My Garage

Hur en lego-arvinge förvandlade bilparkeringskonceptet till ett utarbetat ekosystem för eftertraktade bilar

Anders Kirk Johansen är en av Godtfred Kirk Christiansens barnbarn och grundaren av My Garage. Här är vad han gör annorlunda.

Danmark är inte den vänligaste nationen för bilentusiasten. Motorvägen som leder dig bort från Billunds flygplats mot den lilla staden Vejle går genom vidsträckta fält av genomträngande ljusa, gula rapsblommor som bara bryts av enstaka gårdsbyggnader i trä målade i det distinkta, platta röda så doftande av södra Skandinavien. Vägen är platt, pilrak, perfekt belagd och i stort sett tom, men om du är frestad att ägna dig åt en ofarlig acceleration, kom ihåg att Danmarks relativt låga hastighetsgränser upprätthålls hänsynslöst. Om du blir ertappad för att köra dubbelt så högt, eller över 125 km/h, eller om din körning anses vårdslös, kan din bil konfiskeras och säljas, förlusten gjordes desto mer irriterande av det faktum att om du är bosatt i Danmark , har du redan betalat den iögonfallande 150-procentiga registreringsavgiften för lyxfordon som förvandlar till och med en Porsche 911 på ingångsnivå till en transaktion på 300 000 dollar. Om staten auktionerar ut din bil får du inte ens skatten återbetald.

Flashiga åkattraktioner och andra iögonfallande uppvisningar av rikedom är inte en skandinavisk sak, den svenska hyperbiltillverkaren Koenigsegg är en sällsynt avvikare. Regionens bilindustri, begränsad till Sverige, har länge fokuserat på kvalitet och livslängd snarare än image, och skandinaver var bland de tidigaste och mest entusiastiska anhängarna av elfordon. Så det är konstigt att resa hit för att besöka ett företag som förenar, under ett vidsträckt tak, företag och verkstäder som erbjuder nästan allt som den exklusiva bilsamlaren behöver – försäljning, lagring, underhåll, reparationer och förberedelse av racerbilar – tillsammans med sakerna de troligtvis vill ha, inklusive en fastighetsmäklare, en lyxvinhandlare och en diamantmäklare.

Bensinhuvuden i vilket annat land som helst skulle döda för en anläggning som My Garage. Men varför, undrar du när du kör genom Jyllands platta, lantliga vidd, mitt i en lokal bilflotta som gjorts ödmjuk av den höga skatten, var den etablerad här? Och kan området stödja en oro som verkar bättre anpassad till den sagolika bilkulturen i till exempel Los Angeles?

Ferraris till salu i Formula showroom
Ferraris till salu i Formula showroom
Foto: Tom Parker

I själva verket blomstrar My Garage helt klart och kommer att expandera både här och till nya platser som är vänligare för den snabba bilen än Danmark. Det beror på sin existens – och adress – till det faktum att det här området också är hem för världens största däcktillverkare, men inte på det sätt som du kanske tror. 1891 föddes Ole Kirk Christiansen i fattigdom nära Billund, där flygplatsen nu ligger. Han blev snickare och började tillverka byggleksaker i trä och döpte sitt företag efter en sammanslagning av två danska ord som betyder “lek bra”: Lego. Sonen Godtfred utvecklade de plasttegelstenar vi känner idag. De visade sig vara populära och 2015 gick Lego om Mattel som världens största leksakstillverkare och utsågs av det globala konsultföretaget Brand Finance till världens starkaste varumärke, bäst Ferrari. Verksamheten har en årlig omsättning på nästan 10 miljarder dollar och en vinst över 2 miljarder dollar och ägs fortfarande privat av några av Oles arvingar, av vilka många bor på gods nära där han föddes. Legos däcktillverkningsrekord är en biprodukt av dess kolossala skala som leksakstillverkare, Guinness World Records som inte skiljer mellan miniatyrdäck och fullstora däck. Ungefär hälften av Legos kit innehåller däck, och företaget producerar över 300 miljoner små hjul varje år.

Lång, patricier och permanent besökt av Pippi, hans Old Danish Pointer, Anders Kirk Johansen är en av Godtfreds barnbarn och grundaren av My Garage. Många ärver lite Lego från sina föräldrar eller äldre syskon; Kirk Johansen, tillsammans med Godtfreds andra ättlingar, ärvde Lego när hans farfar dog 1995. (Hans sida av familjen sålde sin andel 2007.) Han ärvde också sin kärlek till bilar från Godtfred, som samlade på sig en imponerande samling men med typiska Dansk blygsamhet, lotsade en ödmjuk Mini i 20 år som hans “daily driver”.


Anders Kirk Johansen med sin Lincoln Continental cabriolet från 1967 och sin Old Danish Pointer, Pippi, utanför huvudhuset på sin egendom, Rohden Gods
Foto: Tom Parker
Anders Kirk Johansen med sin Lincoln Continental cabriolet från 1967 och sin Old Danish Pointer, Pippi, utanför huvudhuset på sin egendom, Rohden Gods
Foto: Tom Parker

“Han byggde flygplatsen du nyss flög till”, berättar Kirk Johansen för mig. ”När företaget behövde ett större flygplan började vi förvara hans bilar i hangaren vi förvarade den gamla i. Men det var ungefär en halvtimmes bilfärd från där vi bodde, och när vi kom dit startade inte bilarna ibland. , eller så kunde vi inte få ut dem. Så vi behövde något bättre.”

I slutet av 90-talet etablerade Kirk Johansen sin egen bilkollektion, men snarare än superbilarna du förväntar dig att en ung arvtagare köper, började han med förvånansvärt mogna val. Först kom en Cadillac Brougham (“som inte var särskilt bra”) och sedan, när han bara var 22, en Lincoln Continental från 1967, en av de snyggaste bilarna som USA någonsin har gjort, som han fortfarande äger.

Le Mans superbilar inne hos My Garage, många väntar på reparation
Foto: Tom Parker
Le Mans superbilar inne hos My Garage, många väntar på reparation.
Foto: Tom Parker

Ett annat ovanligt vuxenköp kom vid 27, när han istället för en takvåning i centrum förvärvades Rohden Gods, en stor egendom utanför Vejle, med jordbruksmark, skogar och en och en halv mil privat kustlinje. Det är allt du kan föreställa dig av landets hem för en av Danmarks rikaste män, vars bröllop deltogs av landets kronprins och prinsessa. Den långa uppfarten till det palatsliknande, 120 år gamla huvudhuset flankeras av monumentala skulpturer och perfekt utskurna toppiary-träd i vitt grus som krattas i snygga, zenliknande rader. Om du är sen till ett möte med Kirk Johansen kommer hans klocktorn att avslöja dig när det ringer i timmen.

“Tillsammans med min far och mina bröder ville vi ha någonstans att förvara och ställa ut våra bilar ordentligt”, säger Kirk Johansen. Resultatet är det extraordinära tvåvånings “motorhuset” där vi pratar, skapat av en massiv gammal ladugård bakom huset. På markplanet ligger en oval racerbana i trä – rent dekorativt, tyvärr – inställd i marmorgolvet. Det finns ett styrelserumsbord med 20 platser, grupper av Egg-stolar av mästaren i dansk design Arne Jacobsen (klädd i rummets signaturgröna läder) och en öbar med ett Rolls-Royce Pantheon-galler som dörren till det centrala serveringsområdet.


Från vänster till höger: En Ferrari till salu i Formula showroom; däck på Porsche-verkstaden; allt hos My Garage.
Foto: Tom Parker
Från vänster till höger: En Ferrari till salu i Formula showroom; däck på Porsche-verkstaden; allt hos My Garage.
Foto: Tom Parker

Runt banan finns bilar från familjens samling, inklusive några av Kirk Johansens egna: en skräddarsydd Lamborghini Aventador 780-4 Ultimae Roadster och Lauge Jensen Viking-motorcykeln som han skapade tillsammans med den danske bildesignern Henrik Fisker. (Kirk Johansen köpte Lauge Jensen-verksamheten 2012.) I marmorn under foten finns glaspaneler som avslöjar huvudgaraget nedan, som är tillräckligt stort för att du ska kunna slå upp dörrarna på vid gavel på någon av de 30-tal bilar som den har och köra. rakt ut, utan att flytta något ur vägen.

Lita på oss när vi säger att det är varje bilälskares fantasi, även om vi inte kan visa det i sin helhet, för med den berömda danska anspråkslösheten föredrar medlemmar av Kirk Johansens närmaste familj att inte avslöja vilka fordon de har här. Men Kirk Johansen delar gärna sin egen samling med Robb Report. Och det är helt galet, uppvisar en sann aficionados charmiga eklekticism snarare än förutsägbarheten hos en prålig spenderare – någon som är lika upphetsad av de mekaniska underverken hos stor jordbruksutrustning som av den senaste hyperbilen, superlyxsedan eller SUV.

Anders Kirk Johansen med Pippi på sin uppfart

Foto: Tom Parker
Anders Kirk Johansen med Pippi på sin uppfart.
Foto: Tom Parker

Såna har Kirk Johansen också såklart. Det finns en Rolls-Royce Cullinan och en Mercedes-Benz G-Wagen parkerade utanför huvudbyggnaden och en Mercedes-Maybach G 650 Landaulet på 1,8 miljoner dollar (före danska skatter) i garaget tillsammans med en Bentley Mulsanne sedan som levererades till Kirk Johansen före kl. drottning av Danmark tog emot sitt. Men det finns också en Mazda Miata från tidigt 90-tal, liten och perfekt, och en kaxig Cadillac-limousine från 80-talet som han köpte i USA för bara 7 000 dollar – men skickades hem till betydligt högre kostnad – eftersom det är exakt samma modell och färg som en leksak han hade som barn, som nu finns på instrumentbrädan. När hans döttrar vill åka till Legoland, tillbaka nära flygplatsen, tar de Cadillac.

“Vi hade evenemang här och en liten klubb för vänner med intressanta bilar, och de vännerna frågade om de kunde förvara bilar här”, säger Kirk Johansen. “Vi gjorde några Porsche-restaureringar på Rohden och behövde mer utrymme för det. Vi kunde ha byggt ett garage till här, men det skulle ha förstört platsens symmetri. Vi ville göra något liknande men i större skala och utan att någonsin vara snobbiga. Och det är ungefär där My Garage kom ifrån.”

En retro Porsche som byggs om i verkstaden på My Garage.

Foto: Tom Parker
En retro Porsche som byggs om i verkstaden på My Garage.
Foto: Tom Parker

Det är dit vi går härnäst, Kirk Johansen leder den korta bilturen i sin Ferrari 812. Jag vet att vi närmar oss när en Porsche 911 Turbo och en perfekt restaurerad vintage Mini dyker upp framför oss, sticker ut bland den obeskrivliga danska trafiken och tydligt på väg till samma plats.

Kedjan av låga, stilfulla men anspråkslösa byggnader som My Garage nu upptar började livet som en mattfabrik, vars kupolformade tak med tak välvda över huvudutställningslokalen. “Jag hade kört förbi den varje dag i två år, märkt att den var till salu och undrade vem som skulle köpa den när jag bestämde mig för det”, säger Kirk Johansen. “Det var perfekt för My Garage.”

Du går förbi en hyperrealistisk skulptur i naturlig storlek av en säkerhetsvakt av den amerikanske konstnären Marc Sijan från Kirk Johansens personliga samling för att komma åt ett ständigt föränderligt bilmuseum där alla utställningarna säljs, bearbetas, förvaras eller körs – och en allmänhet är välkommen att vandra fritt genom. Tillvägagångssättet liknar det som används vid Fjordenhus, Kirk Johansens familjs kontor vid vattnet i Vejle, från vilket Kirk Kapitals investeringsfond på miljarder dollar förvaltas. Den första byggnaden designad av den isländska danska konstnären Olafur Eliasson, Fjordenhus, har en bottenvåning som är öppen för allmänheten och inrymmer en utställning av Eliassons konst. Fjordenhus står mitt emot ett hotell, Kirk Suites, som klanen också byggt. Enzo & C, en utmärkt italiensk restaurang där, samägs av Kirk Johansens bror och visar en Ferrari Testarossa från familjens samling. Dynastins inflytande på området – att bygga flygplatsen och Legoland och upprätthålla en stor tillverkningsbas trots billigare alternativ utomlands – är lätt uppenbart, liksom dess engagemang för demokratisk offentlig tillgång.


En mekaniker på Porsche-verkstaden

Foto: Tom Parker
En mekaniker på Porsche-verkstaden
Foto: Tom Parker

Och vilka fordon allmänheten kan se på My Garage. Här borta är en extrem, modern, kal-kolkroppad Dallara Stradale sportbil; där en Porsche-traktor från 1958 och en banangul 1990-tals Volvo T-5R kombi. Kirk Johansens egna bilar kompletterar detta galna kalejdoskop: I en verkstad hittar vi hans amfibiebil Panther, en 300 mil lång Volkswagen Beetle, en skräddarsydd bepansrad Range Rover byggd på 1970-talet för Juan Carlos, den tidigare kungen av Spanien, och det kala skalet av Kirk Johansens farfars Mini, som genomgår en fullständig restaurering.

Även de bästa klassiska bilhandlare och verkstäder kan ibland känna att de har vuxit ur sina utrymmen, men här är det ingen trängsel.

Faktum är att My Garage har så mycket utrymme – cirka 215 000 kvadratmeter för närvarande – att anställda använder elektriska skotrar för att susa nerför de breda, polerade inomhusboulevarderna som länkar samman de enskilda utställningslokalerna och verkstäderna

Väggarna är prydda med överdimensionerade, sakkunnigt kurerade bilder från motorsportens mest glamorösa epoker. Precis som Kirk Johansens privata garage på gården Rohden är allting utomordentligt bra.

Trots blygsamma mål från början har My Garage expanderat till att tillhandahålla nästan allt som ägaren till en exceptionell bil – eller en samling av dem – kan behöva. Dess dubbelstaplade glasmontrar är dess mest utmärkande visuella inslag och hyrs mestadels av privata kunder för en extremt rimlig $360 per månad och låda, som rymmer en bil. Deras fordon blir en del av platsens teater, med allt från F1-bilar till moderna hyperbilar till vintage Rolls-Royces utställda, med beskrivningar i galleristil på varje vitrin och många synliga från vägen utanför.

En bil kan tas ur glaslådan och repareras, underhållas, detaljeras och förberedas för en körning utan att någonsin gå utomhus. Entreprenören Kasper Gissel bor fem minuters bilresa från My Garage och har lagrat upp till tre bilar där sedan 2019, med en perfekt 1968 Rolls-Royce Silver Shadow som just nu visas. Varför husera fordon här när han kunde ha sina bilar i sitt eget garage?

“Det är varmt här till att börja med”, säger han med ett skratt, “och Danmark blir ganska kallt på vintern. Men det är verkligen bekvämligheten. Varför inte spendera lite mer pengar för att kunna ägna mer tid åt att njuta av bilarna? Om det behöver arbete kan de antingen göra det här eller så känner de en kille. Och när jag vill köra den är den alltid redo och kan tas ur lådan med cirka 15 minuters varsel. Det är aldrig ett problem, eftersom många av bilarna här är investeringar och körs inte.”

Utöver auktoriserade verkstäder för Porsche, Ferrari, Maserati och BMW driver My Garage nybilshandlare för Rolls-Royce, McLaren, Lotus, Morgan, Dallara och Kalmar. Den har också ett imponerande urval av begagnade och klassiska bilar till salu; dess sena modell, high-end Porsche-erbjudanden är särskilt välkurerade, trots att chefen hävdar att han inte är en Porsche-kille. Det finns oberoende återförsäljare här också, inklusive en officiell Ferrari- och Maserati-koncession och en annan som säljer mer prisvärda klassiker av alla märken. De kan vara konkurrenter till My Garages egen detaljhandelsförsäljning, men Kirk Johansen har beviljat dem hyresavtal för att bredda anläggningens ekosystem för fordon, som även inkluderar målare, detaljhandlare och racingverkstäder.

Ferrari verkstad

Foto: Tom Parker
Ferrari verkstad.
Foto: Tom Parker

“Varje dag som helst kommer vi att ha flera besökare som är värda $50 miljoner eller $100 miljoner, och vi kommer att ha en miljardär eller två varje vecka”, säger Per Madsbøll Pedersen, som äger My Garages vinhandlare, Wine Mage. ”Som hyresgäst kan man bara hoppas på att komma in på ett sådant här ställe. Nätverket här är unikt i Danmark och förmodligen i större delen av världen.”

“Vejle är ett nav”, tillägger han. ”Alla i Danmark passerar någon gång. Men vi har också en av Danmarks största koncentrationer av välstånd här. Mitt företag skulle lätt kunna leva på människorna på vår bakgård.”

Wine Mage, vinbutiken på My Garage.

Foto: Tom Parker
Wine Mage, vinbutiken på My Garage.
Foto: Tom Parker

Madsbøll Pedersen tror att Kirk Johansen gav hyreskontraktet till sin start-up snarare än till en etablerad vinsförsäljare bara för att hjälpa ett nytt företag. “Jag sa till honom att jag vill bygga ett av de största varumärkena i världen”, minns han. “Han gillar tanken på att bygga stora företag – jag antar att det ligger i familjen. Om jag hade varit ett normalt företag utan någon stor plan, skulle han inte ha varit intresserad.” Madsbøll Pedersen tillägger att det har varit glädjande att se Kirk Johansen göra en framgång på platsen. “Många människor tänkte: ‘Den här killen ärvde sina pengar och han kommer inte att kunna bygga det här.’ Det är så trevligt att se att de har visat sig ha fel.”

Företaget är inte helt unikt: Classic Remise-centren i Berlin och Düsseldorf, inrymda i spektakulära gamla spårvagns- respektive tågbodar, kommer förmodligen närmast konceptet. Men de har inte riktigt intimiteten hos My Garage, dess utbud av tjänster eller känslan av nästan pastoral omsorg för kunders bilar. Att äga en överflödig bil borde vara kul, men det är ofta jobbigt. My Garage gör alla skötselåtaganden enkla och bekväma.

Kundernas förvaringsutrymme.

Foto: Tom Parker
Kundernas förvaringsutrymme.
Foto: Tom Parker

Och det ser ut att fortsätta växa. Kirk Johansen har tillstånd att utöka My Garages fotavtryck till cirka 70 000 kvadratmeter. Fler bilföretag kommer först och sedan mer fordonsförvaring, med ett 16 våningar högt torn som lägger till 120 glaslådor till de 96 som redan är installerade. Han har också blivit kontaktad för att skapa planer för ett hotell, restauranger, privata banker och klockhandlare, som alla är under övervägande.

Om du sörjer det faktum att det inte finns något liknande My Garage nära dig – för att hjälpa dig att lägga mindre tid på att administrera dina bilar och mer tid på att njuta av dem – kan din förtvivlan snart vara över. Kirk Johansen är i diskussioner om att franchise sitt koncept och sitt varumärke på platser med mer uppenbara visningar av koncentrerad rikedom och där intressanta bilar inte utsätts för en sådan straffbeskattning. Om hans idé fungerar här, tänk bara på hur den kan flyga i, säg, Miami eller Monaco.

Text: Ben Oliver

Porsche GT3