Sebring Framericas 80

Överst på pallen

”Mr. Perfect” levererade under säsongen 2020, med hela 15 vinster i 17 race, en näst intill perfekt säsong. Tyresös Linus Lundqvist tar nästa viktiga steg i karriären säsongen 2021 och är nu snubblande nära den yttersta eliten.

I höstas berättade Robb Report för första gången om ”Mr. Perfect”, som de amerikanska kommentatorerna kallade honom, i samband med att Linus Lundqvist dundrade på med förkrossande överlägsenhet i USA:s Formel 3-serie Formula Regional Americas. Framgångståget fortsatte sedan i oförminskad fart till slutdestinationen – ett ohotat mästerskapsguld – och en 21-årig svensk blev namnet på allas läppar efter osannolika 15 segrar på 17 race. På vägen raderade Lundqvist ut gällande varvrekord på fem av de sex banor som serien besökte – och hans kvalstatistik visade skimrande 100 % pole positions (bästa kvaltid).

Det är inte konstigt att ett sådant facit öppnar vissa dörrar. Tack vare ett mångmiljonstipendium från motortillverkaren Honda, och fortsatt stöd från sponsorer hemma i Sverige, är Linus Lundqvist nu klar för nästa steg på den amerikanska karriärtrappan: Indy Lights Presented by Cooper Tires; den stora matarklassen till INDYCAR. John Whiteman är chef för Hondas amerikanska motorsportavdelning, HPD, och vet att man i ”Mr. Perfect” har ett vasst framtidskort på hand.

– Vi på HPD är mycket glada att kunna stötta Linus i det här viktiga steget till Indy Lights, säger Whiteman. Vi vill möjliggöra för talangfulla förare att utvecklas och nå sina drömmar. Vi ser fram emot att följa Linus mot nya framgångar i INDYCAR-depån. Satsningen på Indy Lights är direkt avgörande för Linus Lundqvists chanser att etablera en långsiktig, professionell racingkarriär. Det är härifrån som de flesta INDYCAR-team värvar sina framtida fixstjärnor, och faktum är att hela 23 av 33 förare i förra årets upplaga av Indianapolis 500 – kronjuvelen i INDYCAR-kalendern – passerat via just Indy Lights.  – Det här är en jättestor chans för mig, och en väldigt viktig sådan, säger Linus Lundqvist. När vi vann Formula Regional Americas i fjol ställde vi direkt om fokus mot Indy Lights, och nu är vi där. Det är en betydligt snabbare bil, mer svårkörd, och jag kommer att möta de bästa unga förarna i USA. Det gäller verkligen att lägga ner all kraft och energi vi bara kan på det här året, för nu har vi ena foten på toppen.

Övergången till Indy Lights innebär inte bara snabbare bil och ännu hårdare motstånd, utan också en rejäl förändring i depån. Medan FR Americas körde i egen regi är Indy Lights en del av INDYCAR-plattformen, och samtliga tio deltävlingar körs tillsammans med kungaklassen. Det betyder också att fältet ställs inför en omväxlande kalender bestående av både vanliga banor, stadslopp och ovaler. Det sistnämnda blir en helt ny erfarenhet för Linus Lundqvist – som emellertid inte räds den nya utmaningen. – Ovalerna är nästan det jag ser fram allra mest emot i år, befäster han självsäkert. Det är en väldigt speciell typ av racing, hjul mot hjul i 300 km/h som jag aldrig har provat på.

Det blir oerhört intressant att lära sig den delen, och det är också något jag kommer behöva utveckla eftersom INDYCAR tävlar så pass ofta på just ovaler. Mentalt tycks han, trots sin jordnära och enkla approach, redan ha flyttat in bland eliten. Det är dit han strävar, och allt han gör ska ta honom dit. Han förbereder sig minutiöst och slog, typiskt nog, inofficiellt banrekord redan i sitt andra test i Indy Lights-bilen i början av året. Bang. 2021 blir ett nyckelår för Linus Lundqvist, men snart står han kanske där. På den yttersta toppen.

För den som vill engagera sig i Linus Lundqvists fortsatta racingsatsning finns möjlighet just nu. För mer information, besök: linuslundqvistracing.se

Text: Mattias Persson

Porsche GT3