Carnegie Bank

Ungdomsrevolt till sjöss

High-tech, socialt, digitalt och…fult? Om hur en ny generation ägare har förändrat yachtdesign, och hur teknologin och upplevelsen väger tyngre än estetiken bland de yngre kunderna.

ÖPPNA YTOR, flera pooler och direkt tillgång till havet skiljer Tankoas 250 fots Project Apache från traditionella yachter.

”Det pågår en revolution inom yachtdesign för att skapa båtar som tilltalar en yngre publik”, säger Ian Sherwood, mäklare för Burgess Yachts som är mitt uppe i konstruktionen av sitt 114 fots Project Fox. Den är tänkt för en köpare i 20- till 30-årsåldern och har ett gigantiskt öppet akterdäck.

”Den nya generationen ägare vill kunna göra betydligt mer än att bara sitta vid rodret”, säger Sherwood. Därför har Project Fox 112 kvadratmeter stora akterdäck plats för amfibiefordon, undervattensfarkoster, jet-skis, ett par livbåtar och dykutrustning, samtidigt som den väl tilltagna ytan fungerar som ett flytande vardagsrum för party och umgänge. Självklart har yachten dessutom ett DJ-bås, en vinkällare, en multimedia-biograf och en grillplats.

”Den nya generationen vill sticka ut på havet med 20 vänner, den bäste kocken och en discjockey – och allt på en armlängds avstånd”, säger Alberto Mancini som nyligen presenterade Tankoas 250 fots Apache-koncept. ”De gillar tanken på en privat ö mitt i havet, långt bort från all trängsel.”

Apache kan beskrivas som en vild- are nytolkning av en konventionell superyacht, med enorma övertäckta ytor för umgänge utomhus, tre pooler – varav en tio meter lång med glasbotten i anslutning till mastersviten. Akterdäcket har utfällbara sidor som ökar utrymmet till hela 130 kvadrat- meter. ”Dessa nya miljardärer vill testa gränserna för vad som går att göra med en yacht”, säger Mancini. ”De bryr sig inte om fartygets utseende, huvudsaken är att det ska leverera de önskade upplevelserna.”

En annan ung italiensk designer, Valerio Rivellini, hörde till pionjärerna inom utfällbara sidodäck för dagbåtar. Han håller med Mancini att upplevelsen har blivit viktigare än estetiken när det gäller yngre köpare. Hans nyligen introducerade Evo V8 har stora sällskapsutrymmen på däck, matsalar med ”smarta” fönster som mörknar automatiskt i solljus och upp till fyra förarplatser.

”Utrymmen som erbjuder både avkoppling och utomhussporter har blivit absoluta krav bland dagens yngre kunder”, säger Rivellini.

Ett annat krav är teknologi i framkant. Feadships spännande nya 268 fots Pure-koncept kanske allra bäst illustrerar gränsdragningen mellan gammal och ny teknik. I stället för en traditionell styrhytt har man flyttat ner förarplatsen till yachtens lägre däck – vilket i praktiken betyder att Pure framförs virtuellt via projektionsskärmar.

”Äldre kaptener vi har talat med säger: Har ni blivit tokiga? Jag måste få se med egna ögon vad jag gör!”, säger Farouk Nefzi, Feadships försäljningschef. ”Den yngre generationen säger: Wow, fett coolt, det är ju som den ultimata spelkonsollen.”

Teknologin är på väg att bli viktigare än inredningsdesignen för yngre köpare. Tillverkare som Princess, Sea Ray och Tiara har inkorporerat digitala hjälpsystem för att lägga till i hamn på sina nya modeller, och har även skapat appar som gör det möjligt att manövrera fartyget via sin smartphone.

”Användningen av den senaste tekniken i vår nya V50 har resulterat i massor av förfrågningar från yngre kunder”, säger Nick Smith, utvecklingsansvarig på Princess.

Våra kunder är unga, har bra koll på modern teknik och kräver hållbarhetstänk

Även hållbarhetsaspekten är viktig bland ”millennials”. Eldriften är på frammarsch på dagbåtsmarknaden och svenska Candela Boats har nyligen presenterat sin eldrivna modell C-8, medan amerikanska Navier har byggt en 27-fotare med futuristisk formgivning som de hävdar kommer att bli elbåten med den längsta räckvidden hittills. Navier 27 är utvecklad av tre studenter från MIT och har ett intelligent navigationssystem tillsammans med ett bärplanssystem designat av Paul Bieker, mannen som introducerade bärplanstävlingsbåtar i America’s Cup.

”Våra kunder är unga, har bra koll på modern teknik och kräver hållbarhetstänk”, säger Sampriti Bhattacharyya som är en av Naviers grundare och specialist på robotteknik och rymdfart. ”De vill ha en eldriven båt, men med tillräcklig räckvidd för upptäcktsfärder till helgen.” Och när det gäller nya Navier 27 är ”vill ha” något av ett understatement – konceptet visade sig vara så populärt att de första 15 förbeställningarna sålde slut på bara sex veckor.

Text: Julia Zaltzman