Vi fick en förhandstitt på modellen förra månaden, men nu avslöjar Porsche pris- och prestandaspecifikationer för de två produktionsvarianterna.
Det borde inte komma som någon överraskning att Porsche har lagt ner mycket tid och ansträngning för att förbereda marknaden för lanseringen av 2024 års Macan EV. Medan Porsches första elbil, Taycan, var inriktad på tidiga ägare av elfordonsteknik, tar Macan EV en enbart batteridriven Porsche till mainstream. Och insatserna är enorma.
Originalet lanserades 2013, sedan med den andra generationens modell som släpptes på marknaden 2018 och tredje generationens modell debuterade 2021, förbränningsmotorn (ICE) Macan har varit Porsches mest sålda modell varje år från 2015 till 2022. Fler än 800 000 har sålts över hela världen, och farten visar inga tecken på att avta: 2023:s globala försäljning landade totalt på drygt 87 000 exemplar, vilket landar på samma försäljningssiffror som 2022. Viktigast av allt är att 80 procent av Macan-köparna är nya för varumärket Porsche. Allt detta, i kombination med det faktum att den batteridrivna versionen är en av de mest efterlängtade elbilarna vi har blivit utlovade, gör att Porsche inte har råd att ta fel på denna Macan.
Prestanda är en viktig egenskap hos Porsche, och Macan EV ser rätt ut för märket. Instegsmodellen av de två versionerna som är tillgängliga vid lanseringen, Macan 4, med en prislapp från 980 000 kr, har 300 kW / 402 hk, tillräckligt för att driva den från noll till 100 på 4,9 sekunder och nå en topphastighet på 220 km/h. Den högsta Macan Turbo, som börjar på 1 310 000 kr, har 470 kW / 630 hk, och kommer att sprinta från noll till 100 km/h på bara 3,1 sekunder på väg till en maxhastighet på 260 km/h.
Båda elmodellerna är fyrhjulsdrivna, med e-motorer på fram- och bakaxeln. Under normal drift skickas 100 procent av drivningen från den bakre e-motorn – den kraftigare av de två – till bakhjulen. Styrsystemet för drivlinan kan dock omedelbart sätta igång den annars passiva främre e-motorn och oändligt variera vridmomentfördelningen bakifrån till fram beroende på dragkraft och vilket av de fyra körlägena – Normal, Sport, Sport+ och Off-Road— som är valt. Den främre e-motorn används också för att återvinna upp till 240 kW energi under inbromsning. Och den bakre e-motorn har en växelriktare av kiselkarbid för att öka prestandan.
E-motorerna är kopplade till en 800-volts elektrisk arkitektur och drivs av ett modulärt prismatiskt batteri som väger ca 570 kg och har en användbar kapacitet på 95 kWh. Batteriet, monterat under golvet och skyddat från skador från undersidan med hjälp av en glidplatta i glasfiberkomposit, som består av 12 moduler, var och en med 15 prismatiska celler kopplade i serie, och har en kylplatta i sitt hölje.
Batteriet kan tas från 10 procents laddning till 80 procent på mindre än 22 minuter från en 350 kW laddare. Att lägga till ca 10 mils räckvidd tar dock bara 4 minuter med en snabbladdare. Paketet kan också fungera som två separata 400-voltspaket på låghastighetsladdare för att förbättra laddningstiderna.
Macan EV är byggd på den helt nya, mycket flexibla Premium Platform Electric (PPE) plattformen som utvecklats gemensamt av Porsche och Audi. Även om Macan EV är avsett för att vara ett av de minsta fordonen byggda på PPE-plattformen, har Macan EV en hjulbas på 289,3 cm, vilket är 8,64 cm längre än ICE-versionerna. Den totala längden har dock bara vuxit med 5,84 cm, vilket innebär att Macan EV har något annorlunda proportioner, samt ett rymligare baksäte och mer bagagekapacitet. Trots behovet av att packa batteriet under golvet har den totala fordonshöjden bara ökat med 2,5 cm.
Båda Macan EV-modellerna levereras som standard med höj- och sänkbar luftfjädring och Porsche Active Suspension Management (PASM) med nya tvåventilsdämpare som gör att kompressions- och returdämpningshastigheterna kan styras individuellt för att säkerställa en bredare separation av dämpningsegenskaperna i de olika körprogrammen . Standard körhöjd är 18 cm, men om du väljer Sport+ sänks den till 15 cm, medan terrängläge höjer den till 22,1 cm.
Bakhjulsstyrning finns som tillval. Systemet kommer att vrida bakhjulen med så mycket som fem grader i motsatt riktning mot framhjulen vid låga hastigheter. Över 80 km/h växlar systemet till “same-phase steering” för bättre stabilitet vid högre hastighet. Macan elbilar med bakhjulsstyrning är också utrustade med en främre styrställning som är 15 procent snabbare än standard. Turbon får också en elektroniskt styrd bakre differential för att förbättra greppet och hanteringen.
Noggrant utvecklade aktiva och passiva aerodynamiska system inkluderar en adaptiv bakspoiler, aktiva kylklaffar på de främre luftintagen och flexibla kåpor på den helt täta underredet. Dessutom optimerar luftridåer under strålkastarmodulen och främre stötfångaren luftflödet. Alla dessa överväganden har resulterat i en luftmotståndskoefficient på 0,25, vilket är imponerande för en SUV.
Den enväxlade växellådan gör att e-motorerna kan kopplas bort från hjulen för att möjliggöra energibesparande utrullning. Detta, i kombination med det optimerade luftflödet, borde placera båda Macan EV-varianterna bland klassledande när det gäller avståndet som kan köras mellan laddningarna, även om Porsche inte har släppt några räckviddssiffror för någondera än.
Den omgjorda interiören visar upp Porsches senaste infotainment teknik. Bakom ratten finns en 12,6-tums fristående böjd skärm med en anpassningsbar instrumentpanelsdisplay. Och en ny head-up-skärm har förstärkt verklighetstekniken.
I mitten av instrumentbrädan finns en 10,9-tums högupplöst pekskärm på vilken föraren kan placera sina favoritappar för snabb åtkomst, precis som med en smartphone. En 10,9-tumsskärm för framsätespassageraren finns som tillval och kan användas för att bläddra igenom mediaappar eller streama videor, även när bilen körs, eftersom en speciell film på denna skärm förhindrar att innehållet syns av föraren.
Underliggande av hela infotainment-inställningen är ny programvara byggd på operativsystemet Android Automotive OS, som tillåter användning av appar från tredje part. Operativsystemet möjliggör också bland annat kraftfullare röstaktiveringsfunktionalitet. Till exempel kommer röstassistenten “Hey Porsche” att föreslå optimala rutter, inklusive laddningsstopp.
Vi väntar tills vi får en chans att sätta oss bakom ratten innan vi avger en definitiv dom, men 2024 Porsche Macan EV ser ut att vara ett ytterst självsäkert stycke arbete, full av banbrytande teknik och smart ingenjörskonst. Helelektriska Macan 4 och Macan Turbo är tillgängliga för beställning nu, med de första leveranserna som förväntas påbörjas under andra halvåret.
Av: ANGUS MACKENZIE