Carnegie Bank

gigayachten

Showstoppers

Sex världspremiärer som ska visas i Monaco och Cannes.

LÜRSSEN AHPO

Den 378 fot (115 meter) långa Ahpo, levererad till sin jamaicanske ägare tidigare i år, ser ut att bli den mest uppseendeväckande gigayachten i Monacos hamn. Fartyget har ett mosaikprytt spa i hjärtat av den fantastiska wellness-avdelningen, fyra swimmingpooler i varierande storlekar samt en inbjudande beach club. Designern Nuvolari Lenard har även skapat skräddarsydda utrymmen för familjen som består av flera generationer, med en etagevåning för ägarna, intilliggande hytter för deras barn och föräldrar och en sammanlagd kapacitet för 16 gäster.

Interiören har orientaliska influenser med silkestapeter, handgjorda broderier och intarsia med motiv av flygande flamingos, blad från kinesiska tempelträd och rött lönnträ. Till och med IMAX Dolby-biografen har fått utsmyckning i form av blinkande LED-lampor som stjärnor i taket.

HEESEN LUSINE

Detta 197 fots (60 meter) skepp, med en exteriör designad av Omega Architects och interiör av Sinot, är
ett av det holländska varvets mest avancerade projekt någonsin, trots att fartyget ser relativt enkelt och okomplicerat ut vid en hastig blick. Yachtens långa fördäck kompletteras till exempel med en ”fågelvinge” midskepps på det övre däcket som framhäver profilen utan att störa de många fönstrens horisontella linje. Interiören med sex stora salar inkluderar en lägenhet för ägaren på akterdäcket med en privat terrass för fantastisk utsikt. Sinot har skapat en elegant inredning genom att blanda sällsynta träslag och läder med specialbeställd dekor och möbler, inklusive soffor, fåtöljer och belysning. En av de mest anmärkningsvärda detaljerna är den privata helikopterplattan med en egen inhägnad mottagningsyta. Lusine kommer att ha en transatlantisk räckvidd vid marschfarten på 13 knop, och en maxfart på 17,5 knop.

SANLORENZO SP110

Den ovanligt låga profilen hos Sanlorenzos första ”Smart Performance”-yacht är ett resultat av formgivarens mål att skapa en yacht med både snabba fartresurser och utrymme i överflöd. Inredningsdesignen av Zuccon International och Sanlorenzos Tilli Antonelli är ett nytt fräscht grepp
inom yachtdesign, medan Piero Lissonis detaljarbete harmonierar med den minimalistiska looken. De bakre ingångarna för interiören i två våningar är helt öppna, vilket tillåter full utsikt över aktern och havet samtidigt som de förenar det övre och nedre planet. Den öppna ytan på akterdäcket kan förses med loungemöbler för sociala evenemang, eller användas för förvaring av vattenleksaker. I fören finns en matsal i det fria, en ovanlig design som låter ägarna njuta av havets friska bris. De tre 2 000 hästkrafters MAN-motorerna är en unik konfiguration för en yacht av den här storleken. SP110 är relativt bränslesnål när man bara kör för en maskin, men med alla tre igång har hon en toppfart på 40 knop.

BENETTI 37M B.YONDR

Den 121 fot (37 meter) långa B.Yond, den första modellen i Benettis Voyager-serie, har ett ”E-Mode”- hybrid-dieselelektriskt system med fyra lägen som är helt utsläppsfritt när man kör yachten helt på batterieffekt. Att köra för en maskin i nio knop tillåter en räckvidd på 1 320 mil; på full effekt har fartyget en imponerande toppfart på 21 knop. Exteriören påminner om fartyg avsedda för vetenskaplig forskning, men invändigt finner man en salong helt i vitt, en vinkällare, en inglasad matsal på övre däck och en utfällbar terrass i fören som fungerar som beach club eller livbåtsgarage. Denna nya design som kommer att få sin debut i Cannes kommer säkert att röra om i miniexplorer-klassen.

CRN RIO

En känsla av lätthet och rymd kännetecknar den 203 fot (62 meter) långa Rio, som premiärvisades
i Monaco. Här har man gjort ett mästerligt jobb med färgerna – starka men ändå smakfulla inslag mot de vitlackerade ekväggarna och golven i amerikansk valnöt. I hjärtat av dess ägardäck finns en privat svit med 180 graders fönsterrutor för en oslagbar utsikt. Badrummet har väggar klädda i Calacatta Vagli Oro-marmor som perfekt harmonierar med golv i Crema d’Orcia-kalksten, plus ett rejält badkar intill fönstren – en skön tillflykt sedan man har festat loss på dansgolvet komplett med DJ-bås.

SUNREEF ECO 80

Sunreef har använt varenda tillgänglig kvadratcentimeter för att kläs in med ultralätta solcellspaneler – skrovets sidor, masten och till och med Bimini- soltaket. Solcellsystemet kan leverera upp till 36 kW, plus ytterligare 15 kW under segling, vilket betyder en självförsörjande båt som inte har något större behov av traditionellt bränsle. En 550 kW batteribank är kopplad till två 180 kW elmotorer, och för segling har fartyget ett storsegel, genua, stagsegel och gennaker. Invändigt har styrbords ponton en masterkabin midskepps och en hytt i aktern, babord finns ytterligare två rejäla kabiner. Den rymliga salongen och generösa flybridgen gör den här eko-yachten behaglig att leva på i långa perioder.

Text: Michael Verdon