första planet levererades två år senare. Kanadabaserade Bombardier köpte företaget 1990 och fortsatte att addera till flottan inklusive Learjet 75 under 2013. Men sedan dess har varumärket cirklat när det gäller nya modeller, i alla fall tills nyligen. Kommande Learjet 75 Liberty ska lanseras senare i år och har redan sålts i två exemplar som Medevac-flyg att tjänstgöra i Polen. Businessjet-versionen däremot erbjuder en konfiguration av sex säten för att ge passagerare möjlighet att sprida ut sig lite i vad som är en av de längsta kabinerna i lightjet-klassen.

Med sina 6 meter slår detta jämförbara flygplan från Embraer, Cessna och Beechcraft (som finns från 4,5-5 meter) och dessutom med ett plant golv. 75 Liberty tippas vara den första att erbjuda en rymlig två-sätes Executive Suite i denna storlek. Placerat mot fören ger det närmare 90 cm benutrymme, ett par utvikbara bord och ett privat utrymme perfekt för att prata business, avsluta projekt eller njuta av välbehövlig sömn. Det senare görs enkelt med skapandet av en fickdörr mellan pentryt och Club-sviten (huvudkabinen) som reducerar ljudnivån med upp till åtta decibel. Club-svitens fyrsitsiga konfiguration skapar ytterligare ett bekvämt utrymme för avslappning eller multitasking, speciellt med tanke på planets Gogo ATG 4G-uppkoppling.

Bombardier Learjet

Med en toppfart på Mach 0,81, bland de snabbaste i kategorin, och en räckvidd på 2 080 nautiska mil slår Liberty Embraer Phenom 300 och Cessna Citation CJ3 i båda fallen. Dessa specifikationer innebär att det kan flyga nonstop från Las Vegas till New York eller från Mexico City till San Francisco, och allt med hjälp av dess Bombardier Vision flightdeck och den uppgraderade flygtekniken från Garmin G5000. Grundpris för den senaste Learjet är cirka 95 miljoner SEK. businessaircraft.bombardier.com

Text: Danielle Cutler