Christian Dior påverkade modet för evigt trots att han bara var verksam under eget namn i dryga tio år.
The New Look, kollektionen som visades 12 februari 1947 klockan 10.30, blev anledningen till att Christian Dior, då 42 år, har en framstående plats i modets historia.
Företaget grundades 16 december 1946 på 30 Avenue Montaigne i Paris, men från husets sida räknar man den officiella starten året därpå. Finansiär var affärsmannen Marcel Boussac som ursprungligen erbjöd Dior designjobb för modehuset Philippe et Gaston (som han ägde) och som behövde ryckas upp. Dior tackade nej, han ville arbeta under eget namn vilket Boussac accepterade.
Det nya couturehuset hade kapital på sex miljoner franc, 80 anställda och kontrollfreaken Boussac trodde på Diors kreativitet och gav honom en bra lön.
I februari 1947 visade Dior sin första kollektion ämnad för vår/sommar 1947. De 90 plaggen presenterades av sex mannekänger och visningen skedde i salongen på huvudkontoret på 30 Avenue Montaigne i Paris.
Att namnet på kollektionen var Huit et Carolle är det ingen som minns, den kom istället att utgöra modehistoria under namnet ”New Look” eftersom Carmel Snow (redaktör på Amerikanska Harper’s Bazaar) ropade: ”This is so new – look!” efter visningen.
Kollektionen New Look innebar också återupprättelsen för franskt mode efter andra världskriget. Den ansågs vara glamorös, unik och revolutionerande. Silhuetten präglades av getingmidja och vida kjolar ner till vaden. En form som poängterade både byst och höft.
Looken blev populär, och Dior fick kunder från Hollywood och den europeiska aristokratin. Paris som trillat ner från positionen som modets huvudstad kunde åter titulera sig som en ledande modestad. Den nya designen välkomnades som ett uppfriskande motgift mot krigets uniformslook och beundrades av kvinnor som prinsessan Margaret och Marlene Dietrich som valde att bära ”New Look”. Alla var inte lika begeistrade utan ansåg att det var ett slöseri med metervara. Feministerna var upprörda över den korsetterade formen som de ansåg hindrade kvinnornas 2 självständighet.
Coco Chanel var som vanligt vass i munnen och sa:
– Bara en man som aldrig varit intim med en kvinna kan formge något så obekvämt!
Utlandslanseringen av Diors plagg började i slutet av 1949 i och med öppnandet av en egen butik i New York på bästa adress. Vid årets slut stod Dior för 75% av Paris modeexport, vilket var 5% av Frankrikes totala export.
År 1949 träffade Douglas Cox från Melbourne Christian Dior för att diskutera möjligheten att sälja Diorplagg på den australiensiska marknaden. Kontrakt skrevs och originaldesign från Dior skulle tillverkas i Douglas Cox ateljé Flinders Lane. De presenterade 60 Diormodeller som visade sig vara
för avantgarde för den konservativa australiensiska smaken. Cox kunde inte fortsätta och idag är dessa Dior/ Cox coutureplagg några av de mest sällsynta samlarobjekten inom mode.
Från och med 1950 dök Christian Diors logo upp på en mängd lyxvaror. Först ut var slipsar för att fortsätta till pälsar, hattar, handskar, handväskor, smycken, underkläder, halsdukar, dofter och makeup. Medlemmarna inom Chambre Syndicale de la Haute Couture fördömde det och betraktade det som en förnedrande handling som störde haute-couturens ädla konst. Ändå blev licensiering ett lönsamt drag och Dior startade den trend som sedan dess bara ökat.
Samma år valdes Christian Dior att vara ensam designer för Marlene Dietrich i Hitchcock-filmen Stage Fright och tre år senare kom första skolinjen som lanserades med hjälp av Roger Vivier, mannen som anses vara skaparen av stilettklacken.
Ava Gardner bar i filmen The Little Hut 14 klänningar skapade 1956 av Christian Dior och på 9 Conduit Street i London genomförde Dior samtidigt en modevisning med prinsessan Margaret och hertiginnan av Marlborough på första parkett.
Christian Dior var på omslaget till Time Magazine den 4 mars 1957 men avled tyvärr redan i oktober samma år i sviterna av en tredje hjärtattack. Världen hedrade honom genom att säga att hans namn var synonymt med god smak och lyx.
Sedan dess har ett antal namnkunniga personer på olika sätt försökt förvalta Christian Diors designidéer uppblandade med sina egna. Först ut var den då 21-årige Yves Saint-Laurent, han ersattes efter några år av Marc Bohan från vars kollektion 1961 Elizabeth Taylor beställde tolv klänningar.
Den som satt starkast avtryck förutom dessa är John Galliano som började 1996 och som 2007 presenterade en spektakulär och bejublad kollektion i samband med 60-årsjubileet för huset. Men 2011 fick han under stor uppståndelse sparken efter att ha gjort antisemitiska kommentarer i fyllan på en krog. Efter Galliano kom Palf Simons och efter honom tog duon Serge Ruffieux & Lucie Meier över. Idag är det Maria Grazia Chuiri som är kreativ chef och husets första kvinna på posten.
Intressant att veta är att både Miuccia Prada och Vivienne Westwood är två moderna designers som sagt att de inspirerats av New Look.
AFTONKLÄNNING för 2024 med genombruten kjol.
KORTÄRMAD KAVAJ, shorts och keps i
djurmönstrat material för 2024.
Historien om Miss Dior Perfume
När Frankrike låg i krig såldes familjen Diors villa i Granville med de doftande trädgårdarna eftersom familjens förmögenhet sinade. Christian och hans syster flyttade till Paris och delade lägenhet på Rue Royal. Christian blev framgångsrik men Catherine valde att organisera sig i motståndsrörelsen. I juni 1944 slog Gestapo till, Catherine arresterades men trots tortyr yppade hon inget.
DOFTEN J’adore skapad 1999 av Calice Becker.
MISS DIOR – doften som kom redan 1947.
Christian gjorde många misslyckade försök för att få sin syster släppt. Ingen av de rika kunderna till modehuset Lucien Lelongs, där han då arbetade, var villiga att hjälpa en ung kvinna dömd för förräderi av ockupationsstyrkorna.
Catherine fördes tillsammans med över 2 000 män och kvinnor från fängelserna La Santé, Fresnes och Le Cherche-Midi till Gare de Pantin för att i boskapsvagnar föras till Buchenwald och Ravensbrück.
Under ett år är det tyst om Catherine men den 27 maj 1945 kommer ett telefonsamtal med informationen om att Catherine kommer till Gare de l’Est i Paris. Christian ser då att hon på det gångna året åldrats minst tio år.
När doften Miss Dior skapades var det med tanke på sin syster som Christian gjorde det. Inom huset träter man fortfarande om det var 1947 eller 1948 som den skapades.
Dior gav parfymörerna Jean Charles och Paul Vacher uppdraget att ”skapa en doft som är kärlek”. Resultatet är en doft med noter av gardenia, galbanum och bergamott, nejlikor, iris, jasmin, liljekonvalj, ros och narcisser – en hyllning till Catherine och syskonens minnen av barndomens blomsterträdgård i Granville.
Sedan skräcken från kriget äntligen var över var Catherine sin brors största förespråkare och hon lät i barndomshemmet i Granville bygga ett museum över sin brors arbete. Catherine ”Miss Dior” dog 2008 men parfymen sprayas fortfarande i huset på Avenue Montaigne och är ”doften av haute couture”.
På skönhetssidan var Christian Dior förknippat med rött läppstift redan 1949. Det togs fram som en present i begränsad upplaga och skickades ut som julklapp till de mest lojala kunderna i butiken på Avenue Montaigne. Stiften blev uppskattade och några år senare syntes Marlene Dietrich, Josephine Baker och Grace Kelly med starkt röda läppar.
Dagens kollektioner
Det är husets rika historia som varit inspirationen för höst/vinter 2024. Referensen är en avgörande tidpunkt för varumärket, 1967, när den dåvarande kreativa chefen Marc Bohan anförtrodde sin assistent Phillippe Guibourgé att förverkliga märkets första konfektionslinje, Miss Dior.
1) HANDVÄSKA med axelrem i silverfärgat skinn för 2024.
2) BENVIT handväska med kedja som axelrem för 2024.
Chefsdesigner Maria Grazia Chuiri har i sin aktuella Dior haute couture- kollektion både enkelhet och överflöd. En känsla av historia blandad med modern relevans. Detta, i en tid då det pratas väldigt mycket om ”tyst lyx” som alltför ofta blir en synonym för ”tråkigt”, är Chuiris sätt att se på det enastående och låter till exempel moirétygets sobra men otroligt vackra egenskaper filtreras genom en skicklig omtolkning av Christian Diors 1950-talssilhuetter.
Det finns till exempel trenchcoat-liknande hybrider och 50-talsinfluerade klänningar med små midjor och draperade livstycken.
Text: Britta Rossander