Jaguar-Racing

Jaguar hårdsatsar på el både på gata och bana

Från och med 2025 kommer alla nya Jaguar-bilar att vara helt fossilfria, och det drygt hundraåriga företaget satsar även långsiktigt på eldriven racing. Jaguar har just skrivit på ett kontrakt om att fortsätta tävla i den nya klassen Formel E minst fram till 2030.

Formel E föddes över en delikat pasta på en liten italiensk krog i Paris våren 2011. Jean Todt, ordförande i motorsportorganisationen FIA, hade bjudit två mäktiga politiker med inflytande över marknadsföring och TV på middag för att presentera sin idé om framtidens klimatneutrala racing. De två herrarna lät sig snart övertalas, och den 13 september 2014 kördes det första Formel E-loppet i Peking, med säsongsavslutning i London 2015. Jaguar gav sig in i leken i oktober 2016.

Mitch-Evans
Jaguar-stallets försteförare Mitch Evans med Shanghais skyline i bakgrunden.
Bilen kommer garanterat inte att bidra till miljonstadens smog.

Idag har Formel E hunnit utvecklas stegvis. Dagens bilar och tävlingsreglemente kallas Generation 3, och kommer 2026 att följas av Generation 4 som bland annat kommer att få betydligt vassare elmotorer – 805 hästkrafter i stället för dagens 470. Alla bilar i Formel E-cirkusen har samma kolfiberchassin och batterier, så det är bara elmotorerna och mjukvaran som gör skillnaden. Topphastigheterna ligger över 320 km/h.

Jaguar-Racing
Har ni fest eller?
Champagnen flödade hela natten på den här yachten när Jaguar-förarna firade sin seger och andraplacering i Monaco tillsammans med bland andra Robb Report Sweden.

Förra säsongen (säsong 9) blev Jaguar snuvade på teamsegern, men andraplaceringen var ganska lätt att bära eftersom det segrande teamet Envision Racing också är ett engelskt stall med hemmabas på Silverstone- banan och som också kör Jaguar-bilar. I årets säsong tävlar Jaguar mot bland andra Porsche, Maserati och McLaren så det är definitivt tunga namn det handlar om. Tidigare framgångsrika Mercedes har däremot dragit sig ur Formel E. Kan det ha något samband med att det påstås att man i Stuttgart börjar tvivla på att elektrifiering är framtiden?

JAGUAR I-TYPE 6
JAGUAR I-TYPE 6 är bilens officiella beteckning. Vikten är bara 760 kilo utan förare.

I år heter Jaguars två förare Mitch Evans och Nick Cassidy, och som vi har skrivit på det förra uppslaget tog teamet hem en förkrossande storslam i Monacos E-Prix (det heter inte Grand Prix när det handlar om el) den 27 april i år, där Evans och Cassidy lade beslag på segern respektive andraplatsen. En extra skön framgång med tanke på att detta var Jaguars 100:e Formel E-lopp. På kvällen firades segern ordentligt på en enorm yacht som låg precis intill Monaco Yacht Club. Det ryktas om att en väsentlig del av Champagnedistriktets årliga produktion gick åt när de båda Jaguar-förarna firade segern natten igenom tillsammans med bland andra regerande Formel 1-världsmästaren Max Verstappen.

Jaguar Racing - Formula E
Erfarenheterna från alla världens racerbanor kommer garanterat att komma till användning i Jaguars framtida gatmodeller.

Text: Thomas Wiman
Foto: Richard Hanson

Porsche GT3