S-klass och AMG är var för sig ledande koncept, men vad händer när man kombinerar dem? Robb Report tog nya Mercedes-AMG S 63 till de österrikiska Alperna för att ra reda på det.
Medan många tillverkare anpassar sig efter allt strängare utsläppsregler, framstår AMG-versionen av Mercedes S-klass som något av en utstickare, inte minst med en 4 liter stor V8 under huven, även om den kombinerar det med en elmotor.
Men vad erbjuder egentligen Mercedes-AMG S 63 – och hur väl balanserar den sina två karaktärer, lyx och sportighet?
Sport möter komfort
S 63 är Mercedes sätt att sammanföra två av märkets mest framträdande egenskaper: lyx och sport. Det märks både i design och funktion.
Inredningen balanserar sportighet och tradition med material som öppenporig brun valnöt, siennabrunt nappaläder och ett urval av tillval från Mercedes Manufaktur, avdelningen för mer individualiserade detaljer.
Den här kombinationen av material och teknik förstärks av funktioner som kolfiberkeramiska bromsskivor och AMG:s klassiska handbyggda V8-motor, som tillsammans med ett hybriddrivsystem levererar en systemeffekt på hela 802 hästkrafter.
Elektrifiering för kraftens skull
Den elektriska motorn, monterad på bakaxeln, tillför 190 hästkrafter och hjälper till att skapa ett imponerande vridmoment på otroliga 1 400 newtonmeter.
Hybridsystemet erbjuder också en elektrisk räckvidd på drygt tre mil – även om detta inte var ett fokus under vårt test.
I stället koncentrerade vi oss på att utvärdera bilens dynamik på de snöbelagda serpentinvägarna uppför Timmelsjoch-passet, som Mercedes hade stängt av för vår skull.
Dynamisk körning på alpvägar
Bakom ratten märks direkt hur mycket arbete AMG har lagt på att balansera prestanda och körkomfort. Sidobolstren i de siennabruna sportstolarna kan justeras för att ge optimalt stöd, vilket är guld värt under aktiv körning.
Trots bilens vikt på över 2,5 ton känns den förvånansvärt smidig i snäva hårnålskurvor, mycket tack vare funktioner som bakhjulsstyrning och aktiva krängningshämmare. Samtidigt gör den elektriska drivlinan tillsammans med den kraftfulla V8:an att bilen upplevs responsiv och underhållande att köra.
Det märks dock att S 63 har en fastare karaktär än vanliga S-klassmodeller. På hårt packad snö och ojämna underlag ger den en mer sportig än svävande känsla, vilket både är en styrka och något potentiella köpare bör ha i åtanke.
Mercedes-AMG S 63 är en annan typ av S-klass
Det är tydligt att S 63 skiljer sig från modeller som S 680 eller S 400 d, som kanske uppfattas som mer fokuserade och traditionellt lyxiga. AMG-versionen är mer av ett ställningstagande – den kombinerar på ett medvetet sätt två till synes motsatta egenskaper, och resultatet är en bil som sticker ut i sin kategori.
Även om den kanske inte är det självklara valet för alla som söker en S-klass, visar den tydligt vad AMG står för: en strävan efter att förena lyx och sport i ett.
För den som uppskattar en blandning av dynamik, avancerad teknik och lyx, erbjuder S 63 något unikt. Och med rätt tillval från Manufaktur kan bilens interiör anpassas för att skapa en upplevelse som både imponerar och håller över tid.
Tekniska data: Mercedes-AMG S 63 (2025)
Motor: 4-liters V8 och elmotor, 802 hästkrafter, 1430 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,3 sek
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 33 km
Vikt: 2 595 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5336/2109/1515 mm
Pris: Från 2 090 000 SEK (Testbil ca. 2 500 000 SEK)
Text: Erik Punt
Foto: Mercedes-Benz