Ferrari Purosangue

Ferrari Purosangue – en äkta superbil på styltor

Purosangue kan vara Ferraris viktigaste modell någonsin. För första gången erbjuder den italienska sportbilstillverkaren en suv med fyra dörrar och en användbar baklucka. Ett djärvt drag eller en genistöt?

När Ferrari offentliggjorde planerna på att bygga en suv, satte det en hel bilvärld i gungning.

Märkets hängivna fans hade svårt att acceptera tanken på att den legendariska sportbilstillverkaren skulle ge sig in i samma kategori som Aston Martin DBX och Lamborghini Urus.

Men i en tid där suvar dominerar marknaden kändes det som ett logiskt – om än kontroversiellt – beslut.

Ferrari Purosangue
Purosangue ger sig in i det viktiga segmentet för superbilar på styltor.

Kontroversiell men oumbärlig

Som en tillverkare av exklusiva, ofta opraktiska superbilar, står Ferrari inför större utmaningar än sina konkurrenter.

Purosangue måste inte bara vara en suv – den måste kännas som en äkta Ferrari. Och det betyder att den ska leverera den råa körupplevelse och känsla som gjort märket ikoniskt.

En drivlina att drömma om

Nyckeln till Purosangues karaktär sitter under huven: en enorm V12-motor på 725 hästkrafter, kopplad till en 8-stegad dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift. Resultatet är en körupplevelse som saknar motstycke i suv-klassen.

Motorn varvar högt och långsamt nog för att du ska hinna njuta av varje decibel innan varvräknaren når sitt crescendo. Ljudet är distinkt och mäktigt, nästan provocerande för en bil med denna karossform.

Ferrari Purosangue
Purosangue är en av få suvar på marknaden med en V12-motor under huven.

Groteskt bra att köra

Det säger sig självt att Purosangue är fruktansvärt snabb men det mest imponerande i min mening är den våg av vridmoment man som förare alltid har tillgång till utan att behöva växla ned. Detta gör landsvägsomkörningar till en sann fröjd.

Växellådan är helt fenomenal, och växlingarna sker så fort man kommer i närheten av de stora kolfiberpaddlarna bakom ratten, och med en oerhörd aggressivitet.

Bromsarna är naturligtvis keramiska och biter extremt hårt, så hårt att det kräver viss tillvänjning i vanlig trafik. Gaspedalen har också en intressant känsla i att den blir progressivt tyngre ju hårdare man trycker.

Pressar man Purosangue i snäva kurvor rör den sig förvånansvärt lite i sidled tack vare den elektroniskt justerbara fjädringen. Väghållningen är fenomenal men konsekvensen av det är att komforten blir lidande jämfört med konkurrenterna.

Ferrari Purosangue
Rent kördynamiskt briljerar Purosangue.

Praktikalitet med en Ferrari-twist

Den stora fördelen med Purosangue är dess praktiska egenskaper. Det här är den mest användbara Ferrarin någonsin.

Fyra vuxna kan färdas bekvämt, och bagageutrymmet är tillräckligt stort för en weekendresa. Baksätena kan dessutom fällas för extra lastkapacitet.

Visserligen är innerutrymmet något trängre än hos konkurrenterna, men ingen annan suv kombinerar denna nivå av prestanda och drama med ett uns av praktikalitet.

Ferrari Purosangue
Bakom ratten känner man sig snabbt som hemma.
Ferrari Purosangue
Purosangue är en tvättäkta familjebil.

Ett designmässigt mästerverk

Purosangues formgivning är allt annat än anonym. Den långa motorhuven påminner om klassiska GT-bilar och ger suven en profil som liknar en fyrdörrars shooting brake snarare än en traditionell suv. Designen är dramatisk och väcker uppmärksamhet – precis som en Ferrari ska göra.

Ferrari Purosangue
Ferrari vägrar att kalla Purosangue för suv.

Ferrari Purosangue är ett äkta fullblod

En Ferrari ska vara dramatisk, den ska annonsera dess ägares ankomst på ett storslaget sätt och det gör Purosangue med bravur. 

Dessutom erbjuder den en helt unik körupplevelse som inte kan toppas av någon annan bil med samma praktiska egenskaper.

Purosangue är en absolut och total fullträff, en Ferrari ända ut i fingerspetsarna!

Tekniska data: Ferrari Purosangue (2025) 

Motor: 6,5-liters bensinmotor, V12, 725 hästkrafter, 716 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,3 sekunder
Toppfart: 311 km/h
Vikt: 2 033 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4973/1589/2028 mm
Pris: Från 4 500 000 SEK

Text: Andreas Bergman
Foto: Ferrari