CAR of the YEAR

Vår årliga tävling bryter ny mark. För första gången deltar en helt eldriven bil, och för första gången har vi hållit till på en inhägnad racerbana för att utse årets absolut bästa bil alla kategorier.

Ett Car of the Year olikt alla andra.

Robb Report Car of the Year är en uppskattad tradition sedan 19 år tillbaka, och fortsätter att motbevisa det gamla talesättet ”ju mer saker förändras, desto mer oförändrade förblir de.” Förutom själva bilarna i vårt test var allt förändrat – platserna, vägarna, racerbanorna, måltiderna och vinerna. Även bedömningarna var nya och mer i stil med hur motorjournalister betygsätter de senaste och bästa bilarna.

Vi lät en jury bestående av 178 Robb Report-läsare provköra de tio bilar som hade kvalificerat sig till Car of the Year-finalen, och vi förnyade betygsättningen och utvecklade en ny poängskala för att göra bedömningen enklare och mer rättvis. Vi bad våra jurymedlemmar att betygsätta bilarna enligt fem separata kategorier: utseende, prestanda, lyx, komfort och användarvänlighet, plus mer svårbedömda egenskaper som ”wow-faktor” och uppskattat samlarvärde. Och för första gången fick våra egna motorredaktörer vara med och rösta och bidra med sina fackkunskaper bland läsarnas mer känslobaserade argument. I artikeln som följer har vi placerat de tre främsta vinnarna på segrarpallen, de övriga sju presenteras utan någon inbördes poängställning.

Den största omställningen är kraftkällan som driver våra rullande konstverk. Elektriciteten är på väg att ersätta de döda dinosaurerna (även om elen i många fall framställs med hjälp av fossila bränslen). I år har den tidigare så långsamma övergången till eldrift förvandlats till ett sprinterlopp mot en helt elektrisk framtid. Det mest slående exemplet i 2022 års Car of the Year var Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC, den helt eldrivna överraskningen från världens största lyxbilstillverkare. Det ska bli intressant att se hur biltillverkarna kommer att använda batterier och superkondensatorer som ersättning för den häftiga upplevelsen av en supersportbils V12-motor, och hur vi som förare kommer att anpassa oss till de nya innovationer vi ställs inför.

Men tillbaks till nutiden. Under ett år då försörjningskedjorna av fordonskomponenter har stått inför stora utmaningar fanns det vissa nya märken och modeller som vi gärna skulle haft med i Car of the Year, men det gick helt enkelt inte att lösa (som till exempel 2022 Porsche 911 GT3). Men det gick knappast någon nöd på våra jurymedlemmar. De fick chansen att testköra tio helt fantastiska bilar som representerade ett brett spektrum av estetik, ingenjörskonst och motorfilosofi. Att döma av dessa tio ser framtiden definitivt ljus ut.

Audi RS 6 Avant

De som väljer en RS 6 Avant kommer att få många minnesvärda åkturer med denna packåsna med en toppfart på 305 km/tim. Vi tycker att det är på tiden att Mercedes-AMG E63 S-kombin får lite seriös konkurrens. ”Den här Audin känns som att flyga ett jetplan med både sportig känsla och praktisk användbarhet”, sade Andrew Wesson och tillade, ”Jag kan föreställa mig att äga den här bilen och verkligen njuta av den varje dag.”

”Den här Audin känns som att flyga ett jetplan med sportig känsla.”

Andrew Wesson

Många andra höll med, och Matteo DeFalco kommenterade: ”Jag får plats med mina cyklar, min surfingbräda och min fiskeutrustning. Det här är min typ av bil.” DeeAnn Romanowski kallade den ”allsidig och praktisk.” Men RS 6 Avant har mer att komma med än dess diskreta Audi-charm, dess okomplicerade interiör och ett lastutrymme som rymmer 1 700 liter bagage – den är dessutom ruskigt snabb. Sern Anderson hyllade den som ”en racerbil för shoppingturen.” James Critchlaw var djupt imponerad och sade ”den här bilen gör allting rätt. Den är exakt och förutsägbar, med massor av effekt!” Men det fanns några förare som inte var lika imponerade. Duraid Antone tyckte att Audin bjöd på ”kul körning men ingen wow-faktor”, och Robert Zimmermann kommenterade att ”den gjorde allting rätt men gjorde mig inte upphetsad.” Elena Bluntzer kallade den helt enkelt ”inte min typ av bil.” Men de flesta av testförarna var trots allt positiva, inklusive Spencer Wells, som tyckte att ”den är i särklass mest prisvärd av alla de tio.”

MOTOR: 4.0 liters dubbelturbo-V8

EFFEKT: 591 hästkrafter vid 6 250 varv

0-100: 3,1 sekunder

TOPPFART: 305 km/tim

Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC

När inte en Mercedes räcker till kan Maybach-loggan höja nivån ett par snäpp. Till exempel GLS 600 som, enligt Nick Luksha, ”känns som en lyxversion av en stridsvagn.” Till skillnad från de flesta av konkurrenterna var den här bilens medverkan i testet önskad av en nästan enig jurypanel. Många hade egna Maybach-erfarenheter sedan tidigare. Ezra Henson erkände: ”Jag skulle kunna spendera timmar i det där baksätet”, medan Najeeb Thomas sade att kände sig ”som någon europeisk kunglighet” som passagerare. Och medan Kylie White tyckte att ”de fällbara fåtöljerna var perfekta”, fanns det avvikande röster. Michael Markovich ansåg att baksätet skulle behöva vara ännu rymligare för 190 cm långa personer.

Det var motorer från Maybach som drev det tyska luftskeppet Graf Zeppelin (ej att förväxla med dess förolyckade kusin Hindenburg), men denna Maybach har Mercedes dubbelturbo-V8 under huven, assisterad av ett 48 volts hybridsystem för extra effekt. Och nog är den snabb alltid, noterade Skip MacHarg och sade att ”trots sin storlek har den en fantastisk acceleration.” Men ändå tyckte Lisa Cantillo att den stora SUV:en kändes ”tung och klumpig när man försöker köra lite sportigt”, men däremot ”bekväm och lyxig när man har en egen chaufför.”

Men även om man svävar fram omsluten av mjukt nappaläder på en luftfjädring som är lika himmelsk som en flygtur med Graf Zeppelin, så fanns det vissa (inklusive Robb Reports redaktörer) som tyckte att det inte kändes alldeles äkta att placera Maybach-loggan på något som i stort sett är en uppgraderad Mercedes GLS. Som jurymedlemmen Jay Petkunas uttryckte det erbjöd SUV:en ”en perfekt åkupplevelse för passageraren, men att marknadsföra den som en äkta Maybach känns ganska långsökt.”

MOTOR: 4.0 liters dubbelturbo-V8

EFFEKT: 550 hästkrafter vid 6 000 varv

0-100: 4,8 sekunder

TOPPFART: Begränsad till 210 km/tim

Karma GS-6L

Dess strömlinjeformade design är välbekant, men allt annat när det gäller Karma GS-6L är helt nytt. Vad sägs om en hybrid-elektrisk plattform som kombinerar två elektriska motorer med en trecylindrig bensinmotor för att tillsammans leverera 536 hästkrafter och 48 mils räckvidd? Men för många av jurymedlemmarna bjöd bilen på blandade intryck. Phil Garrison sammanfattade åsikterna med orden: ”Karma är en snygg bil, men betyget dras ner av en tveksam körupplevelse.” Många höll med. När elektriciteten tog slut fick man nöja sig med en väldigt trött liten förbränningsmotor. Då spelade det ingen roll att interiören är väldigt påkostad.

Robb Reports redaktionsteam tyckte att Karma har en elegant design men att byggkvaliteten var en besvikelse liksom prestandan. David Caldwell kallade bilen ”ett får i ulvakläder.” Julie Anne Smedley höll med: ”Jag älskar utseendet, men wow-faktorn försvann när jag satte mig bakom ratten.” Laila Wardaki höll med och sade: ”Den är en vacker bil men har inte den rätta effekten.” Längre åkturer med en lyxig känsla är Karmas inriktning, och Jeremy Oster kallade den ”komfortabel men inte särskilt inspirerande, som en Tesla för folk som inte vill ha en Tesla.”

Med en vikt på över 2 268 kilo är den bokstavligen en tungviktsutmanare, en bil som har den exklusivitet och skönhet som Tesla saknar.

MOTOR: Dubbla elmotorer samt 1.5 liters trecylindrig bensinmotor

EFFEKT: 536 hästkrafter sammanlagt

0-100: 4,5 sekunder

TOPPFART: Begränsad till 200 km/tim

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC

Den store skådespelaren Sir Laurence Olivier lär en gång ha sagt: ”Hur väl du än gör ditt jobb så finns det alltid någon intelligent person som tycker att du gör det urdåligt.” Det är ett uttalande som passar bra in på Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC, den första helt elektriska bil som någonsin har lyckats kvala in till vår Car of the Year-topplista, och även den bil som väckte mest motstridiga känslor.

Utseendemässigt var det få som tilltalades av designen, trots att luftmotståndet är det lägsta någonsin för en serie producerad bil. Joe Laux kallade karossens linjer ”lika intetsägande som kokta grönsaker” medan Matthew Dicken nöjde sig med ordet ”dödtrist.” Men det var många jurymedlemmar som såg förbi utseendet och var lika entusiastiska som Tom Montgomery, som kallade bilen ”ett fantastiskt teknologiskt framsteg” och lät sig bländas av en innovativ interiör som domineras av Mercedes nya 56 tums MBUX Hyperscreen. ”Instrumentpanelen fick mig att känna mig som kapten på Starship Enterprise”, kommenterade Najeeb Thomas science fiction-känslan. Nick Luksha tyckte att den futuristiska sedanen förde tankarna till den gamla TV-serien om familjen Jetsons. Även köregenskaperna väckte blandade känslor. Elena Bluntzer tyckte att bilen kändes medelmåttig, och Jean-Marc Bories påstod att den gungiga fjädringen gjorde honom sjösjuk. Ändå sade Andrew Chase och Ed Kinney att det samlade intrycket av EQS var ”totalt sett den största och bästa överraskningen av dem alla” och ”den lyxigaste elbilen någonsin”.

Även om intrycken var blandade kan inte Robb Reports redaktion neka till att denna Mercedes troligen kommer att bli ihågkommen som den viktigaste av bilarna i årets test – en ledande tillverkares minnesvärda första bidrag till en helt elektrisk framtid.

MOTOR: Två elmotorer, en på varje hjulaxel

EFFEKT: 516 hästkrafter

0-100: 4,1 sekunder

TOPPFART: Begränsad till 200 km/tim

BMW Alpina B8 Drive Gran Coupe

Även om BMW är känt för sin precisa ingenjörskonst och imponerande prestanda är det tyska märket kanske inte det första man tänker på när det handlar om komfort och design. Men det oberoende företaget Alpina vill gärna försöka ändra på den saken, sakta men säkert. Samarbetet har pågått i nästan 60 år och ett av de senaste resultaten är BMW Alpina B8 xDrive Gran Coupe – en familjebil med så mycket körglädje att man kanske gör bäst i att lämna knoddarna till en barnvakt.

”Alpinan är en mix av lyckad formgivning och perfekt väghållning.”

Robert Zimmermann

”En mix av lyckad formgivning och perfekt väghållning, med en interiör som är genomtänkt och intuitiv”, tyckte Mike Lackey. För Taña Zimmermann var den helt enkelt ”en fantastisk överraskning”. Hennes man Robert höll med och sade: ”Alpinan var den stora behållningen av de tio, jag älskade den här bilen.” Andra var snålare med berömmet och inte fullt så övertygade. ”För att vara en BMW är den perfekt, väldigt snabb och med bra köregenskaper” sade Scott Kotick. ”Synd bara att den är lika sexig som en burk Turtle-vax.” Jonathan Weizman tyckte att den hade ”en skön stil men känns inte som en komplett enhet, det känns som om fjädringen är anpassad för en mindre och kortare bil.” Robb Reports motorredaktörer kritiserade den smaklösa växelspaksknoppen av kristall i den för övrigt diskreta inredningen. Hur tänkte BMW:s och Alpinas designers där? Men den kanske mest svidande kritiken kom från Kristen Rosen Gonzalez, som konstaterade att ”den är inte värd att plåta en selfie med.”

MOTOR: 4.4 liters dubbelturbo-V8

EFFEKT: 612 hästkrafter vid 6 500 varv

0-100: 3,3 sekunder

TOPPFART: 323 km/tim

McLaren 720S Spider

Som i modevärlden blir supersportbilar ofta snabbt omoderna efter bara några säsonger. Det gjorde oss nyfikna på hur en modell som McLaren 720S Spider skulle stå sig i konkurrensen med nyligen introducerade sportcabbar, speciellt eftersom den första kupémodellen tog hem andraplatsen i 2018 års Car of the Year. Men trots att McLaren-bilen har hängt med längre än många av konkurrenterna så klarar den sig alldeles utmärkt.

”En total fröjd att köra.”

Ryan McKay

”Detta var min favoritbil på många olika nivåer”, sade Andrew Wesson och berättade att han var imponerad av dess ”fenomenala acceleration kombinerat med den mest exakta styrningen av alla de tio.” Shari Bard tyckte att den brittiska cabrioleten inte var ”lika sexig som Ferrarin och inte lika grym som Lamborghinin, ändå är den en perfekt kombination av båda två.” Ryan McKay kallade den ”en total fröjd att köra.” Men alla höll inte med. William Stovall ansåg att bilen ”saknar vridmoment på låga varv” medan Paul Williams tyckte att den ”saknar förfining, en bil som funkar för banträffar men inte för gatkörning.” En annorlunda synpunkt kom från Roger Smith, vars enda klagomål var att ”jag hade problem med att se cool ut när jag krånglade mig i och ur bilen.” Men i slutänden övervägde de positiva omdömena kraftigt. Robb Reports redaktörer ansåg att 720S hade den mest tilltalande yttre designen av alla de tio, men däremot ingen vidare ergonomi – enbart att försöka justera in förarsätet är så frustrerande att man kan behöva lugnande medel. Men vi skulle ändå gärna ha ett långt och seriöst förhållande med den här bilen.

MOTOR: 4.0 liters dubbelturbo-V8

EFFEKT: 710 hästkrafter vid 7 500 varv

0-100: 2,8 sekunder

TOPPFART: 341 km/tim

Lamborghini Huracán STO

Som William Shakespeare konstaterade i Henrik IV, del II, ”Oroligt vilar det huvud som bär en krona”. Automobili Lamborghinis dominans i vårt årliga evenemang de senaste åren har varit ett bevis på tillverkarens framgångar i att förstärka ett redan imponerande modellprogram. Årets nyhet, Huracán Super Trofeo Omologata (STO) är den vassaste varianten av modellen som någonsin kommer att byggas (enligt vad fabriken har utlovat) – en gatlegal variant av racerbilarna Super Trofeo Evo och Huracán GT3 Evo. Men det var många i juryn som tyckte att bilen kändes alltför rå och nästan skrämmande.

”Den tar kurvorna som ett OS-vinnande rodelteam.”

Joe Laux

”Huracán var en mycket bättre bil i de tidigare versionerna” sade Brent Bellotte som tyckte att Lamborghini hade ”tagit bort allt som gjorde bilen körbar på allmän väg.” Ezra Henson kom till en liknande slutsats och sade att ”allt den har när det gäller utstrålning och fart saknar den i inredning och bekvämlighet.” Julio Cantillo var pragmatisk i ett klagomål: ”Sikten bakåt är väldigt begränsad, men det gör inte så mycket för man behöver nästan aldrig titta bakåt.”

Även om Lamborghini Huracán har petats ner från fjolårets förstaplats i Car of the Year så har den fortfarande många beundrare. ”Den är som en magisk ande på fyra hjul, som kan uppfylla alla dina önskningar”, sade Lindsay Faldo. Dess egenskaper från racerbanorna imponerade också. ”Den tar kurvorna som ett OS-vinnande rodelteam” sade Joe Laux, medan Alex Bard trodde att ”med en tillräckligt lång startbana skulle den nog kunna lyfta från marken.” Steve Couig kommenterade: ”Ferrarin fick mig att fnissa när jag accelererade genom växlarna, men i Huracán skrattade jag högt.”

Huracán är faktiskt inte vidare lämplig för normal trafik, därför tror Robb Reports motorredaktörer att den passar bäst för mycket erfarna förare som inte är rädda för att sticka ut från mängden. Kanske som jurymedlemmen Don Barry som sade att känslan var ”som att sitta i förarsätet på en meteor.”

MOTOR: 5.2 liters V10

EFFEKT: 631 hästkrafter vid 8 000 varv

0-100: 2,8 sekunder

TOPPFART: 310 km/tim

Rolls-Royce Black Badge Ghost

Det blev stor sensation på förra årets Robb Report Car of the Year när den nydesignade versionen av Rolls-Royce Ghost tog en delad förstaplats tillsammans med Lamborghinis Huracán Evo RWD Spyder. Det kanske återspeglar att den brittiska tillverkaren på senare år har fått en allt yngre kundkrets (idag är den genomsnittliga Rolls-köparen 43 år gammal), till stor del beroende på introduktionen av Black Badge-serien med djärvare formgivning och våldsam effekt.

Självklart fick nya Black Badge Ghost massor av beröm även i årets upplaga av tävlingen. ”De flesta bilar bara kommer åkande, men den här bilen gör entré”, sade Ryan McKay.

Gerry Byrne från Penske Media Corporation kommenterade att Rollsen var ”extremt komfortabel, extremt . . . allting.” Sedan länge har det varit tradition att sitta i baksätet med en chaufför vid ratten, men detta är en Rolls-Royce för förare. ”Väghållningen är rena drömmen, mjuk som sammet”, sade Scott Kotick, medan Hall of Fame-golf- proffset Sir Nick Faldo hävdade att ”man kan köra den som om den vore en danspartner, den har en balans som är helt fenomenal.”

”Extremt komfortabel, extremt… allting.”

Gerry Byrne

Men fyrhjulsdrivningen och fyrhjulsstyrningen lyckas inte helt dölja det faktum att detta är en koloss som är 5,48 meter lång och väger 2 490 kilo. ”Den här bilen är för stor för min smak”, sade Andrew Wesson, och Kylie White tyckte att Ghost kändes ”allmänt överdriven och föga välkomnande.” Steve Couig gick så långt att han kallade fjädringen ”svampig” och ansåg att ”Rolls- Royce verkar ha svårt att rättfärdiga sin existens.” Men många av omdömena var mer i linje med Jean Marie Eschmendia-Kouri som utsåg den till ”den bästa bil jag någonsin har kört i hela mitt liv.”

Om du frågar Robb Reports motorredaktörer så är Black Badge Ghost mästerligt designad och byggd för att vara ren rullande lyx – en bil som helt på egen hand skulle kunna skapa en renässans för sedanmodellen.

MOTOR: 6.75 liters dubbelturbo-V12

EFFEKT: 591 hästkrafter vid 5 000 varv

0-100: 4,5 sekunder

TOPPFART: Begränsad till 250 km/tim

Ferrari 812 GTS

Snacka om ett jämnt race! Med 70 poäng av 80 möjliga missade Ferrari 812 GTS segerplatsen med en enda poäng. Hade Robb Reports motorredaktörer själva fått bestämma så hade Ferrarin tagit hem segern. Tillsammans med de övriga jurymedlemmarna slutade det alltså med en hedersam silverplacering. Men bortsett från sifferexercisen så erövrade Ferrarin testpiloternas hjärtan med sin blandning av motorstyrka, förfining, utseende och mer svårbedömda faktorer som ”wow-faktor” och uppskattat framtida samlarvärde.

Med sina 789 hästkrafter har 812 GTS den effektstarkaste motorn utan turbo eller kompressor någonsin i en serieproducerad bil, och påminner oss om att det inte finns något ljud eller någon känsla i världen som kan jämföras med en Ferrari V12:a som varvas upp till rödstrecket. Den här modellen har en hardtop som gör den till en bil för alla säsonger, och när det gäller option tillbehör har den ”Stegrande Hingsten” allt som behövs för att tillfredsställa den kräsnaste av kunder. Vår testbil hade extra options för 140 000 dollar, inklusive en 33 000 dollars lackering i Blu Ahrabian metallic. Sammanfattningsvis fanns det mycket att tycka om.

Många jurymedlemmar framhöll att körningen bjöd på njutning för flera olika sinnen, men framför allt hörseln. Peter Li var helt lyrisk inför ”det härliga ljudet av en V12:a som andas utan turbo”, medan Joshua Greenman tyckte att ”enbart ljudet gör det värt att välja en Ferrari”. Den före detta jaktpiloten Mike Lackey sade att GTS ”känns som en F-14 Tomcat med efterbrännkammaren tänd… På alla varvtal fullkomligt skriker motorn ut att detta är en verklig supersportbil. En härlig symfoni för öronen.” Jim Shay konstaterade helt enkelt ”Älskar den! Den perfekta mixen av råstyrka och lyx.” Även Hugi Hilmisson var imponerad av vad han kallade ”det bibliska soundtracket” men lade märke till att Ferrarin ”inte har samma väghållning som en mitt motoriserad bil, men känns ändå extremt kvickstyrd.” Lee Oleinick uppskattade dess ”galna effekt och ljud” men tillade: ”Den känns som en äkta racerbil, men tyvärr inklusive den stötiga fjädringen.” Även Mark Newman uttryckte blandade känslor och sammanfattade: ”En bil i världsklass men som tyvärr inte är bekväm för längre åkturer, med stolar som är för tunt stoppade och fjädring som är för hård.” Ytterligare kritik: ”Instrumentpanelen och mätarna har hängt med i fem år och behöver uppdateras” tyckte Tim Rogers, och Justin Baldwin höll med. Men för Matteo Atti spelade dylika petitesser ingen roll. ”Jag är förälskad!” utbrast han, ”ibland är italienarna faktiskt helt överlägsna.”

Andrew Chase såg 812 GTS ur en helt annan vinkel och sade: ”Köp den medan du har chansen – detta är en investering som bara kommer att stiga i värde!” Våra redaktörer noterade släktbanden mellan 812 GTS och så klassiska Ferraris som 275 GTB och 365 GTB/4 Daytona. Roger Cary sammanfattade upplevelsen med orden: ”Den här bilen hjälpte mig att förstå en gammal sanning: Om du inte kör din drömbil så är det dags att du gör något åt det.”

MOTOR: 6.5 liters V12

EFFEKT: 789 hästkrafter vid 8 500 varv

0-100: 2,8 sekunder

TOPPFART: 340 km/tim

Bentley Continental GT Speed

För den som anses mest trolig som segrare i en tävling kan pressen att lyckas bli en sporre, men även skapa negativ stress. Bentley har upplevt båda delarna. Det 102 år gamla märket firade massor av tidiga segrar på racerbanorna innan finansiella problem tillstötte och företaget slogs ihop med rivalen Rolls-Royce. Men sedan det anrika märket hamnade under Volkswagen Groups paraply 1998 har Bentley fått en helt ny potential, manifesterad av speciellt en modell – Bentley Continental GT som segrade i 2004 års Robb Report Car of the Year. Sedan dess har denna majestätiska Grand Tourer förfinats ytterligare inom såväl ingenjörskonst och elegans med Speed-varianten som Robb Reports motorredaktion har beskrivit som en förädlad version av arvet från Le Mans. Den finns både som cabrioletmodell och coupe, och vann gillande hos majoriteten av våra jurymedlemmar. Bentley Continental GT Speed är Robb Reports Car of the Year 2022.

”Den perfekta mixen av skönhet, styrka och grace.”

Garrett Calacci

Det som framför allt väckte beundran var hur den 2 268 kilo tunga bilens parkour-liknande vägegenskaper tycktes trotsa naturlagarna. ”Det är som att se en elefant dansa balett”, sammanfattade Jean-Marc Bories. ”Fyrhjulsstyrningen gör en enorm skillnad”, hävdade Daryn Pingleton. Köregenskaperna förbättras ytterligare med hjälp av Bentleys första differentialspärr som gör styrningen ännu mer exakt. Resultatet, enligt David Emmes, gör denna senaste version till ”ett jättekliv framåt från originalet.” Ingen sade emot. När det gällde inredningen tyckte däremot Matteo Atti att formgivningen kändes ”överarbetad och omodern.” Lee Weinstein klagade på att sätena inte hade luftkonditionering och att ”ljudet från subwoofern var för plonkigt.” Han tyckte dessutom att instrumenteringen ”inte var helt logisk.” Julie Anne Smedley hävdade att ”det minimala bagageutrymmet och otillräckliga benutrymmet i baksätet var bilens enda nackdelar”, och James Diggs enda klagomål på Bentleyn var att ”sikten bakåt var lite begränsad”. Däremot kunde Timothy Donahue ”inte hitta en enda detalj att klaga på” och Garrett Calacci beskrev Bentleyn som ”den perfekta mixen av skönhet, styrka och grace.”

Kylie White kom med det kanske mest positiva omdömet av alla med orden: ”Den här bilen skänker ren lycka varje gång man vrider på ratten eller trampar på gaspedalen.” En bra sammanfattning av årets segrare.

MOTOR: 6.0 liters dubbelturbo-W12

EFFEKT: 650 hästkrafter vid 5 000 varv

0-100: 3,5 sekunder

TOPPFART: 335 km/tim

Text: Robert Ross och Viju Mathew

Foto: Robb Rice

Porsche GT3