Carnegie Bank

HELLERUP MANOR

Det nordiska arvet

– Jag jobbade som bonde en gång, säger Knud Erik Hansen och tittar ut mot några av de gigantiska almarna som omringar hemmets trädgård på närmre 30 000 kvadratmeter.

– Jag hade ingen aning om vad jag först gav mig in på men med lite självförtroende, rätt skördetröskor, och ett evigt slit så gick det vägen. Det var en rolig utmaning. Men utmaningen med min farfars företag Carl Hansen & Søn, har nog varit den roligaste hittills.

Det var 2002 som Knud Erik Hansen tog över VD-rollen på familjeföretaget Carl Hansen & Søn efter sin äldre bror Jørgen Gerner Hansen. Rollen innebar inte bara en ny karriär utan även ett nytt äventyr för familjen i och med flytten till Fyn där Carl Hansen & Søn huvudkontor och fabriker ligger.

– Denna gång ville jag verkligen bo i ett slott! Fyn är fullt av gamla till synes vackra slott men de flesta är i väldigt dåligt skick. Efter lite letande fick jag nys om att Hellerup Manor skulle säljas. Det var kärlek vid första ögonkastet men det tog några samtal, och månader, innan säljaren gick med på mitt bud.

Dryga 20 år framåt i tiden, och många år av gedigna renoveringar av det 2000 kvadratmeter stora slottet senare står jag nu här med Knud Erik bredvid mig och beskådar det hem som kom att bli familjens, men kanske framför allt, Knud Eriks livsverk. Stoltheten är oundviklig och kärleken för platsen beundransvärd.

– Nu när vi äntligen är klara med insidan så måste vi börja om och fixa med exteriören igen, säger Knud Erik och bryter ut i ett stort leende. Det som själv fått en att bli gråtfärdig berör inte denna visionär av man som så tydligt älskar platsen vi befinner oss på och livet han befinner sig i.

Nya tider

Precis som för Hellerup Manor hade Knud Erik stora visioner för familjeföretaget Carl Hansen & Søn. Siktet låg på expansion och en större internationell närvaro, och med det knöt företaget till sig fler välkända danska modernister såsom Kaare Klint och Arne Jacobsen för att tillsammans med den välkända samarbetspartnern Hans J. Wegner bilda en gedigen samling modern dansk design hos Carl Hansen & Søn.

Sagt och gjort. 2013 öppnades den första flaggskeppbutiken upp på bästa adress i Köpenhamn och idag finns Carl Hansen & Søn i princip över hela världen med flaggskeppbutiker i New York, San Francisco, Tokyo, Osaka, London, Milano, Stockholm och Oslo, för att nämna några. Deras tidlöst finslipade diamanter till möbelklassiker inreder privata hem såväl som hotell, restauranger, och till och med kyrkor. De finns, de syns, och är älskade för sin timida framtoning och rena formspråk, vilket leder oss till företagets superstjärna till möbel.

Stolarnas stol


I samband med Hans J. Wegners 110-årsdag lanserade Carl Hansen & Søn Wishbone Chair
för barn i en limiterad utgåva.

Pratar vi om kändisskap i designvärlden så är Wishbone Chair i linje med de större stjärnorna. Trots att stolen i sig håller en någorlunda tillbakadragen profil, så drar den oundvikligen uppmärksamheten till sig. Det här är en stol vi känner igen, kan relatera ett minne till, kanske äger, eller drömmer om att äga. En stol som finns över hela världen och älskas av, kanske just för sin blyga framtoning och unika design, av miljoner människor världen över.

Det var år 1949 som designern Hans J. Wegner ritade den berömda CH24 som på grund av sitt Y-formade ryggstöd kom att få det idag legendariska smeknamnet Wishbone Chair. Det var bland annat denna stol som kom att lägga grunden för ett livslångt samarbete mellan Wegner och Carl Hansen & Søn.

Stolens design var för tiden innovativ och konstruktionsmässigt utmanande med sina 14 olika delar och handvävda sits. Den vävda sitsen av papperssnöre var från början en tillfällig lösning på grund av den dåliga tillgången av material efter andra världskriget, men kom att bestå då Wegner föredrog papperssnörets hållbarhet och mjuka matchning mot stolens konstruktion i trä. Själva vävningstekniken är en konstform i sig och för CH24 väver man i en så kallad ”kuvert-teknik” som för den erfarna får ta max en timma att göra. För åskådaren känns just denna tidspress kring vävningen som ett ouppnåeligt mål men om man förstår i vilken takt denna stol lämnar fabriken så förstår man också att det inte finns utrymme för amatörer. Bara sitsen håller i 40–50 år och stolen en livstid.

Eller som Knud Erik själv säger; Alla våra möbler kännetecknas av tidlös skönhet, komfort, hantverksskicklighet och hållbarhet, och du behöver bara se och röra vid dem för att bli förälskad.

Det är när man står där i sliprummet med 13 delar stol framför sig och 1 del i handen som man inser att, det här är handgjort på riktigt. En djup respekt infinner sig. Inte bara för den gedigna process det innebär från start till klar produkt, utan för materialet, människorna som dagligen med sina bara händer, slipar, limmar, målar, granskar, och väver för att ge entusiaster över hela det de önskar allra mest – en vacker genuin möbel.

Text: Emilia Radow Ingvarson