Trender inom klockornas värld

Vi kan sammanfatta den starkaste trenden just nu med orden färg, färg och återigen färg. Blått är naturligtvis ledande men som stark tvåa kommer grönt i alla dess toner. Laxfärgade urtavlor ser vi också mycket av på de mest komplicerade uren, och att det gula guldet är på stark frammarsch är ett som är säkert.

Det blå får i denna artikel representeras av Chopards nya framgångsrika serie Alpine Eagle och den nya familjemedlemmen, modellen Flying Tourbillon med en behaglig blå ton för tavlan. Klockan har ett L.U.C. verk kaliber 96.24-L, ett av få verk som har dubbla certifieringar bestående av Chronometer-certifikat och Poincon de Genève och som utvecklades förra året när den egna urverkstillverkningen 25-årsjubilerade. Boetten är 41 mm och tillverkad i Lucent Steel A223, en legering som är extremt motståndskraftig mot repor och som har en enastående briljant lyster. Det är en öppning i urtavlan som har ett mönster där alla ”vägar” bär till klockan 6 där den välgjorda tourbillonen är helt synlig.

CHOPARD ALPINE Eagle Chronograph Flying Chronograph

Att grönt är en riktig ”runner up” när det gäller färg är det ingen tvekan om. Den gröna trenden startade förra säsongen för att explodera under denna. Vi har valt ut Panerais Submersible QuarantaQuattro eSteelTM Verde Smeraldo – PAM01287 med grön tavla och grön boett. Bandet är självklart också grönt men i en annan ton. Denna modell är Panerais bidrag för en hållbar framtid, minskning av avfall och för främjandet av återanvändning av material. Av boettens vikt är 72 gram (= 52% av klockans vikt) tillverkat av återvunnet material. Verket är P.900, en automatisk kaliber som bara är 4,2 mm tjock och med tre dagars gångreserv, som är vattentät till 300 meter. Två band ingår när man köper den, ett i tyg i material återvunnet från pet-flaskor, och det andra är tillverkat av återvunnet gummi.

PANERAIS SUBMERSIBLE QuarantaQuattro eSteelTM Verde Smeraldo med grön tavla, grön boett och massor av ecofriendly-tänk.

Att grönt är en riktig ”runner up” när det gäller färg är det ingen tvekan om.

När det gäller att välja ut en klocka som representerar den guldgula trenden är ingen modell bättre än Vacheron Constantins modell 222. Den ritades 1977 av en ung Jorg Hysek senior, och nu i vintagetider har de gjort en nytolkning inför företagets 222-årsjubileum. Den är helt i guld och har massor av charm med lyxig guldboett och integrerat helguldsarmband och malteserkorset, Vacheron Constantins igenkänningstecken, är placerat nertill till höger på boetten (37 mm) precis ovanför bandfästet. Modellen är behagligt tung och vi upplevde den lite mer 1970-talsaktig än sina kollegor Royal Oak och Nautilus. Kanske beror det på att den fått vara i fred i malpåse och inte ständigt uppdaterats. En bra ändring är att datumfönstret placerats något närmare mitten av urtavlan och inte går in i ringen. Armbandet är snyggt borstat och rotorn är också den i guld.

VACHERON CONSTANTINS fantastiska modell 222
i helguld och välgjord retrokänsla.

Det är något särskilt med laxfärgade urtavlor, det är en färg som historiskt attraherat samlare och därför använts för klockor med väldigt komplicerade verk. Vi låter här Vacheron Constantins nya modell Traditionelle Perpetual Calendar Chronograph få skina i ensamt majestät.

VACHERON CONSTANTINS Traditionelle Perpetual Calendar Chronograph med laxrosa tavla till boett i platina.

Det är en klocka där de för första gången kombinerat platina i boetten med en laxfärgad tavla. Det blir annorlunda och tilltalande matchat med det midnattsblå bandet. Månfasen placerad vid klockan 6 har en skiva i platina för att gubben i månen ska vara väl synlig. Verket som sitter i boetten är det egna manuella verket Calibre 1142Q som på vanligt Vacheron Constantin-sätt är extremt väldekorerat och helt synligt genom boettens safirglasbaksida.

Text: Britta Rossander och Mia Litström

Foto: Mia Litström och Chopard

Cartier