Carnegie Bank

NAPOLEON, en av lyxkanalbåtarna i Belmonds

En ny typ av havsutsikt

De stora hotellkedjorna går till sjöss för att ta marknadsandelar från kryssningsbranschen.

Från idag till 2025 kommer gränserna för vad som är ett hotell, en superyacht och ett kryssningsfartyg att suddas ut tack vare att nya skepp seglar under kända besöksnäringars namn, som till exempel Ritz Carlton, Belmond, Aman, och nu även Four Seasons. Målet är att erövra marknadsandelar från konventionella charter-superyachter med båtar som är bättre utrustade än genomsnittet och tillräckligt små för att kännas exklusiva.

– Man skapar fantastiska spa-avdelningar och restauranger och större sviter, säger kryssningsspecialisten Carolyn Spencer Brown, och tillägger att receptet för att lyckas i ultra-lyx-kryssningsbranschen är att inte bara kunna erbjuda kvalitet utan även valmöjligheter.

Teamen som bemannar de flytande hotellen är erfarna veteraner från de sju haven – logistiken för besöksnäring till sjöss skiljer sig enormt från landbaserade femstjärniga destinationer. Den mest märkbara skillnaden är den intima känslan när en handfull gäster servas av en relativt liten besättning. Det ger en speciell upplevelse som många av passagerarna finner beroendeframkallande. Här följer hotellkedjornas planer för framtiden till havs.

Ritz-Carlton

För Ritz-Carlton var den mycket försenade sjösättningen av deras 149 sviters fartyg Evrima en offentlig mardröm. Men trots de inledande problemen välkomnade fartyget sina första gäster i oktober, före många av konkurrenterna.

En av gourmetrestaurangerna på Ritz-Carltons Evrima med 149 sviter.
En av gourmetrestaurangerna på Ritz-Carltons Evrima med 149 sviter.

Den flytande Ritz-upplevelsen, som börjar på 5 100 dollar för en kryssning i Karibien, bjuder på innovativa två våningars etagesviter och rekommenderar att gästerna gör egna utflykter i land i stället för gemensamma guidade bussturer. Det 190 meter långa fartyget kan lägga till i mindre hamnar än sina större konkurrenter, som till exempel Mykonos, Saint-Tropez och Saint-Barthélemy. Två större systerfartyg, Ilma och Luminara med 228 sviter vardera, gör Ritz-Carltons flotta komplett.

Four Seasons

Anpassningsbar design är hemligheten bakom Four Seasons 207 meter långa yacht. 95 sviter från 54 kvadratmeter och uppåt kan göras om till betydligt större paradvåningar, och gästerna kan boka ett helt däck som familjesviter. Four Seasons siktar på att ta ut sin exklusiva kundupplevelse på havet, med fem restauranger med egna unika koncept, en swimmingpool i fören och stora plattformar längs sidorna för vattensport och beach clubs.

FOUR SEASONS
yacht garanterar samma extremt höga standard som på hotellen i land.
FOUR SEASONS yacht garanterar samma extremt höga standard som på hotellen i land.

– När du befinner dig på en superyacht är du gäst hos en besättning med många olika arbetsuppgifter, så upplevelsen kan bli omväxlande, säger Christian Clerc, VD på Four Seasons Hotels and Resorts.

– Hos oss vet du att du får garanterad kvalitet, även om det är på vattnet.

Yachten beräknas tas i drift 2025 och priserna är inte spikade ännu. Kryssningarna kommer att göras i samarbete med Marc-Henry Cruise Holdings.

Aman

Amans Project Sama är planerat att sättas i drift 2025. Fartyget kommer bara att ha 50 sviter, med fokus på hälsa och välbefinnande och troligen med den enda japanska trädgården till sjöss. Hotellföretaget har samarbetat med superyacht-designfirman Sinot Yacht Architecture & Design för att skapa det 183 meter långa fartyget som bland annat har en generöst tilltagen beach club och två helikopterplattor. Expertisen är hämtad från samarbetspartnern Cruise Saudi. Prisnivån har ännu inte offentliggjorts, men klart är att ett antal restauranger kommer att presentera menyer från olika världsdelar och Aman Spa erbjuder alla tänkbara behandlingar.

AMANS PROJECT
Sama med 50 sviter fokuserar på hälsa och välbefinnande och har bland annat en japansk trädgård ombord.
AMANS PROJECT Sama med 50 sviter fokuserar på hälsa och välbefinnande och har bland annat en japansk trädgård ombord.

Belmond

Medan konkurrenterna tävlar inom superyacht-segmentet satsar den LVMH-ägda lyxflottan på små kanalbåtar på Frankrikes okända men fantastiskt charmiga vattendrag. Belmond var tidigt ute och presenterade sina första flytande hotell redan 2004. De intima charterbåtarna med två till sex kabiner tillåter utforskande av Frankrikes allra mest pittoreska kanaler. Nästa sommar kommer Coquelicot, en komplett nytolkning med tre kabiner av fartyget Hirondelle från 1928, att ansluta till flottan för att koncentrera sig på Champagnedistriktet. Priserna börjar på 81 500 dollar per vecka för upp till sex gäster, och på programmet står bland annat ett privat besök med provsmakning hos Maison Ruinart och en middag ombord komponerad av Ruinarts chefskock.

FRÅN HIMLEN SÄNT

SpaceX nya Starlink-system, som består av tusentals små satelliter i omkrets runt jorden på cirka 550 kilometers höjd, servar ett 40-tal länder med Internetuppkoppling sedan starten 2021. Det högteknologiska systemet har även visat sig fungera perfekt för superyachter.

– Starlink har blivit en svår konkurrent till äldre satellitbaserade system, säger Paul Clarke, kapten på den 55 meter långa charteryachten Loon, som utrustades med en av de första mottagarna. Loon tar emot
en konstant nedladdningshastighet på 150 till 200 megabyte per sekund enligt Clarke, att jämföra med yachtens andra provider Viasat som bara når upp till max 80 MBPS. Starlink kostar dessutom bara 5 000 dollar i månaden medan Viasat kostar 10 000 dollar.

Snabb, pålitlig uppkoppling är nödvändigt på ett fartyg som vårt. Vi
har många kunder som sköter sina affärer ombord, och deras barn
har skoluppgifter att göra online, säger Paul Clarke.
Loons besättning på 15 personer drar också nytta av Starlink. Tidigare har manskapets behov av
bandbredd fått stå tillbaka för gästernas
uppkoppling.
– Nu finns det
megabyte så det räcker till alla, säger Clarke.
Men Loon kommer inte att säga upp Viasat ännu.
Starlink är fortfarande på utvecklingsstadiet, och full
uppkoppling överallt på jordklotet väntas inte bli klart
förrän senare i år.
Snabb, pålitlig uppkoppling är nödvändigt på ett fartyg som vårt. Vi har många kunder som sköter sina affärer ombord, och deras barn har skoluppgifter att göra online, säger Paul Clarke. Loons besättning på 15 personer drar också nytta av Starlink. Tidigare har manskapets behov av bandbredd fått stå tillbaka för gästernas uppkoppling. – Nu finns det megabyte så det räcker till alla, säger Clarke. Men Loon kommer inte att säga upp Viasat ännu. Starlink är fortfarande på utvecklingsstadiet, och full uppkoppling överallt på jordklotet väntas inte bli klart förrän senare i år.

Text: Michael Verdon