För femtio år sedan introducerade Porsche sin första RS-modell, ikoniska 2.7 RS. Det blev starten för en serie bilar som förkroppsligar märkets mest extrema prestanda, där den senaste tappningen kallas Porsche 911 GT3 RS.
Vi begav oss till Mantorp Park för att stifta närmare bekantskap.
”Vinn på söndagen, sälj på måndagen” – ett vinnande koncept
Under 60-talet var kopplingen mellan racingbanan och vägen tydligare än någonsin. Bilarna som tävlade såg ut som de kunderna faktiskt kunde köpa.
Det mantrat lever vidare i GT3 RS, som erbjuder kunder en bil som kommer så nära en racingbil för gatan som juridiskt möjligt.
Den riktar sig till de som tillbringar mer tid på banan än på vägen, och varje aspekt av bilens konstruktion vittnar om just detta ändamålsenliga fokus.
911 GT3 RS är i praktiken ett steg närmare märkets Cup-bilar, men till skillnad från dessa är den fortfarande laglig för gatan. Resultatet är en bil som utstrålar funktionalitet in i minsta detalj.
Mer aerodynamik än hästkrafter
Trots att nya GT3 RS endast levererar 25 fler hästkrafter än föregående generation är det inte i motoreffekten som skillnaden ligger. Den verkliga revolutionen återfinns i bilens aerodynamik.
Framtill har bagageutrymmet fått ge plats åt en centralt placerad kylare – en lösning som frigör utrymme för aktiva aerodynamiska inslag.
Vid 285 km/h genererar bilen ett marktryck på hela 860 kilogram, och redan vid 200 km/h landar siffran på 406 kilogram. Det är resultatet av en kombination av passiva och aktiva aerodynamiska system som jobbar febrilt med att säkerställa att GT3 RS är som klistrad på vägen.
Den enorma bakvingen – högre än taket på en Porsche för första gången – är inte bara en utseendemässigt tilltalande pjäs, utan också en ingenjörsmässig fördel. Den arbetar aktivt, reglerar luftflödet för att minska motståndet på raksträckor, och agerar luftbroms vid kraftiga inbromsningar.
En rå interiör
Inuti bilen råder samma kompromisslösa fokus som på utsidan. 911 GT3 RS går att beställa utan luftkonditionering och infotainmentsystem, vilket gör den ännu mer banfokuserad.
Vår testbil hade dock båda delarna, vilket gjorde den något mer användarvänlig under vår transportsträcka från Stockholm till Mantorp och tillbaka.
De fasta skalstolarna erbjuder förvånansvärd komfort, men ljudnivån i kupén – särskilt på grov svensk asfalt – är påtaglig. Att köra denna bil på landsväg är som att jogga med spikskor – möjligt men långt från optimalt.
Trots detta är sikten bakåt imponerande, mycket tack vare att den stora vingen är placerad så att den inte stör. Baksätet är ersatt av en störtbur, och förvaring är i stort sett obefintlig – GT3 RS är byggd för att prestera, inte för att kompromissa.
Körning på bana: Där Porsche 911 GT3 RS hör hemma
Vår tid på Mantorp Park visade snabbt var GT3 RS verkligen hör hemma. Vid första varvet framstår den som överraskande lättillgänglig, nästan vänlig, vilket är typiskt för en 911. Men när hastigheten ökar blir det tydligt att detta inte är en vanlig sportbil.
Den belönar dig när du vågar pressa den och uppmuntrar dig att tänja på gränserna. Ju mer man utmanar bilen, desto mer imponerar den – men det är svårt att inte känna sig som den svagaste länken.
Aerodynamiken är så effektiv att den kräver en omkalibrering av sinnena. Kurvhastigheter som först känns skrämmande blir snabbt normala, och bilen fortsätter att uppmana till att köra ännu hårdare.
För den som verkligen vågar pressa bilen till dess gräns avslöjas en lekfull sida – men det krävs stor skicklighet och erfarenhet för att verkligen utnyttja dess fulla potential.
Porsche 911 GT3 RS är en racingbil för gatan
Porsche 911 GT3 RS är ett verktyg av högsta precision, skapat för en enda uppgift: att dominera på banan. Den osar kompetens och kompromisslöshet i varje aspekt, från aerodynamiken till interiören.
Det är en bil som låter dig snudd på leka racingförare, utan behovet av ett helt team av mekaniker. Men för att verkligen uppskatta den krävs otaliga timmar på banan – och en skicklighet bakom ratten som matchar bilens förmåga, något som är få förunnat.
Det är inte en bil för vanliga vägar, även om den rent praktiskt går att köra där. Porsche 911 GT3 RS är en bil för den som drömmer om att vara racingförare, men som vill kunna köra hem igen efter en dag på banan. GT3 RS är till för dig som har bilkörning som absolut största intresse.
Text: Marcus Berggren
Foto: Porsche