En flygande sex-stjärnig svit

Sedan 1960-talet har Falcon-planen från franska Dassault tillhört eliten bland affärsjetplan. Den senaste tvåmotoriga modellen 6X har det mesta som behövs för att sopa landningsbanan med konkurrenterna. Förutom prestanda och säkerhet är 6X uppbyggd omkring den 258 cm breda kabinen som bjuder på överlägsen komfort.

Mittgången är bredare än hos konkurrenterna i samma storleksklass. Interiören har belönats med det åtråvärda Red Dot Design-priset
Inredningen installerades inte i Frankrike utan på Dassault Completion Center i Little Rock, Arkansas, där 1800 anställda tar hand om de sista arbetsmomenten.
Most spacious cabin

Det är inte bara ädla viner som produceras i Bordeaux. Efter andra världskrigets slut grundade Marcel Dassault (1892-1986) flygplanstillverkning under sitt eget namn i staden Merignac och var bland annat mannen som utvecklade det franska flygvapnets legendariska jetjaktplan Mirage. Sedan dess har den parallella utvecklingen av såväl civila som militära plan gått i rasande fart, och Dassault Aviation har bland annat blivit kända för det avancerade obemannade jaktplanet nEUROn. 1963 skapades den första Falcon-affärsjeten, den tvåmotoriga Falcon Mystere 20. Sedan dess har över 2 600 Falcon-plan av olika modeller med såväl två som tre jetmotorer rullats ut från fabriken i Merignac. Planerna för den senaste modellen 6X offentliggjordes 2018.

“Ultra Wide-body”-kabinen innebär även att piloterna får plats med en rejäl överskådlig instrumentpanel.
Motorerna kommer från Pratt & Whitney Canada och är speciellt utvecklade för 6X.

– Våra tre viktigaste mål var bränsleeffektivitet, komfort och säkerhet, berättar Dassaults VD Eric Trappier i den officiella presentationsvideon. Där får vi veta att de nyutvecklade Pure Power-motorerna från Pratt & Whitney Canada arbetar med oslagbara 99,99 procents effektivitet vilket gör Falcon 6X till det miljövänligaste planet i sin klass. Trots att 6X bara har två motorer är toppfarten densamma som hos de tremotoriga föregångarna; 685 km/ tim eller Mach 0,90. Räckvidden är 10 186 kilometer vilket räcker för att flyga nonstop från Stockholm till Los Angeles eller Johannesburg. Maximal flyghöjd är 15 000 meter.

Falcon 6X
Vind tunnel test

När passagerarna stiger in i den rymliga ”Ultra Widebody”-kabinen välkomnas de av naturligt ljus från de första takfönstren någonsin i en affärsjet. Även sidofönstren har gjorts större än på tidigare modeller för rejält ljusinsläpp. Takhöjden på 198 cm förstärker känslan av rymd i den ljusa och fräscha 12,3 meter långa kabinen som är uppdelad i en kontorsdel där all elektronik är diskret undangömd men lätt åtkomlig, och en lounge med bekväma soffor. Bredden på 2,58 meter är större än allt som kommer från konkurrenterna Bombardier och Gulfstream på andra sidan Atlanten.

Trots att fabriken i Merignac är toppmodern finns det fortfarande arbetsmoment som görs för hand

Dassault har dragit nytta av sina kunskaper från militärt flyg för att ge 6X ett avancerat digitalt ”flight control system” som dämpar vibrationer och turbulens och ger passagerarna en behaglig upplevelse – mjukt som silke, som någon uttryckte det. Kontrollsystemen gör det även enklare för piloten att landa på utmanande banor där en brant dykning krävs, som till exempel de ökänt respektingivande landningsbanorna London City eller Santa Monica Airport. Inredningsdesignen är ljus, smak – full och modern och ljudnivån i kabinen är branschens lägsta.

Falcon 6X

Allt sammantaget har teamet på Dassault gjort allt för att passagerarna ska komma fram till målet fräscha och utvilade. Priset då? 51,9 miljoner dollar kanske låter mycket, men faktum är att det är en riktigt attraktiv prislapp jämfört med såväl konkurrenter som tidigare Falcon-modeller. När detta skrives pågår de sista testflygningarna innan serieproduktionen startar. Och faktum är att vi har goda chanser att få se en ”mockup” av 6X kabin i Sverige med egna ögon redan i höst. Visningen är planerad hos Industriflygs FBO på Bromma flygplats. Fackpressen har lovordat nya 6X inte bara för dess prestanda utan även för dess skönhet. Vad kan passa bättre än att avsluta med ett känt citat från den legendariske grundaren Marcel Dassault: ”For a plane to fly well, it must be beautiful!”

Text: Thomas Wiman

Foto: Dassault Aviation