75 år med Porsche

75 år med Porsche … och 60 år med Porsche 911

När det gäller ikoniska sportbilar finns det inte många namn som väcker sådan passion och beundran som Porsche. Företaget i Stuttgart har blivit en symbol för överlägsen tysk ingenjörskonst, design i framkant och en oförtröttlig jakt på prestanda. Det var 1948 som Ferry Porsche förädlade pappa Ferdinands beskedliga Volkswagen till den allra första Porsche-sportbilen, modell 356.

Ingenjören Ferdinand Porsche senior (1875-1951) var visserligen mannen som startade företaget Porsche, men det var den biltokige sonen Ferdinand junior (1909-1998), kallad Ferry, som skapade märket så som vi känner det idag. Det påstås att Porsche senior förbjöd gasglade junior att delta i racertävlingar, med orden: ”Jag har massor av testförare, men jag har bara en son!”

"UR-PORSCHEN” 356
vidareutvecklades fram till 1965 och tillverkades sammanlagt i 76 739 exemplar.
“UR-PORSCHEN” 356 vidareutvecklades fram till 1965 och tillverkades sammanlagt i 76 739 exemplar.

Att Porsche den äldre skulle bli något stort visade han redan på världsutställningen i Paris år 1900, när han vid 25 års ålder presenterade en elektriskt framdriven bil med den hisnande maxfarten 56 km/tim. Senare var han anställd som ingenjör av bilföretag som Daimler-Benz, Steyr och Auto Union (nuvarande Audi), men hans starka vilja och hetsiga humör gjorde det svårt att lyda chefernas order och Ferdinand insåg att han hellre borde öppna eget. 1931 startade han konsultfirman med det långa namnet Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau. En av kunderna var Adolf Hitler, som behövde hjälp att designa den ”folkbil” han hade lovat tyskarna. Dr Porsches första Volkswagen-prototyp var färdig 1935 och ledde till åtal från tjeckiska Tatra som ansåg att Porsche hade stulit deras patent avseende luftkylda motorer. Det lilla problemet löstes omedelbart när nazisterna ockuperade Tjeckoslovakien.

UNDER SOMMAREN
firades 75-årsjubiléet hos Porsche- återförsäljare runtom i landet, som här i Örebro.
Under sommaren firades 75-årsjubiléet hos Porsche- återförsäljare runtom i landet, som här i Örebro.

Under andra världskriget arbetade far och son Porsche med krigsmateriel som bland annat den fruktade Tiger-stridsvagnen samt terrängfordonen Kübelwagen och Schwimmwagen, och efter krigsslutet åtalades både fadern och sonen för krigsförbrytelser och fängslades. Enligt familjen Porsches version handlade det mest om att fransmännen ville lägga vantarna på företaget och inkorporera Porsche med Renault. Sonen Ferry frigavs efter ett halvår, men pappa Ferdinand spärrades in i Paris och Dijon och släpptes inte förrän 1948 vid 73 års ålder.

De första bilarna under Porsches eget namn byggdes i ett gammalt sågverk i österrikiska Gmünd, dit företaget hade flyttat från Stuttgart under kriget för att slippa undan de allierade bombningarna. Redan Ferrys allra första Porsche-bil, modell 356, hade den klassiska konfigurationen med en luftkyld boxermotor baktill. Visserligen en ganska trött fyrcylindrig 1100-kubikare hämtad från faderns skapelse Volkswagen och upptrimmad från 25 till 40 hästkrafter, men snart skulle den följas av allt vassare motorer. Den första modellen av Porsche 356 hade rörram och aluminiumkaross och byggdes helt för hand i bara 49 exemplar. Trots den blygsamma effekten hade bilen en toppfart på 130 km/tim, och tillsammans med fina vägegenskaper gjorde det att Porsche tog hem sina första pallplaceringar i racertävlingar i Schweiz och Österrike redan debutåret 1948.

BENSIN I BLODET. Ferdinand Porsche lärde sonen Ferry att köra bil redan vid tio års ålder, som tolvåring började han köra tävlingar.
BENSIN I BLODET. Ferdinand Porsche lärde sonen Ferry att köra bil redan vid tio års ålder, som tolvåring började han köra tävlingar.

Trots att de första bilarna var ytterst primitiva även för sin tid – de saknade till exempel bränslemätare, och föraren tvingades använda en mätsticka av trä för att titta efter hur mycket bensin som fanns kvar i tanken – började beställningarna rulla in. Porsche växte snart ur det gamla österrikiska sågverket och flyttade tillbaka till Stuttgart 1950. En flaskhals (bokstavligen!) i produktionen var att chefen för plåtverkstaden, en viss herr Weber, sällan var helt nykter. På den nya tyska fabriken rationaliserade man tillverkningen genom att börja göra karossdelarna av pressad stålplåt i stället för handknackad aluminium.

Porsches fortsatta tävlingsframgångar stärkte ryktet bland motorentusiasterna. Företaget lyssnade på kundernas synpunkter och utvecklade 356-modellen snabbt och effektivt, från en upptrimmad folkabubbla till en helt egen sportbil. Exporten till USA och Storbritannien tog fart i början av 1950-talet, motorerna växte till 1600 cc och på bilsalongen i Frankfurt 1955 presenterades den dittills häftigaste versionen – 356 Carrera (spanska för ”tävling”). En hetsig sportvagn vars tändstift slocknade av sotbildning om inte föraren höll varvtalet uppe på tillräckligt höga nivåer.

DEN KLASSISKA 911:an har en helt egen omisskännlig profil. Här hemma fick den bland annat (mindre smickrande) symbolisera yuppie-eran på 1980-talet.
DEN KLASSISKA 911:an har en helt egen omisskännlig profil. Här hemma fick den bland annat (mindre smickrande) symbolisera yuppie-eran på 1980-talet.

Men Ferry Porsche drömde om att skapa den ultimata sportbilen enligt sina egna preferenser, och på bilsalongen i Frankfurt 1963 var det dags. Nya Porsche 911 var snabbare, mer komfortabel och mer tekniskt avancerad än alla sina föregångare, och nu var den svansmonterade boxermotorn sexcylindrig och gjord i aluminium (och senare i magnesium).

130 hästkrafter gjorde det möjligt att vråla fram på Autobahn i 210 km/tim. Och visst blev den en omedelbar succé – men inte ens Ferry Porsche hade nog vågat drömma om att modellen skulle överleva till våra dagar och tillverkas i över en halv miljon exemplar. Vissa anser att den ultimata 911:an är 911 Turbo som presenterades 1974. Samma år tog turbomodellen hem segern på Le Mans.

EN 1990 års 911 Carrera 4 Coupé i genomskärning.

En och annan kanske rynkar på näsan åt Porsches senare modeller med effektsvaga vätskekylda motorer framtill, som 968, 928, 944 och 924. Men de sålde bra och räddade förmodligen företaget från konkurs genom lågkonjunkturer, konkurrens från Japan och andra svårigheter.

På motormässan i Detroit 1993 slog den nya cabrioleten Porsche Boxster ner som en bomb. Namnet var en lek med boxermotorn och 1950-talets öppna Speedster-modeller, och formgivningen var retro i kombination med den senaste tekniken. I början av 2000-talet föddes SUV-trenden och 2002 presenterade fabriken i Stuttgart sitt bidrag med modellnamnet Cayenne och en 4,6 liters V8 under huven – den första Porschen någonsin med ett bagageutrymme värt namnet och ett baksäte som inte enbart kunde rymma passagerare utan underkropp. Desto mer extrem var den mittmotoriserade ”Ferraridödaren” Carrera GT (2003-06) med 612 hästars V10:a och en toppfart på 330 km/tim. Endast 1 270 exemplar byggdes.

FIN UPPSLUTNING
på soligt jubileumsfirande i Haninge
Fin uppslutning på soligt jubileumsfirande i Haninge

Och framtiden då? Porsche introducerade sin första elbil Taycan 2019, ett fossilfritt effektmonster med som mest 750 hästkrafter. Till de mest fanatiska Porsche-fansens förfäran ryktas det om en eldriven 911, och enligt VD Oliver Blume siktar man mot 50/50 elektriskt kontra förbränningsmotorer till 2025, och 80/20 tills år 2030. Det finns få likheter med Ferry Porsches trimmade folkvagnar för 75 år sedan, men en sak är densamma – den eviga strävan efter mer fart, ytterligare teknisk förfining och ännu större körglädje.

Text: Thomas Wiman