Audi R8 GT

Audi R8 GT – ett värdigt avsked till V10-motorn

Audi R8 är en av de sista bilarna på marknaden som erbjuder en mittmonterad V10-motor. Som en hyllning till denna snart utrotade kraftkälla har tyskarna lanserat specialmodellen Audi R8 GT – det närmaste en väglaglig Le Mans-bil med de fyra ringarna i grillen du kan komma.

Robb Report åkte till Monteblanco-banan i Spanien för en provkörning.

Audi R8 GT
Vid första anblick ser man att Audi R8 GT är något alldeles speciellt.

GT gör comeback

För tolv år sedan lanserades Audi R8 GT för första gången. Då handlade det om att skapa en råare version av den redan imponerande R8, en bil med mer fokus på prestanda och bankörning.

Nu är det dags igen, och konceptet är detsamma. Utgångspunkten har varit en R8 V10 RWD Performance, som sedan försetts med rikliga mängder spoilers och splitters för att optimera aerodynamiken.

Audi R8 GT
R8 GT är den mest kapabla varianten av modellen någonsin.

En banfokuserad påfågel

Designmässigt är R8 GT allt annat än diskret. Det är en bil som skriker efter uppmärksamhet med sin über-maximalistiska estetik. Snyggt? Kanske inte för alla. Ballt? Definitivt!

Modellen utmärker sig också med svarta specialfälgar, skalstolar och en Alcantara-klädd ratt. Skalstolarna saknar viss justerbarhet, men de ger ett ovärderligt stöd i snabba kurvor.

Under ytan har Audi uppgraderat chassit med sportigare stötdämpare och gjort bilen styvare för att hantera hårda tag på banan. Keramiska bromsar ser till att stoppa bilen med imponerande kraft, även vid höga hastigheter.

Men kronan på verket är naturligtvis den 5,2 liter stora V10-motorn som levererar 620 hästkrafter. Kraften skickas till bakhjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda och upplevelsen är bestämt dramatisk.

Audi R8 GT
Interiören har föraren i fokus.
Audi R8 GT
Alla R8 GT är redan slutsålda.

Audis sätt att underlätta sladdar

En av de stora nyheterna i R8 GT är funktionen ”Torque Rear,” som låter föraren välja mellan sju olika inställningar för hur mycket ESP-systemet ska ingripa. Detta gör det enklare även för ovana förare att kontrollera bilen i sladdar.

Systemet fungerar så att föraren kan hålla gasen i botten när sladden väl är initierad, medan alla korrigeringar sker via ratten.

Det kräver dock en viss tillvänjning eftersom det går emot instinkten att släppa gasen när bilen börjar rotera. När man väl hittar balansen blir det ett användbart verktyg som hjälper till att hålla bilen i rätt riktning.

Audi R8 GT
R8 GT bjuder upp till dans.

Precision krävs

Att bemästra R8 GT kräver mer än bara ett tungt högerfotsarbete. På banan är det tydligt att bilen belönar den som hanterar den med precision. Under mina första varv tog jag kurvorna för snabbt, vilket resulterade i överstyrning och att antisladdsystemet dödade accelerationen ur svängen.

Efter några justeringar började jag hitta rätt tempo och kunde fokusera på att hantera bilens enorma kraft vid gaspådrag. Det är ingen bil som förlåter slarv – här krävs skicklighet för att köra på gränsen.

Till skillnad av många av Audis andra modeller i stil med RS 3 och RS 6 är inte Audi R8 GT lika förlåtande.

Audi R8 GT
Audi R8 GT är inte en lättkörd bil.

Audi R8 GT är en blivande klassiker

R8 GT är en extrem bil, och bakom ratten blir det tydligt att den som verkligen vill pressa den till max måste ha gedigen körvana.

Även med hjälpande system krävs en respekt för dess råa kapacitet. Men även om du inte är en erfaren banförare finns det tillräckligt med körglädje att hämta, även om antisladdsystemet räddar upp de klumpigaste försöken.

Audi R8 GT är en av de mest kapabla vägbilar märket någonsin har tillverkat – och kanske den mest exklusiva.

Endast 333 exemplar kommer att produceras, varav 10 når Sverige. Priset? Drygt två miljoner kronor. För den summan får du inte bara en bil med gränser du sannolikt aldrig kommer att nå, utan också en värdig avskedshyllning till Audis ikoniska V10-motor.

Audi R8 GT
På sikt lär detta avsked till V10-motorn öka i värde.

Tekniska data: Audi R8 GT

Motor: 5,2-liters, V10, 620 hästkrafter, 565 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,4 sekunder
Toppfart: 318 km/h
Vikt: 1 570 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4496/1964/1237 mm
Pris: Från 2 207 900 SEK

Text: Andreas Bergman
Foto: Audi