Att Porsche bygger sportbilar är knappast en nyhet. Men att de också ger sina kunder möjlighet att tänja gränserna för vad deras bilar – och de själva – klarar av, är inte lika välkänt. Under namnet Porsche Driving Experience arrangeras exklusiva körutbildningar världen över, varav en av de mest spektakulära hålls i norra Sverige – närmare bestämt i Arvidsjaur.
Självklart åkte vi dit för att pröva lyckan (och fästet) på spegelblank sjöis.
Vid vår ankomst har redan 300 Porsche-entusiaster deltagit i årets upplaga. Prislappen på drygt 25 000 kronor inkluderar inte bara körningen, utan även flyg, boende och måltider – en förbluffande attraktiv deal med tanke på vad som erbjuds.
Urvalet av deltagare sker genom respektive Porsche Center, så detta är ingen resa man bokar med ett klick och ett kreditkort – man blir utvald.
Programmet inleds med en trivsam middag på Skogen Hotell i centrala Arvidsjaur. Tidigt nästa morgon bär det av till Porsches anläggning på en frusen sjö strax utanför stan. Där väntar en uppställning 911 Carrera 4 GTS – generation 992.2 – redo att utnyttjas långt bortom det civiliserade.

Hybrid för purister – nej, det är inte en motsägelse
Den faceliftade 992.2-generationen av 911 för med sig några estetiska justeringar, men den största nyheten hittar vi under skalet: GTS-modellen är nu en hybrid. Inte för att minska utsläpp utan för att öka prestandan. Ett syfte vi utan minsta motstånd kan skriva under på.
Fronten har försetts med aktiva luftintag och bakpartiet har fått en tydligare avdelning av linjerna, vilket löser en av våra invändningar mot föregående version. Förarmiljön bjuder på små men välkomna förbättringar – till exempel skyms inte längre skärmen av ratten. Tyvärr lever de något pilliga dörrhandtagen vidare. Alla har vi våra laster.
Även nya, helt eldrivna Macan 4S fanns att tillgå. Den bjuder på en annorlunda körupplevelse – rå kraft finns i överflöd, Men att ligga i bredsladd på en frusen sjö utan ett passande soundtrack blir lite som att äta löjrom utan rödlök och crème fraiche.


Ståldubb och snösladd
Samtliga bilar är försedda med däck med tre millimeters-dubbar – rena rakblad jämfört med gatgodkända alternativ. De biter som vargar i isen, vilket gör det möjligt att både köra säkert och sladda brett med imponerande precision. Tillsammans tillser de att man kan bibehålla förvånansvärd kontroll över bilarna även om man behandlar gaspedalen som druvor som ska trampas för att sedan jäsas till vin.
Vi inleder med konbanor som lär oss hantera lastväxling – alltså konsten att utnyttja viktförskjutning i bilen snarare än bara ratten för att styra sladden. Tekniken kan utföras med kirurgisk finess eller fullständig respektlöshet. Gissa vilket som är roligast.
Efter lunch väntar en rallycross-liknande bana som låter oss ta ut svängarna rejält. Det är här 911:ans välbalanserade karaktär verkligen briljerar. Hybridsystemet gör sitt jobb i bakgrunden, men det är för tidigt att säga hur det presterar i mer vardagliga situationer – det återstår för ett senare test.
Och ja – Porsche är ett av få märken som fortfarande tillåter dig att helt stänga av antisladdsystemet. En liten, men viktig frihet i en värld där alltför många beslut tas av människor i kostym utan körkort. Tysk ingenjörskonst möter norrländsk anarki – vad mer kan man begära?


Porsche Driving Experience ger lika mycket nytta som nöje
Det är lätt att avfärda Porsche Driving Experience som vuxendagis – men det vore både felaktigt och orättvist. För den som bor i nordligt klimat kan kunskaperna man får med sig här göra konkret skillnad. Att kunna hantera ett fordon på halt underlag är inte bara roligt – det är livsviktigt.
Och ja, du behöver bli inbjuden. Men om chansen ges – ta den. För få saker är lika uppfriskande som att känna sig helt fri, kontrollerat ur kontroll, på en isbana i Arvidsjaur med en 911 som sällskap.

Text: Andreas Bergman
Foto: Porsche