Det medelstora planet Cessna Citation Latitude (cessna.txtav.com, ca 135 milj kr) visades för första gången 2011, och första exemplaret levererades i augusti 2015. Cessna, som ägs av Textron, levererade 42 plan första året, vilket gjorde modellen till den mest sålda i sin kategori under 2016, och antalet anställda på Citation Latitudes ökade till 58. ”Marknadens reaktion på detta flygplan har varit väldigt positiv”, säger Robb Reports Private Aviation Advisory Board-medlem Lee Rohde, grundare och ordförande samt vd för Essex Aviation Group i New Hampshire.
Kabinen i Latitude har 1,8 meter i takhöjd och tar nio passagerare. Ett nytt avkylnings- och lufttrycksystem ger känslan av att bara vara 1 800 meter över havet när man i själva verket är uppe på planets maxhöjd kring 13 500 meter. Cockpit är utrustad med Garmin G5000 touch-screen-elektronik och synthetic vision. Planets räckvidd är 5 280 km, och det kan flyga nonstop omkring 5 000 km med fyra passagerare i marschfarten 820 km/h.
Precis som Citation Latitude har den mellanstora Embraer Legacy 500 (embraerexecutivejets.com, ca 165 milj kr) 1,8 meter i takhöjd. Kabinen rymmer åtta större passagerarsäten som kan fällas ner till fyra fullstora sängplatser. Planet kan flyga upp till en höjd på 13 700 meter, och även på de höjderna känns kabintrycket som om man är på 1 800 meter. Med en räckvidd på nästan 580 mil möjliggörs resor mellan USAs kuster, och marschfarten är 865 km/h. Embraer levererade den första Legacy 500 i slutet av 2014, och 2015 och 2016 levererades totalt 43 exemplar. I april 2016 blev ordern på en Legacy 500 till Flexjet det tusende planet som levererats av Embraer Executive Jets.
Kabinen i den nyare Embraer Legacy 450 (embraerexecutivejets.com, ca 135 milj kr) är ungefär en meter kortare än i Legacy 500, vilket minskar säteskapaciteten till sju (inklusive fyra större säten som går att fälla ner till två sängplatser). Legacy 450 har också 1,8 meter i takhöjd. Båda Legacy-modellerna är utrustade med den avancerade instrumentpanelen Rockwell Collins Pro Line Fusion. Räckvidden för Legacy 450 är 5 370 km med fyra passagerare, och marschfarten är 850 km/h. Leveranserna kom igång i slutet av 2015.
Bill Quinn, medlem i Robb Reports Private Aviation Advisory Board, grundare och ordförande för Aviation Management Systems i New Hampshire, kallar Dassault Falcon 8X (dassaultfalcon.com, ca 480 milj kr) för ”en vattendelare i sin klass”. Om man kategoriserar 8X som ett långfärdsplan och jämför det med Bombardier Global 6000 är dess räckvidd (11 945 km) längre, dess kabin (13 meter) också längre och dess pris lägre. I den väl tilltagna kabinen har dock 8X:an inte samma utrymmen som i Gulfstream G650ER, men enligt Dassault är omkostnaderna när planet är i bruk mindre, och förmågan till branta nedstigningar och snabba uppstigningar gör det möjligt att landa och starta på flygplatser som är helt uteslutna för andra stora jetplan. 8X har också en ovanligt tyst kabin, och lufttryckssystemet gör att det känns som om man flyger på 1 200 meters höjd när man egentligen är på 12 500 meter.