Porsche Macan

Porsche Macan: Marknadens mest kompletta elbil

Porsche har lanserat sin andra elbil, i form av nya generationen Porsche Macan, som tidigare endast fanns med förbränningsmotor. Robb Report tog sig till Tyskland för en provkörning.

Suvar är den mest populära kategorin på dagens bilmarknad, och Porsche har haft stora framgångar med sina två bidrag till genren: Cayenne och Macan.

Storasyskonet Cayenne kommer framöver att finnas som både elbil och med förbränningsmotor under huven. Macan är däremot nu en ren elbil samtidigt som den utgående generationen kommer att fortsätta erbjudas på vissa marknader.

Vi begav oss till märkets hemstad Stuttgart för att se om nya, eldrivna Porsche Macan kan leva upp till arvet från sin framgångsrika föregångare.

Porsche Macan
Nya Macan erbjuds endast som elbil.

Stark grund att bygga vidare på

Förutsättningarna för att nya Porsche Macan ska fungera som elbil är lovande. Märkets första helt elektriska modell, Taycan, må ha begränsade innerutrymmen, men är en av marknadens mest körglada elbilar.

Macan bygger på Volkswagengruppens PPE-plattform, som också används för nya Audi Q6 e-tron men Porsche har lagt enormt mycket krut på att Macan ska kännas unik.

Porsche Macan
Nya Porsche Macan bygger vidare på de egenskaper som gjort Taycan så framgångsrik.

Porsche Macan finns i flera varianter

Under provkörningen fick vi testa två versioner av nya Macan: den bakhjulsdrivna basmodellen Macan samt fyrhjulsdrivna Macan 4S.

Basmodellen har 340 hästkrafter, vilket ger en 0–100-tid på 5,7 sekunder och en räckvidd på upp till 641 kilometer. Fyrhjulsdrivna Macan 4S levererar 516 hästkrafter, avverkar 0–100 på 4,1 sekunder och har en något kortare räckvidd på upp till 606 kilometer.

Vi har tidigare provkört toppmodellen Porsche Macan Turbo som premierar prestanda framför räckvidd som med sina 639 hästkrafter når 100 km/h på blott 3,3 sekunder.

Laddningen är tveklöst en av bilens styrkor. Med en maximal laddeffekt på 270 kW och en ovanligt platt laddkurva laddar Macan snabbt, oavsett hur mycket energi som finns kvar i batteriet. Det innebär att 10 till 80 procent tar cirka 21 minuter.

Porsche Macan
Macan erbjuds i en rad olika varianter.

Bekant men uppdaterat formspråk

Exteriören hos nya Macan känns igen från föregångaren, även om proportionerna har vuxit något. Interiören följer samma formspråk som Cayenne, med en blandning av touchkontroller och några välplacerade fysiska knappar.

Kvalitetskänslan är hög, och detaljer som en kyld trådlös laddare för mobiltelefoner visar på Porsches fokus på användarvänlighet. Föraren får en böjd skärm för instrumenten, medan mittkonsolen rymmer infotainmentsystemet. För passageraren erbjuds dessutom en extra skärm som tillval.

Porsche Macan
Interiört känns bilen genomtänkt och högkvalitativ.

Porsche-känsla bakom ratten

På vägen känns nya Macan direkt som en Porsche. Den tunna ratten och välbalanserade styrningen bidrar till en distinkt och sportig körupplevelse.

Trots batteriets placering under golvet är körställningen 28 millimeter lägre än i den bensindrivna föregångaren, och både långa och korta förare hittar enkelt en bekväm position.

Luftfjädring finns som tillval och förbättrar komforten, även om testbilarnas 22-tumshjul gav en viss stötighet på ojämna vägar. En Macan med mindre hjul och stålfjädrar visade sig vara betydligt mjukare.

Porsche Macan
Macan känns sannerligen som en Porsche.

En balanserad körupplevelse

På Autobahn visade nya Macan upp sin stabilitet och låga ljudnivå vid högre hastigheter. Samtidigt levererar den på kurviga landsvägar, där den känns smidig och lättfotad i tajta svängar, men också trygg och stabil i större kurvor.

Även om Macan inte riktigt når samma skärpa som Taycan, erbjuder den en bra balans mellan sportighet och komfort och Porsche har sannerligen fått till förhållandet däremellan.

Porsche Macan
Macan är trevlig att ratta.

Porsche Macan är en komplett och kompetent vagn

Nya Porsche Macan är inte någon direkt revolution för elbilsvärlden. Den erbjuder bra räckvidd och snabb laddning, men inte på en nivå som är betydligt bättre än vad som redan finns på marknaden.

Bilen erbjuder klassiska Porsche Macan-attribut som hög byggkvalitet, sober design och god praktikalitet. Detta i kombination med köregenskaper som är en väl avvägd blandning av komfort och körbarhet till vardags, och sportighet när andan faller på.

Den största kritiken är att bilen inte riktigt lyckas leverera samma nerv i sin karaktär som syskonet Taycan.

Nya Porsche Macan är däremot tveklöst en av marknadens bästa och mest kompletta elbilar.

Porsche Macan
Macan är en elbil som sannerligen imponerar.

Tekniska data: Porsche Macan (2025)

Motor: Elmotor bak, 340 hästkrafter, 563 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 5,7 sekunder
Toppfart: 220 km/h
Elektrisk räckvidd: 641 km
Vikt: 2 220 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4784/1938/1623 mm
Pris: Från 940 000 kronor

Tekniska data: Porsche Macan 4S (2025)

Motor: Elmotorer fram och bak, 448 hästkrafter, 820 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 4,1 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Elektrisk räckvidd: 606 km
Vikt: 2 345 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4784/1938/1622 mm
Pris: Från 1 050 000 kronor

Text: Gustaf Gripenlöf
Foto: Porsche