PORSCHE 911 DAKAR

En lerglad Porsche 911

911 Dakar är absolut inget nytt påhitt utan kom redan 1984 när modellen Porsche 953 tog hem det klassiska Paris-Dakar-rallyt i öknen.

Ett otroligt tufft race som verkligen får bilen och dess förare att bekänna färg. Det gjorde man med Porschen och tog hem totalsegern. Precis som originalet från 1984 är 911 Dakar höjd. I normalläge är den fem centimeter högre än en normal 911. Med hjälp av ett lyftsystem kan bilen höjas ytterligare tre centimeter. Redan i normalläget ser 911 Dakar annorlunda ut än sina 911-syskon.

Porsche 911 Dakar
Att ta ut en Porsche 911 utanför asfalten är inget du normalt gör.
Men med 911 Dakar gör du det med gott samvete!

För att uppnå förändringar jämfört med en vanlig 911 har man använt längre länkarmar som förlänger fjädringsvägen och även ger bredare spårvidd. Utöver det sitter det skyddsplåtar av rostfritt stål samt en ny front med raster i rostfritt stål. Det sitter dessutom kraftiga röda bogseröglor fram och bak. Det hela ger den typiska offroad-looken. Om man vill att ens 911 Dakar verkligen får den ultimata offroad-looken finns det en takkorg med inbyggda helljusramper som tillbehör där du kan lasta vattendunkar, friktionsmattor och fällbara spadar. Som max får man lasta 42 kilo i takkorgen. Dessutom finns det ett taktält till 911 Dakar för att verkligen uppleva den rätta safarikänslan.

För att hålla nere vikten har, utöver avsaknaden av baksätet, även glas och startbatteri gjorts i lättviktsmaterial. Totalvikten för 911 Dakar landar på 1 605 kilo. Trots dess skyddsplåtar och andra offroad-förbättrande saker är vikten endast tio kilo mer än ett motsvarande 911-syskon. Det får ses som bra jobbat helt klart. Känslan när man kör iväg med 911 Dakar gör sig snabbt påmind om en vanlig 911 fast i GT-utförande vilket jag har. Det känns väldigt sportigt, men väldigt bekvämt samtidigt. Jag påstår absolut inte att en GT-Porsche inte är bekväm men den kräver samtidigt att vägen är gjord i silkeslen asfalt. Det behöver inte 911 Dakar. Här är den bekväm även om vägen är lite ojämn. Men du känner fortfarande att du har full kontroll, troligen skulle skillnaden kännas mer tydligt om man tog ett varv på en racerbana där någon av Porsches GT-modeller hade trivts som fisken i vattnet, vilket 911 Dakar inte hade gjort tack vare däck som trivs bättre utanför banan än på. Men till skillnad från en GT-modell från Porsche hade du med lätthet kunnat köra hela varvet runt banan – och just runt banan och inte på. Det hade inte en GT-Porsche mått bra av.

Text och foto: James Holm

Porsche GT3