WARHOLS ANDRA MÄSTERVERK

Den gåtfulle konstnären samlade på alla slags kitschiga föremål, men hans blick för fina klockor visar att han var en av de mest sofistikerade av konnässörer.

PRECIS SOM VID SOLKUNGENS hov sökte Andy Warhols medhjälpare ständig bekräftelse från sin ikonoklastiske vän och välgörare. Marc Balet, art director på Warhols intervjutidning och som arbetade för honom i New York på 1980-talet, minns hur han försökte imponera på honom genom att visa upp den Jaeger-LeCoultre Reverso-klocka han precis hade köpt på en resa till Schweiz. ”Jag hade den till The Factory”, berättar han för Robb Report, och syftade på konstnärens berömda studio där hans krets samlades. ”Jag var så stolt över den och ville att han skulle få syn på min högt uppskattade ägodel och bli avundsjuk. Han tittade på den och ryckte på axlarna: Åh, jo. Jag har några sådana.”

Det hade han också. Efter hans död 1987 på grund av komplikationer efter en gallblåseoperation hittades 313 klockor i Warhols townhouse på East 66th Street. De såldes hos Sotheby’s följande år vid en enastående tiodagarsauktion, tillsammans med över 10 000 andra föremål. Det var första gången en sådan betydande samling av fi na klockor från samma ägare kom ut på marknaden och fängslade fantasin hos samlare över hela världen. Värdet var inte längre fästat enbart vid klockans konstruktion; priset kunde nu förstärkas av objektets resa. Det hjälpte säkert att Warhol hade ett skarpt öga och ett liv fullt av äventyr. Klockorna var klassiska och ra  nerade och skilde sig markant från den popestetik han hade fört fram. Och till skillnad från hans ikoniska screentryck, som kommer och går på auktionerna, återkommer klockorna sällan för att göda den allt hungrigare marknaden. När de gör det blir det tidningsrubriker runt om i världen – först på grund av det intresse som genereras bland nischsamlare, sedan igen när de spränger auktionsrekorden. Senaste möjligheten att rycka åt sig en Warholklocka kom den 9 december, när en Patek Philippe Ref. 570 i 18 karats guld från 1954 signerad av detaljisten Hausmann & Co. landade på Christie’s auktionsblock, och det uppskattade värdet låg på 50 000 till 100 000 dollar. 1988 sålde Sotheby’s klockan för 3 100 dollar.

Förra året såldes Warhols Rolex Oyster 3525 från omkring 1943 i stål och guld för 470 000 dollar hos Christie’s i Genève, drygt dubbla det lägre uppskattade värdet. ”Det var det högsta pris som hittills uppnåtts för en Warhol-ägd klocka”, säger Christie’s klockspecialist Remi Guillemin. ”Det fanns ett stort intresse för den efter att den åkt på en rundtur i visningssalar runt om i världen.” 3525 var den ursprungliga Rolex Chronograph monterad i en vattentät Oyster-boett och har ett ännu tydligare popkonstursprung – den var känd som ”P.O.W.”-klockan, sedan Rolex gav modellen till brittiska krigsfångar som ersättning för de klockor som nazisterna hade konfiskerat. Dessa Rolexklockor delades ut med tanken att soldaterna inte skulle behöva betala för dem förrän kriget vunnits. Men Warhols touch är guld värt: ett liknande ”civilägt” exemplar såldes vid Monaco Legend Auctions två månader senare för bara 85 000 dollar.

”Om en av de tre Cartier Tankklockor som Andy ägde kom ut till försäljning skulle det bli rena sensationen”, säger Guillemin. ”När en Tank som ägts av Jackie Onassis auktionerades ut 2017 låg det högre uppskattade värdet på 120 000 dollar, men den såldes till slut för 379 500 dollar. Förbindelsen med Warhol skulle ge stor dragningskraft.” Det faktum att Jackie O:s klocka enligt uppgift gick till Kim Kardashian är en parabel kring moderna kändisar och pengarnas makt över trovärdigheten. Under Warhols tid kom berömmelsen genom status som inte kunde köpas, trots hans egen förutsägelse att ”i framtiden kommer alla att vara världsberömda i 15 minuter”. Men man kan säkert sätta ett pris på klockan idag – så länge den är äkta. Förra året misslyckades Sotheby’s med att sälja en Rolex 6538 ”James Bond Submariner” med ett uppskattat värde på mellan 180 000 och 280 000 dollar. Sean Connery hade samma modell i Dr No 1962, men det här var inte den faktiska rekvisitan. Under 2019 såldes även en Rolex GMT-Master 1675 som hade ägts och burits regelbundet av Marlon Brando för 1 952 000 dollar. Samma modell går vanligtvis för under 25 000.

Som slutvinjett för den här tiden kunde man ha köpt en av Warhols Tanks av guld för 4 950 dollar hos Sotheby’s, och sedan 2012 för 10 625 dollar hos Leslie Hindman i Chicago. Vem vet hur mycket idag? Det kan vara det mest Warholska bland skattfynden, med en minimalistisk grafisk stil som passade konstnärens egen Halston-svarta garderob. ”Warhol hade en passion för ikoner”, säger Cameron Barr, grundare och VD för vintage-klocksidan och visningssalen Craft & Tailored. ”Han gillade saker som var lika enkla som de var sofistikerade. Han fotograferades ofta med en Tank Louis från Cartier. Den lanserades 1918, men designen är tidlös. Som han sa: Jag har inte en Tank för att hålla koll på tiden. Faktum är att jag aldrig drar upp den.

Jag har en Tank eftersom det är klockan man ska ha.” Familjehistorikern och författarinnan Francesca Cartier Brickell minns att hon pratade med en klockdesigner som arbetade åt hennes farfar Jean-Jacques Cartier, som ledde juvelerarens Londonfi lial från 1945 till 1974. Han beskrev inhousestilen som ”frånvaron av onödiga småbitar”. ”Tank är det perfekta exemplet på denna less-is-more-approach”, säger hon.

Historien bakom hur de 313 klockorna kom ut på marknaden är lika spännande som allt annat i Warhols liv

Warhol fotograferades ofta med någon ur sin samling av klockor, som uppgick till flera hundra. ”Warhol hade en passion för ikoner”, säger Cameron Barr, grundare och VD för vintageklocksidan och visningssalen Craft & Tailored.

Warhol var konstnär, förläggare och samlare. I varje kategori varierade hans färdigheter från hantverkare till snille. Hans erkännande kunde sätta nya marknader i brand. När han började köpa art deco-möbler utvecklade kategorin en skinande aura. Hans val av klockor var särskilt skarpa. ”Om man tittar på vad han köpte är det tydligt att han var besatt av urmakeriets designaspekter”, säger John Reardon, tidigare chef för Christie’s klockavdelning och nu grundare av Collectability, en online-marknad för vintageklockor från Patek Philippe. ”Han älskade detaljistsignaturer, designade klockor och klassisk design. Inom Patek Philippes värld kan vi se hans smak för klassiska Calatravaklockor samt mer avantgardistiska exempel, såsom Patek Philippes Gilbert Albert-designade Ricochet-kollektion. Patek Philippe 2526 med emaljerad urtavla och en detaljistsignatur från Serpico y Laino Caracas är den jag främst skulle vilja se på auktion igen. Hans 2503 såldes för 75 000 dollar på auktion 2016, så hans 2526 skulle kunna få ett rekordpris.”

OVAN: Warhols Tank Louis i 18 karats guld från Cartier, som 2012 såldes för 10 625 dollar hos Leslie Hindman i Chicago. NEDAN: Warhols Automatic Perpetual Calendar Chronograph Ref. 3448 i 18 karats guld från Patek Philippe, som 2014 såldes för omkring 303 500 dollar hos Sotheby’s i Genève.

Historien bakom hur de 313 klockorna kom ut på marknaden är lika spännande som allt annat i Warhols liv – och sammanfattar perfekt hans djupt excentriska beteende. Han började köpa klockor så snart han hade en tillräcklig inkomst och ofta stylade han dem på ett särskilt Warholskt sätt, han bar ofta en dam-Rolex av guld över skjortmanschetten. Ingen i hans krets visste dock hur många klockor han hade samlat på sig. ”De första klockorna hittades i den fransutsmyckade sänghimlen till hans himmelssäng”, säger Daryn Schnipper, vice VD på Sotheby’s i New York som ledde auktionen i april 1988 och sju månader senare försäljningen av en andra uppsättning som hade hittats i den falska bottnen på ett arkivskåp. ”Det är viktigt att komma ihåg att det var en tidig tid för klockmarknaden”, säger hon. ”Folk bjöd på dem på den tiden bara för att de hade tillhört honom.”

Paige Powell, som var en av Warhols närmaste vänner och anställda – de två planerade till och med att adoptera ett barn tillsammans innan han dog – fick många konstverk av honom men kom fortfarande till auktionen. ”Jag köpte en klocka från 1950-talet, med Gene Autrys ansikte, för 1 800 dollar”, minns hon. För Powell representerar klockan en stark koppling till hennes bortgångne vän, som när han var pojke hade en urklippsbok med bilder på Autry och filmpartnern Roy Rogers.

Warhol köpte klockor regelbundet och produktivt, och sopade upp dem från marknader och detaljister tillsammans med kakburkar, amerikansk indiankonst och blandade dagsländor. Som arbetarklasson till rusinska invandrare spenderade han sin nya rikedom på klockor med kända namn som skulle bevara sitt värde. Han kände alla de främsta detaljisterna över hela världen och gjorde shoppingen till en sport. Han jagade ofta med vännen, konsthandlaren och samlaren Todd Brassner, som 2018 dog i det inferno som slukade hans konstfyllda lägenhet i Trump Tower.

Warhol drogs till upprepningar i både sin konst och sina klockor. Det finns variationer på vissa mönster, som Tank, som syns om och om igen i hans samling, och särskilda former, såsom kvadratiska urtavlor från Audemars Piguet och Patek Philippe från 1950- och 1960- talen som var svåra att tillverka vid den tiden. Han investerade även i mycket detaljerade grafiska verk, drogs till månfaserna på en Patek Philippe-klocka från omkring 1970 (som gick för 22 000 dollar 1988) och ett stort ovalt armbandsur i guld från 1973 med ett urverk från Cartier Audemars Piguet och förvrängda romerska si  ror som ser ut som om de hoppat ut ur en Dalí-målning (som såldes för den ännu högre summan 37 400 dollar). Förutom klassikerna dök fascinerande extremklockor upp i samlingen, bland annat en spiralformad armbandsklocka i guld från Bulgari, som är en föregångare till Bulgari Serpenti Turbogas (den 35 mm stora versionen i 18 karats rött guld med diamanter som för närvarande säljs för 41 100 dollar). Vid auktionen 1988, när något över 5 000 dollar framstod som ett högt pris, gick klockan för 9 900 dollar

Av de märken som definierar samlingen är Cartier och Piaget särskilt anmärkningsvärda. Köpare utsända från den senare kom hem från auktionen 1988 med fem av de sju poster som bar Piagets namn till sitt arkiv i Genève. En av dem, med en oval gjuten guldboett och stavsiffror av guld, ledde till de aktuella nya klockorna i serien Piaget Vintage Inspiration, inklusive den begränsade upplagan Black Tie i vitguld. Linjerna i den ursprungliga Piaget-ramen – inte kvadratisk, inte cirkelrund – träffade den perfekta punkten mellan YSL Le Smoking-chic och industriell vintage art deco à la Chrysler Building. Så Studio 54.

Det är svårt att göra jämförelser mellan marknaden för Warhols konst och den för hans klockor. Priserna för hans målningar och tryck rusade i höjden 2007 innan de rasade tillsammans med nästan allt annat i konstvärlden 2008, sedan stabiliserades de och har stigit stadigt sedan 2010, med en genomsnittlig årlig tillväxt på 12,5 procent enligt Artnet. Warhols Silver Car Crash (Double Disaster) från 1963 bytte 2013 ägare för 105,4 miljoner dollar, men det finns även konstverk på ingångsnivå. Samma år som den rekordbrytande transaktionen började Christie’s anordna ”blixtauktioner” av tusentals mindre verk – han var om inte produktiv – med många som gick för under 10 000 dollar. Inte tillräckligt många av hans klockor har kommit ut på marknaden för att skapa ett tillförlitligt mått på inflationen.

På vissa sätt är var och en av klockorna ett ovanligare fynd än någon av hans målningar. Det finns massor av Mao och Marilyn där ute, men bara en Longines Wittnauer Silver Aviator som han faktiskt ägt.

OVAN: Warhols Piaget i 18 karats guld köpt av Piaget vid Sotheby’s Warholauktion 1988. NEDAN: Warhols Oyster Chronograph Ref. 3525 i rostfritt stål och rött guld från Rolex, som 2019 såldes för omkring 470 000 hos Christies i Genève.

Vi vet hur mycket en sällsynt Patek Philippe har stigit i värde, medan en klocka från Warhol är en ren curveball. Detta är klockor som är bundna till ett glamoröst förflutet och en berättelse och kan inbringa vad som helst som en Warholdyrkare är villig att betala. På vissa sätt är var och en av klockorna ett ovanligare fynd än någon av hans målningar. Det finns massor av Mao och Marilyn där ute, men bara en Longines Wittnauer Silver Aviator som han faktiskt ägt.

Innanför de 976 sidorna i Blake Gopniks nyligen publicerade episka biografi , Warhol, finns det fl era berättelser om konstnärens samlartendenser. Han gillade, sägs det, att gå runt med bröstfickan full av diamanter. De såg aldrig dagens ljus; han tyckte bara om att veta att de fanns där, en fantastiskt värdefull skatt utan något verkligt syfte. Denna ilning av glamour genom fysisk associering var något han fortsatte att investera i genom ”Business Art”, som definierade de sista 15 åren av hans liv: projekt med måttligt praktiskt engagemang, men med hans namn bifogat, vilket var tillräckligt. På många sätt var auktionerna 1988 hos Sotheby’s det främsta uttrycket för mediet. Hundratals människor bjöd på klockorna eftersom de hade valts och berörts av honom, kanske suttit fastspända runt hans handled. På två dagar med sju månaders mellanrum skapade han en ny marknad. Warhol gjorde klassiska, hantverkstunga klockor sexiga. Och han behövde inte ens vara där för att lyckas med det.

TEXT: Mark C. O’Flaherty

Cartier