Franska Dassault Aviation

60 år med Falcon

Franska Dassault Aviation firar jubileum i privatjetflygets tjänst. Det var 4 maj 1963 som man provflög sin Mystère 20, som snart skulle komma att döpas om till Falcon 20.

”För att ett plan ska kunna flyga bra, så måste det vara vackert!” Citatet tillskrivs företagets legendariske grundare Marcel Dassault, mannen bakom bland annat jetjaktplanet Mirage. Den första provflygningen av Dassaults privatjet ägde rum utanför Bordeaux och bevittnades av bland andra självaste Charles Lindbergh, som var på plats för Pan Ams räkning. Lindbergh blev vederbörligen imponerad och skickade ett telegram till Pan Am-chefen Juan Trippe med orden: ”I’ve found our bird”. Pan Am beställde 160 plan till sitt nya dotterföretag Pan Am Business Jets – och resten är historia.

1973 startade Frederick Smith i Arkansas sin nya budfirma FedEx med en flygande flotta på 33 Falcon 20-plan, modifierade med extra stora bagagedörrar, och på 1980-talet köpte U.S. Coast Guard 41 Falcon 20-plan att använda för eftersök och räddningsoperationer. Över hela världen har entreprenörer, regeringar och flygvapen inklusive Royal Air Force använt diverse modeller av Falcon-plan (totalt har Falcon funnits i 27 olika varianter). Bland piloterna har det franska planet med teknik hämtad från militärflyget fått ett gott rykte för sina utmärkta flygegenskaper.

DEN ALLRA FÖRSTA provflygningen varade i en timme och genomfördes utan incidenter. Modellnamnet Mystére byttes snart mot det mer engelskklingande Falcon med tanke på den amerikanska marknaden.
DEN ALLRA FÖRSTA provflygningen varade i en timme och genomfördes utan incidenter. Modellnamnet Mystére byttes snart mot det mer engelskklingande Falcon med tanke på den amerikanska marknaden.

Idag har Dassault levererat över 2 700 Falcon sedan starten 1963. Den bästsäljande modellen har varit den mycket ekonomiska Falcon 2000 och på andra plats kommer den robusta slitvargen Falcon 900. Företagets senaste modeller är Falcon 6X med en räckvidd på 5 500 nautiska mil samt helt nya Falcon 10X som kan flyga 7 500 nautiska mil i ett sträck.

Båda planen är av typen ”widebody” och har de rymligaste kabinerna i sin klass, och är försedda med de senaste teknologierna och säkerhetssystemen – och grundaren Marcel Dassaults princip om planens skönhet gäller än idag efter sex decennier.

FALCON 6X har en maxhastighet på 1 110 km/tim och den lägsta bullernivån i kabinen hittills i ett Falcon-plan.
FALCON 6X har en maxhastighet på 1 110 km/tim och den lägsta bullernivån i kabinen hittills i ett Falcon-plan.

Text: Thomas Wiman