Carnegie Bank

Champagne & konst för alla sinnen

Vad är kopplingen mellan champagne och konst?

Jo, att bägge väcker våra sinnen. Det är i alla fall devisen på världens äldsta champagnehus, Maison Ruinart i Reims utanför Paris. I år är företaget åter aktuella med en ny konstnär i det årliga konstprojektet ”Carte Blanche”. I Jeppe Heins interaktiva installation står sinnena liksom universums fyra element i fokus.

RUINARTS SIGNIFIKATIVA “Blanc de Blancs”, champagnen som görs på högkvalitativa Chardonnay- druvor, har lagrats i husets källare sedan 1729.

Frédéric Dufours, VD på vinhuset Ruinart, devis om att ”Champagne och konst öppnar upp ditt medvetande och hjärta” känns onekligen passande för valet av årets ”Carte Blanche”, konstprojektet där en konstnär årligen bjuds in för att tolka champagnehusets arv och historia. I sitt verk ”Right here, right now” vill Jeppe Hein, den danske men numera Berlinbaserade konstnären som gjort sig känd för sina interaktiva performances (och som under sommaren även är aktuell med en utställning på Moderna museet i Stockholm) ta med betraktaren på en närvarande och genomgående sinnes- stimulerande upplevelse. Hans version av årets ”Carte Blanche” har koppling till de fyra elementen; jord, eld, luft, vatten såväl som till de fem sinnena; syn, hörsel, känsel, lukt och smak.

– Jag attraherades av uppdraget för att det kunde lära mig mer om hur jag kan använda mina sinnen. Vi tror att vi behöver en massa yttre stimuli som shopping, Netflix… eller våra telefoner att ständigt pilla på.. Men egentligen räcker det med att öppna våra sinnen och på riktigt uppleva allt som finns runt omkring oss. Att medvetet lukta, smaka och känna på detaljerna i livet är som ett konstverk i sig. En individuell och unik upplevelse för varje betraktare, säger Jeppe Hein om installationen som bland annat består av speglar, russin och Chardonnaydoftande blommor.

JEPPE HEIN är Ruinarts “Carte Blanche” 2022. För champagnehuset har han skapat “Right here, right now”, en installation med koppling till de fyra elementen; jord, eld, luft, vatten och till de fem sinnena; syn, hörsel, känsel, lukt och smak. Hans interaktiva utställning “Vem är du egentligen” visas på Moderna museet i Stockholm under sommaren.

Under arbetet med verket ”Right here, right now” har han själv upplevt Ruinart med alla sina sinnen – genom att ”se, smaka, dofta, höra och känna på champagnehuset”.

– Jag ville ge betraktaren nya perspektiv och visioner genom att låta dem möta Ruinart och sitt eget liv genom alla sinnen, säger Jeppe Hein i samband med öppningen av installationen som förutom att visas på invigningsutställningen på Palais de Tokyo i Paris, under året kommer att turnera runt på några av världens största konstmässor. Där kommer besökare aktivt kunna ta del av verket – och därtill få en bit av det med sig hem. Bitar av den krita som finns i vinodlingarna är nämligen en beståndsdel av Jeppe Heins interaktiva installation.

KONSTNÄRSDUON MOUAWAD
Lauriers installation “Retour aux sources” är ett av husets permanenta verk – placerat 30 meter under jorden.

Kritans framträdande roll i ”Right here, right now” har även en motsvarighet i Ruinarts champagnetillverkning. Den höga andel krita i områdets kalkrika jordmån ger nämligen husets ”Blanc de Blancs” (den signifikanta champagnen som görs på högkvalitativa Chardonnay-druvor) sin världsberömda karaktär. Sedan år 1729 har flaskorna lagrats i husets vinkällare belägna långt under marken. Under århundradena har ägarna, vid sidan av sin massiva produktion (det sägs att Ruinart idag tillverkar runt 2 miljoner flaskor om året!), därtill byggt upp en gedigen konstsamling bestående av målningar såväl som skulpturer och installationer. Familjen Ruinart, som ägde företaget fram till att det köptes av Moët & Chandon på 1960-talet, var konstsamlare i generationer och var tidiga med att anlita konstnärer för sina vin- och spritreklamer. Redan 1896 bjöd den dåvarande ägaren André Ruinart in den tjeckiske jugendmålaren Alfons Mucha för att sätta sin, för tiden, djärva prägel på en affisch för företaget. Allt sedan dess har konsten varit ett sätt att etablera champagnehusets vision och placera det i en samtida kontext. Med ambitionen att ständigt förnya sig genom att arbeta med engagerade konstnärer vill man visa pionjäranda såväl som miljöengagemang – ofta med betoning på biologisk mångfald. Vid sidan av en gedigen samling permanenta verk i huset, däribland den franska konstnärsduon ”Mouawad Lauriers” mäktiga installation ”Retour aux sources” (en rörlig apparatur bestående av LED-lampor som styrs av AI-data kopplade till den omliggande naturen) 30 meter under jorden, involverar man sig återkommande i en rad internationella utmärkelser och konstprojekt på världens ledande konstmässor. Enligt Fabien Vallérian, International director of Arts & Culture på Ruinart, är företagets satsning på samtidskonst ett sätt att ”bygga broar av förståelse”.

KONST HAR haft en central roll i champagnehuset Ruinarts historia i århundraden.

– Tillsammans med konstnärer knyter vi an till naturen och varandra, men även till oss oss själva och vårt ”djupare” jag. Som en nedräkning inför vårt 300-årsjubileum 2029 bedriver vi under tio år ”Countdown”. Det är ett projekt där vi bjuder in etablerade konstnärer till konstprojekt i huset. Mouawad Laurier och Tomas Saraceno är några av dem – och fler kommer, säger Fabien Vallérian.

Varför ”art” ingår i champagnehusets namn behöver med andra ord inte förklaras. Lika mycket som champagne har konst genom åren blivit en del av Ruinarts historia.

Text: Sofia Edgren