Range Rover Sport SV

Sport och elegans i perfektion 

Range Rover Sport SV visar med sina imponerande 635 hk att kombinationen av sofistikerad elegans, komfort och kraftfull prestanda fortfarande är helt enastående. Robb Report har provkört bilen där den visar sin fulla potential både på banan och i terrängen.

Alla som har varit på en racingbana vet också hur läckert det är när man närmar sig banan och man hör det kraftfulla vassa motorljudet kontrat med blixtsnabba växlingar, då ryser man till av spänning och pulsen stiger. Att sätta på sig hjälmen är en speciell och mäktig känsla bara i sig själv. Jag befinner mig på Algarve International Circuit, även känt som Portimão Circuit, dagens schema består av körning av den nya Range Rover Sport SV – på banan, på vägen och självklart offroad.

Range Rover Sport SV är en fortsättning från deras tidigare supervassa SVR som nu i stället heter SV som står för Special Vehicle vilket är Range Rovers division där de tar fram extra exklusiva och speciellt kraftfulla versioner. De nya har en V8 på 4,4 liter med dubbelturbo samt mildhybridteknik. Den totala effekten ligger på 635 hk, tidigare version 575 hk, och gör 0-100 km/h på bara 3,8 sekunder som är otroligt imponerande med tanke på storlek av bil. Maximala hastigheten ligger på 290 km/h.

Första varvet tas i lugnt tempo, en lära-kännastund för bana och bil. Ivrigt ställer jag in dynamic-läget och aktiverar också funktionen för extra motorljud, man känner hur bilen gör sig redo och vässar till ljudet så nackhåren reser sig. Sen blir det dags för nästa varv, det är en stor bil, men accelerationen är härligt snabb, min utmaning blev inte bara att lära mig banan utan också att köra på höger sida, eftersom bilen är högerstyrd. Det kändes mycket konstigt till en början men glömdes bort i samma ögonblick som jag släpptes i väg. 

Trots sin vassa sportighet så har jag aldrig någonsin kört så bekvämt på bana. Prestandan är härligt kraftfull och kurvorna tas lättsamt och kontrollerat. Stora SUV:ar har en förmåga att kränga ganska ordentligt vid tuffare kurvtagningar och dessutom brukar jag kunna glida runt i sätena. Men här sitter jag bra, sportsätena håller mig på plats och det kombinerat med inställningarna av ratt och säte kan jag arbeta mig genom banan bekvämt och behagligt.

Styrningen i kombination med deras nyutvecklade fjädring gör det lekande lätt, chassit är imponerande följsamt och stabilt. De nya adaptiva stötdämparna är hydraulisk sammanlänkade med luftfjädringen som gör att chassit håller sig väldigt stabilt både i kurvtagningar, accelerationer och vid bromsning. Det är en stor skillnad från den tidigare SVR, som var mer ”hardcore” mycket råare och hårdare satt och vid exempelvis kraftig acceleration ”satte” den sig, som på ett visst sätt är en härlig känsla. Den nya är extremt kraftfull men framförallt stabil vilket resulterar i att den är otroligt bekväm. Dessutom har den Brembobromsar med åtta kolvar kombinerat med kolfiberkeramiska bromsskivor och det toppas med fälgar på 23 tum som är i kolfiber. Extremt läckert utseendemässig men också mycket lättare. 

Bilens effektiva fjädring och bromsar märkte jag också av tydligt när jag körde på landsväg. På smala vackra vägar svischade jag fram genom skarpa kurvor och varje gång jag närmade mig en bromsade jag fullt ut vilket gav en otrolig effekt utan att bli för hårt. Och jag vet hela tiden var jag har bilen, den är med mig hela vägen runt, tack vare det stabila chassit samt styrningens precision som är trevligt kalibrerad. 

Ibland när man ligger på hårt i körning kan man efter ett tag bli trött och lite mör i armar men här blev jag aldrig trött, utan bilens olika inställningar är så pass bra inställda så den håller en fin balans mellan att vara otroligt vass och sportig samtidigt som man färdas bekvämt. Och det är en ganska absurd känsla, att först köra hårt på bana för att senare höja upp bilen och ge sig ut på terrängkörning som blev upp och ned över extrema kullar och även bjöd på extrem lutning där man måste hålla hårt i ratten till att avverka många mil på landsväg. 

En annan intressant nyhet för komforten är att ljudanläggningens ljudupplevelse förstärks via vibrationer i sätena som heter ”body and soul seat”. En mycket speciell upplevelse som gör att musiken även känns av rent fysiskt i sätena genom vibrationer. Till en början upplevdes det annorlunda men under körningen blev det en läcker förstärkning av ljudet. Det är inte en funktion man vill ha aktiv hela tiden, men när favoritmusiken spelas blev musiken ännu bättre med funktionen aktiverad. Jag provade spela Hans Zimmers låt Time och jag kan inte annat än säga att upplevelsen blev magisk när man rent av känner varenda liten detalj i musiken.  

Land Rover har än en gång bevisat med sin Range Rover Sport SV att man kan kombinera vacker och bekväm elegans med rå prestanda i en bil som är byggd för att hantera extrem terräng.

Av. Mia Litström

Porsche GT3